Bordsplacering – mina föräldrar lever inte, vem ersätter dem?

Fråga:
Vi ska gifta oss i september och mina föräldrar finns inte längre i livet.

Jag har tre äldre bröder och en manlig kusin (med fru) som kommer att representera min släkt.

Vem ska sitta bredvid mig på vänster sida nu när man far inte är i livet?

Min kusin är en viktig person för mig och har varit det under hela min uppväxt.

Kan han sitta bredvid mig eller är det än av mina bröder som ska göra det?

Eller är det min blivande mans pappa som ska sitta där?

Svar:
Till vänster om brudgummen sitter brudens mor, eller i ditt fall den kvinna du väljer att placera i hennes ställe.

Till vänster om denna kvinna som representerar din mor sitter brudgummens far.

Din fars plats är till höger om dig och på hans högra sida din blivande makes mor.

Den person som formellt ska ersätta din far är din äldsta bror, men vill du hellre att en viktig kusin sitter där går det bra.

Men glöm inte att prata med din bror om detta innan du tar beslutet, han kan bli besviken och behöver få veta varför du inte väljer honom.

Klicka här för att läsa min artikel om bordsplacering vid bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädsel – vad bär man vid magisterexamen?

Fråga:
Mitt barnbarn en kille tar magisterexamen i arkitektur.

Vilken klädsel ska han ha ?

Kostym och slips?

Svar:
Om ditt barnbarn har studerat till arkitekt vid t.ex KTH så har de en diplomeringsceremoni,  och då gäller klädkod  högtidsdräkt eller mörk kostym.

I Linköping är det klädkod Kavaj och liknande angivelser förekommer nog på många högskolor/universitet.

Det framgår inte av din fråga om det förekommer någon ceremoni eller liknande, men det borde väl ditt barnbarn lätt ta reda på där han studerat.

Mitt svar blir att be honom ta reda på detta vid lärosätet och finns det inga klädkoder så är alltid kostym, skjorta och slips ett bra val.

Klicka här för att läsa min snabbkurs i klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

 

 

Begravning – kan jag vara mörkt klädd även om ingen klädsel angivits?

Fråga:
Kan jag ha svarta fina stövlar med låg klack till svart kjol, svarta strumpor och svart blus på min mammas begravning?

Ingen klädkod angiven då begravningen äger rum i kretsen av de närmaste.

Bör mina bröder och min man ha vit eller svart slips?

Svar:
Det är ni som är de närmast anhöriga och därmed avgör ni själva vad ni vill bära för klädsel.

Det är för att visa den avlidne och familjen respekt man bär en viss klädsel.

Att inte ange klädsel till begravning innebär att man förväntar att gästerna kommer mörkt klädda.

Så svaret blir att du kan bära de kläder du föreslår.

Valet av slips läser du om i bifogad länk, sist i detta svar.

Klicka här för att läsa om klädsel på begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Bröllop – får man vara finare klädd än bruden?

Fråga:
Som brudgummens mor undrar jag om jag kan ha en lång grafitgrå sidenklänning med tunna axelband och givetvis en schal och skor (båda i samma i cerise)?

Det är aviserat mörk kostym på inbjudan. Bruden ska bära en romantisk klänning i 50-talsstuk; d.v.s. en bit nedanför knät och brudgummen mörk kostym.

Jag är rädd att jag ska känna mig ”överklädd”?

Svar:
Är det fler än 20 gäster på bröllopet kan du klä dig i lång klänning.

Du är på gränsen till att bli finare klädd än bruden och det brukar vara en oskriven regel att det ska undvikas.

Där tror jag du ska resonera med din dotter först. Men formellt sett, då är din klädsel helt som den ska.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkod mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Artighet – tack till föräldrar efter bröllopet, hur skriver vi det?

Fråga:
Hur kan vi tacka våra föräldrar efter bröllopet?

De har bidragit stort ekonomiskt.

Svar:
Det behövs inga stora speciella tackbrev eller liknande.

Åk hem till dem eller ring dem och framför ert tack och hur mycket ni uppskattade deras hjälp.

De är glada att de fått hjälpa er vidare i livet, visa dem på alla sätt att ni uppskattar detta.

Klicka här för att läsa min artikel om att tacka >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Inbjudan – de skriver mitt namn, men inte min särbos. Ska jag fråga om han får följa med?

Fråga:
Hur skall jag tolka detta? På inbjudan som är skickad till flera, står mitt namn och att du/ni är bjudna…

Men min särbo sedan 12 år och hans namn står inte med.

Skall jag ta för givet eftersom de vet att vi är ihop att han också är bjuden eller skall jag tolka det som att det bara är jag?

Detta är min 3:e inbjudan på detta sätt. (2 olika) Tidigare har jag ringt o frågat om jag kunnat ta honom med, men det känns som jag tigger.

Är obehagligt. Min särbo får aldrig sådana här inbjudningar där man skall sitta o gissa om man är bjuden eller ej.

Skall jag svara att vi båda kommer och låtsas som ingenting?

Fattar inte varför man bemödar sig skriva en skriftlig inbjudan om det inte skall framgå tydligt att det bara är jag som är bjuden eller båda.

Om bara jag är bjuden är det en kränkning och borde aldrig skickats.

Det är ju en middag med flera par, inte en plats på Oscarsgalan.

Svar:
Du ska inte fråga om han är inbjuden, då tvingar du dem att säga att han är medbjuden.

Du ska istället ringa och avböja inbjudan med motiveringen att du föredrar att tillbringa kvällen med din särbo (det är en elegant ironi över deras obetänksamhet).

Det är helt enligt god etikett och om de har detsamma svarar de att han är ju också inbjuden.

Då tackar du och meddelar att det framgick inte av inbjudan, men då ser ni fram emot kvällen på middagen.

Annars så släpper du saken och går inte. Värre än så är det inte.

Klicka här för att läsa min artikel om att besvara en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

E-post – vad är god mailetikett vid en vidarebefordran?

Fråga:
Vilken rätt har en mottagare ordf som tagit emot mitt personliga mail som innehåller frågor och fakta till styrelsen, att vidarebefordra till en medlem med en annan fråga?

En fråga som gällde även mig. kopia till mig, därför fick jag reda på detta.

Då kan den som fått mailet läsa vad jag skrivit och framföra det till alla andra medlemmar.

Han skrivit sorry. Jag tycker det inte räcker med sorry.

Jag hoppas du förstår det kan bli efterspel för mig som medlem.

Svar:
Givetvis skickar man inte något vidare som kan förorsaka problem för den som skrivit brevet.

Men hur ska den som får din e-post veta vad du inte kan stå för?

Därför har jag ett råd, skriv aldrig ned något som du inte kan stå för.

Din vän kan inte göra mycket mer än ursäkta sig, så du får gå vidare med det som hänt och inse att i framtiden tar du bort sådant som inte ska synas.

Du får säga som det här, detta innehåll var inte avsett att nå er.

Klicka här för att läsa min artikel om e-postetikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Bordsskick – får man i något sammanhang slicka på kniven?

Fråga:
Fick en fråga på quiz .

Får man slicka på kniven ? Svaren var:

1. När man äter skaldjursplatta

x. Efter avslutad måltid

2. Aldrig.

Vi svarade aldrig och nu undrar jag vad det rätta svaret är?

Svar:
Ska vi följa alla gamla etikettböcker är svaret nej. Man slickar aldrig på kniven.

Men jag och några fler moderna etikettexperter säger att  en hummergaffel och även kräftknivar får stoppas i munnen.

Det är en förändring över tiden och då får den förändringen råda som svar. I ert quiz är svaret 1.

Klicka här för att läsa min artikel om att äta korrekt >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson