Medaljer och ordnar – olika organisationers förtjänsttecken?

Fråga:
Kan två olika organisationers förtjänsttecken bäras samtidigt på en jubileumsfest?

Svar:
Det beror helt och hållet på vilken organisation och i vilket sammanhang du fått dessa tecken.

Dessutom är även klädseln avgörande, vid Smoking ska du helst inte bära något alls.

Inom vissa till exempel ordnar bärs endast dess tecken i sammanhang som berör orden.

Det bästa är att bära endast den utmärkelse  som tillhör personens finaste sådan.

Om du bär flera ska de ordnas efter ålder, dvs den äldsta först.

Klicka här för att läsa min artikel om medaljer och ordnar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Artighet – vad är korrekt titel, ska man skriva fru eller fröken?

Fråga:
Jag vill gärna använda titel på inbjudningskorten, för att vara lite mer formell och gammaldags. Men jag är osäker på vilka titlar som ska användas. Vad är korrekt att skriva?

Kallas en manlig gäst alltid för herr, oavsett om han är gift eller ogift. Eller skriver man ”unge herr Andersson”, om man bjuder in en ogift man? Om titeln ”unge” skall användas för ogifta män, gäller detta oavsett hur gammal mannen är?

Kallas en ogift kvinna alltid för fröken, oavsett hur gammal hon är?  Eller är det enbart yngre kvinnor som kallas fröken?

Används titeln ”fru” enbart om kvinnan är gift?
Skriver man ”herr Andersson och fröken Svensson” om man bjuder in två personer som bor tillsammans (sambo) utan att vara gifta?

Är det korrekt att använda titeln ”fröken” på en kvinna som har en pojkvän, eller är det bara singel-kvinnor som får kallas för fröken?

Om personen har barn eller inte, är det något som påverkar val av titel?

Skrivs titel med stor eller liten bokstav?

Svar:
Att skriva den typen av titlar idag är inte särskilt vanligt och då tilltalet får anses vara förlegat. Jag ser ingen funktion för detta 2017.

Men det är fritt att avgöra för var och en givetvis, men det blir ingen annan effekt än att du ses som gammaldags.

Tilltalet ”herr” kommer från ordet härska (medeltiden) och det var endast riddare eller manliga medlemmar i kungahus som tilltalades så.  Tänk på tilltalsordet ”mister” i engelskan, det kommer från ”master”. På 16- och 1700-talet var det adelsmän som tilltalades med ”herr” i Sverige.

Så ”Herr” tilltalades du med oavsett ogift eller gift.

Vi kan konstatera att en man ansågs ”härska” vare sig han var gift eller inte, en kvinna uppnådde en social status genom att bli hustru och fick en formell titel som fru.

Endast den som var gift blev fru och fick du barn förutsattes du vara fru. En ogift mor var inte mycket värd och ingen fru.

Man skrev ”Herr Direktören och Fru Evald Lagesson”, båda med inledande versal.

Ska du idag skriva till ett sammanboende par, får det bli Herr och Fröken.

Klicka här för att läsa min artikel om tilltal och presentation >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Begravning – kan man begrava en person två gånger?

 

 

 

 

 


fråga
:
Kan man ha två begravningar av en person ifall man inte or overens inom familjen?

Svar:
Du kan aldrig genomföra en överlåtelse av stoftet i en kyrklig ceremoni mer än en gång.

Däremot kan man hålla ytterligare en ceremoni, t.ex en borgerlig sådan.

En sorts minnesstund och det är nog inte omöjligt att även göra det med kyrkans stöd.

Klicka här för att läsa min artikel om minnesstund >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Inbjudan – kan jag ångra att jag skickat ett save the date kort?

 

 

 

 

 

 

 

 

Fråga:
Jag undrar om man kan ångra att man har skickat ut ett save the date kort till någon?

Kan man till exempelvis strunta i att skicka inbjudan?

Eller finns det något annat som man kan göra för att ta tillbaka det på ett artigt sott?

Tack för en jättebra blogg!

Svar:
Tack för beröm och för att du besöker bloggen och sidorna.

Men ångra dig? Nej.

Har du sagt A får du nog säga B och stå fast vid ditt förhandsbesked.

Sedan kan du alltid hoppas att personen du inte vill se på ditt bröllop tycker likaledes.

Så mitt svar blir att du får stå fast vid din önskan att personen ska avsätta dagen, annars får du hitta på en riktigt bra ursäkt.

T.ex. vi gifter oss utomlands eller inga gäster på festen, vi reser istället. Men kom ihåg att vita lögner kan avslöjas lätt.

Klicka här för att läsa min artikel om inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Födelsedag – vilken blomma kan jag ge svärmor, 90 år?

Fråga:
Jag ska uppvakta ”svärmor” som fyller 90 år.

Sätta blomman på middagsbordet inför middagen hon ska bjuda på, på restaurang.

Tittat på vit småblommig orkidé och även Venussko (naturligtvis med vacker kruka).

Passar någon av dessa eller har du annat förslag?

Tacksam för förslag och svar!!!

Svar:
Man får alltid svar från mig, även utan att skriva flera utropstecken (som markerar att du uppmanar till svar).

Ibland dröjer de kostnadsfria svaren då det är kö på flera dagar, det är många som frågar. Har du mer bråttom än så går det bra att betala för ett svar inom 24 tim.

Det finns inga hinder utifrån blommornas språk att ge en Orkidé, även om jag förespråkar snittblommor snarare än växter i kruka.

Men en Orkidé är lite speciell, kanske inte så mycket krukväxt, men skälet till min inställning är att en sådan växt ”förpliktigar” till skötsel.

Vad det gäller val av sorter är jag ingen expert, där ska du prata med floristerna. De kan allt om bästa blommor för olika tillfällen, jag ser till etiketten och artigheten.

Snittblommor vissnar på en vecka och man behöver inte känna sig dum om de är borta vid ditt nästa besök.

Klicka här för att läsa min artikel om blommornas språk >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Inbjudan – hur skriver vi bröllopsinbjudan på engelska?

Fråga:
Tacksam för hjälp med formulering på engelska av en bröllopsinbjudan.”inbjuds att med sin närvaro hedra vigseln mellan…..” ”samt att därefter intaga middag på …….” ”Klädsel Kavaj”

Svar:
Det finns flera olika varianter att skriva denna inbjudan. Jag ger här några förslag (även om just engelska finns det de som kan betydligt bättre än jag).

”…invite You to share xxxxx when they are united in marriage” ”Mr. and Mrs. brudens föräldrar request the honor of your presenceat the marriage of their daughter
brudens namn to brudgummens namn” ”When both Sets of Parents Hosting the Wedding…….Mr. and Mrs. brudens föräldrar
and Mr. and Mrs. brudgummens föräldrar request the pleasure of your company at
the marriage of their children brudens namn and brudgummens namn

”If the couple are hosting the Wedding…… The honor of your presence is requested at the marriage of
brudens namn to Mr. brudgummens namn

Dresscode: Begreppet Kavaj saknas utomlands, välj då Mörk kostym som heter Dark Lounge Suit i England i USA skrivs Dark suit

Klicka här för att läsa mer  i min artikel om utlandets etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dukning – var placeras servetten?

 

 

 

 

 

 

fråga:
På vilken sida om tallriken logger man servetten vid dukning?

Svar:
Den dukas antingen på tallriken eller till vänster.

Den kan också finnas på assietten till vänster, med kuvert brodet inuti.

Idag kan man även finna den i vinglaset, men i en hel del kretsar anses detta som ”ofint”, men idag får man anse detta vara helt ok.

Klicka här för att läsa min artikel om dukning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Bröllop – kan jag be min brudtärna med sångröst att sjunga i kyrkan?

 

 

 

 

 

 

fråga:
Kan man be sin brudtärna, även om man bara har en, att sjunga en sång i kyrkan?

Eller ser det konstigt ut, eller går emot vett och etikettreglerna?

Svar:
Inte alls, det är bara att fråga henne.

Du kan inte få mer än nej och det är ditt brollop, så du bestämmer.

Det göra inge vett och etikettregler.

Läs min artikel om brudtärna >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Present – kan man ge detta till person som inte firat sin födelsedag med fest?

Fråga:
Kan man ge en födelsedagspresent på annan persons kalas?

Detta till någon som inte själv haft ett eget kalas?

Svar:
Presenter är en lyckönskan och har inte någon som helst koppling till fest.

Så svaret är ja, det kan du.

Det enda undantaget är när man ger en present till värdparet, då som ett tack för inbjudan.

Klicka här för att läsa min artikel om när man ger presenter >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson