Kläder – kan jag bära en svart klänning på en disputationsmiddag?

Fråga:
Är det lämpligt att ha svart klänning på en disputationsfest? Eller räknas det som för ”sorgligt”?

Svar:
Det går alldeles utmärkt att bära en svart klänning, men den bör vara av längd under ditt knä och den ska vara uttalat festbetonad sin design och av finare tyg som siden, sammet eller annat elegant tyg.

Vill du, går det alldeles utmärkt att med accessoarer, skor, kanske någon scarf eller annat höja nivån på den och göra den än mer festbetonad.

Klicka här för att läsa om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Födelsedag – presenter önskas inte vid 50-årsdag, men hur gör man?

Fråga:
Har fått inbjudan till 50-årskalas. I den står bland annat ”Presenter önskas ej. Bara ert sällskap”

Är det då fel att ändå komma med present?

Egentligen tycker jag att man skall respektera det som står i inbjudan.

Hur är riktigast att göra tycker Du?

Svar:
Du ska följa uppmaningen i inbjudan och avstå från att köpa en present.

Men jag hade inte anlänt tomhänt, utan medfört en bukett blommor.

Om inte annat, så för att tacka för inbjudan med den buketten.

 Läs mer i min artikel om att undanbe sig uppvaktning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Begravning – kan jag bära en grå eller vit polotröja till ljusgrå kavaj?

 

 

 

 


Fråga
:
Kan man ha en vit eller grå polotroja till en ljusgrå kavaj och svarta byxor.

Står inget om klädsel och det är ingen nära anhorig?

Svar:
Jag gissar att du pratar begravning.

Du kan vilken av trojorna du vill, men finns ingen klädsel angiven forväntas du bära mörk sådan.

Ljusgrå kavaj passar således inte, välj ett mörkare alternativ.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel på begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bordsskick – kan man skåla i snaps efter nationalsång och Kungens skål?

 

 

 

 

 

 

fråga:
or det OK att sjunga snapsvisor efter att man till exempel utbringat Kungens skål eller hyllat fosterlandet med att sjunga nationalsången innan forrätten?

Svar:
Det är absolut inga problem.

Titta på Nobelfesten, där skålar man för Hans Majestät Konungen, sedan kan man utan bekymmer skåla vidare med varandra vid borden.

Klicka här för att läsa min artikel om skålande >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Kärlek – vad har åtta rosa rosor för innebörd?

 

 

 

 

 

 

fråga:
Jag kopte åtta rosor rosa samt lite vita, men klart rosa till forgen.

Buketten fick ett nyblivet ex. men vad är den exakta betydelsen?

För det var så många olika blommor.

Vill visa att jag älskar henne, men våra liv är för olika.

Svar:
Den rosa färgen innebär att ”jag är förälskad i dig”, fanns det en rosa rosenknopp i buketten ”är du hemligt förälskad”.

De vita inslagen står för ”jungfrulighet och renhet”, det kanske inte helt stämmer på en före detta partner (om det var f.d till dig eller någon annan kunde jag inte läsa ut).

Antalet åtta innebär att du är henne ”trogen intill döden

Klicka här för att läsa min artikel om blommornas språk >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Förlovning – vems namn står först i annonsen?

 

 

 

 

 

 

 

fråga:
Jag fick for en stund sedan meddelande av min son att han förlovat sig, kul.

Av nyfikenhet kollade jag på notet, Wikipedia, vad förlovning egentligen innebär. Jag lade märke till att era uppgifter skiljer sig från varandra vad beträffar en eventuell annonsering om förlovning.

Wikipedias version säger att fästmöns namn skall nämnas först vid förlovning, däremot är situationen den motsatta vid annonsering om äktenskap.

Vid samkönade äktenskap är det fritt att välja vem av parten som nämns först.

I själva verket har väl inte ordningsföljden någon betydelse, huvudsaken att det blir gjort, men det skulle vara intressant att veta vilket alternativ som är det ”rätta”.

Svar:
Wikipedia skrivs ofta av personer som inte kan ange källa eller något. Lita således inte alltför mycket på denna information.

Tar vi en författare som verkligen hade koll, Marius Wingård, advokat och etikettexpert, så skrev han i sin bok Så går det till 1958 att mannens namn skrivs först.

Jag vågar påstå att jag har Sveriges största samling av etikettlitteratur, större än Nordiska Museet och det är samma i varenda bok.

Så jag föreslår att du lita på mig, mer än Wikipedia. För det är mitt yrke och särkunskap att vara etikettexpert.

Klicka här för att läsa min artikel om förlovning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Disputation – vad ger jag min son för typ av present?

Fråga:
Jag undrar vad som är lämpligt att ge sonen vid disputationen?

Ingen annan i familjen är akademiker eller har någon högre utbildning.

Svårt att veta vad som är ”lämpligt” och brukligt att ge?

Svar:
En forskare får ofta försumma andra intressen till förmån för sin forskning. Fundera på vad er son tycker om, förutom att bedriva sin forskning. Kanske att resa, läsa, kläder eller avkoppling med sport.  Här vet ni säkert massor av saker om ni tänker efter. Det behöver varken vara dyrt eller extra fint, bättre med personligt och genomtänkt.

Sök efter en present som passar detta, jag har till och med varit med när man givit den nya doktorn en prenumeration på Fantomen!

Ett presentkort på sportaffär, böcker, en navigator om han gillar båtar, en golfklubba om han spelar det eller en resa kanske en hotellövernattning med någon han tycker om. Det finns många exempel, men inget är ”rätt eller fel eller brukligt”.

Blommor, vin eller annan dryck kan vara trevligt att komplettera med och en bukett blommor är fint att ge när han försvarat sin avhandling. När disputationsmiddagen hålls, kan ni ge den lite finare presenten.

Vid hans entré framöver, på parnassen, då han får sin doktorshatt behövs ingen present.

Klicka här för att läsa min artikel om disputation >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – måste en brudklänning vara vit?

Fråga:
Jag och min sambo ska gifta oss i höst och det kommer att bli ett kyrkbröllop.

Min fråga är om man bör ha vit brudklänning i kyrkan eller är det okej med andra färger?

Svar:
Visst kan ni välja andra färger, inga problem. Det är mycket mer fritt idag.

Det är väl egentligen endast helsvart som ni ska undvika, i övrigt är det fritt fram.

Helsvart innebär sorg och bröllop bryter sorg.

Klicka här för att läsa min artikel om brudklänning >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Födelsedag – vad är passande klädsel vid ett 70-årsfirande?

Fråga:
Det är en kvinna som firar att hon fyller 70 år.

Detta med en buffé i hemmet på eftermiddagen kl. 14.00

Vad anser du vara en passande klädsel för mig som är kvinna i 60 års åldern?

Vad anser du vara en bra present till kvinna som har allt?

Svar:
En buffé på eftermiddagen kan vara enkel eller mer formell.

Då kan det vara en fördel att välja en mörk kostymklänning, så blir det inte fel.

Presenter är alltid svårt, men det kan vara en upplevelse, ett restaurangbesök, en blomma, pengar till välgörenhet eller annat som kanske känns bra för henne.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson