Klädkoder – varför så tröttsamt påhittade klädkoder?

Fråga:
Om klädkoden på en fest är lätt sommarkostym hur ska jag då klä mej som tjej?

Jag förstår inte alls vad de har hittat på för klädsel. Det är bara tröttsamt att gissa, vad tror du gäller?

Svar:
Nu blir det lite suck och stön från mig, dock inte över din fråga utan över alla påhittiga värdpar som bara ställer till det med egna klädkoder.

Vad betyder festfin? Sommarfin? Balklädd? Sommarkavaj? Kom som du är…? och ”Lätt sommarkostym”?

Svaret är helt enkelt – klädkoderna existerar inte, så ingen förutom värdparet vet svaret.

Som du hör är det en omöjlig uppgift att besvara denna fråga, då just raka givna klädkoder har till uppgift att förenkla det för gästen.

De har inget annat syfte, som att markera hur ”fin” en fest är. Men ta du en enkel, klassisk bomullsklänning som är lite finare i snittet, så kommer det att funka.

Klicka här för att läsa min artikel om påhittade klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Servering – kan ingen konsten att lägga upp sallad på tallriken?

Fråga:
Allt färre verkar behärska hur man håller salladsbestick – mig veterligt ”skeden” underst, ”gaffeln” i sked så att säga, med enhandsgrepp, och används som en tång där man klämmer fast salladen och lägger på tallriken.

Men man ser allt oftare att folk använder salladsbesticken som två spadar, en i varje hand, och gräver i salladen och liksom slevar upp på tallriken.

Eller så har de bara en vanlig sked, och använder som spade.

Eller kanske inget alls – var och en får använda sina egna spadar, förlåt bestick.

Så, vad göra?

Hålla kurs med gästerna hur man använder salladsbestick?

Eller skaffa en snygg salladstång så alla förhoppningsvis fattar hur man gör?

Eller helt enkelt gå runt och servera även salladen? Alternativt en liten förberedd salladsskål till var och en? Eller ingen sallad alls?

Svar:
Egentligen behövs inget svar, du har redan givit dem i din fråga 🙂

Men kursen ska du avstå, du ska helt och hållet avstå från att kommentera. Den främsta egenskapen i vett och etikett är tålamod och man påpekar aldrig någon annans misstag.

Därför är dina tre förslag utmärkta. Salladstång, servera, eller egen skål.

Utmärkt!

Födelsedag -hur gör jag för att slippa blommor på min 50-årsdag?

Fråga:
Jag tycker inte om blommor särskilt mycket, men misstänker att jag kommer få massa blommor på min 50-årsdag.

Jag tycker det känns så onödigt att någon lägger pengar på en blombukett som håller sig i en vecka och sedan ska slängas.

Jag skulle därför föredra att de som vill ge mig någonting, istället lägger pengarna på någonting annat än blommor.

Hur skriver jag i inbjudan att jag inte uppskattar blommor, utan att låta oförskämd?

Det får inte uppfattas som att jag avsäger mig presenter, för jag vill gärna ha presenter om det är något annat än blommor.

Jag är rädd för att låta otacksam om jag skriver att jag inte uppskattar blommor.

Och rädd för att låta girig, om jag skriver att jag vill ha något annat istället.

Hur bör jag formulera mig?

Svar:
Det låter som du tänkt till och man ska ju inte uppmana till en lögn, men varför inte skriva: ”Jag ser dig gärna på besök på min 50-årsdag och jag avsäger mig inga presenter, det tycker jag är trevligt! Men ta inte med några blommor, jag vet inte om jag är hemma och det är ju synd om de bara blir stående utan att kunna uppskattas”

Något sådant skulle jag skriva, ingen lögn, men du kan alltid säga att tyvärr blev inte resan av om någon frågar.

Klicka här för att läsa min artikel om att fylla jämnt >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Parentation – hur inleder jag den?

Fråga:
Slår man med klubban i bordet för att påkalla en tyst minut?

Svar:
Du reser dig upp och ber de övriga förena dig i en tyst minut tillsammans med de övriga.

Det finns även en äldre tradition, där ordföranden slår tre klubbslag för att påkalla uppmärksamhet att medlemmarna ska resa sig.

När parentationen är över inleder du mötet på sedvanligt vis.

Alternativ öppnar du mötet och därefter finns den tysta minuten som en första punkt.

Läs mer i min artikel om parentation >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Inbjudan – hur gör vi när vi inte vill ha gäster vid bröllopet, utan senare?

Fråga:
Jag undrar hur inbjudan till en ”bröllopsfest/ fest för gäster efter vigseln” skall se ut och vilken typ av fest man kan ha då man har en vigsel i mitten av maj med bara barn och föräldrar som gäster med efterföljande middag, och sedan först i början av augusti har en bröllopsfest/fest.

Vi kommer att skriva inbjudan efter vigseln ” Nu har vi gift oss och det vill vi fira med Er genom att bjuda NN…

Tanken var att slippa vigselakten i kyrkan med en massa folk och separerar det från festen, då vi båda gifter oss för andra gången.

Svar:
Jag föreslår att ni skriver en personlig inbjudan till de gäster som ska vara med vid bröllopet och samma dags firande efteråt.

Till övriga säger ni helt enkelt ingenting.

Efter vigseln kan ni meddela att ”Vi har gift oss och inbjudan till fest kommer senare”.

Klicka här för att läsa min artikel om att skriva en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Servering – rött och vitt vin i samma glas?

Fråga:
Då jag inte har så stor uppsättning av vinglas av samma design undrar jag om jag kan servera först vitt vin till snittarna och sedan rött i samma glas till varmrätten?

F ö har jag andra modeller av vinglas men som är mer ”vardagliga” som jag inte tycker passar tillsammans med dom jag vill använda.

Svar:
Nej det rekommendera jag inte, om inte annat så kommer vinets smak att påverkas av det föregående vita vinet.

Dessutom kanske inte alla gäster har hunnit dricka upp, så mitt råd blir att du genomgående beslutar dig för ett och samma vin.

Rött fungerar alldeles utmärkt även till fisk,

Klicka här för att läsa min artikel om servering >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Inbjudan – jag frågade om min pojkvän fick följa med, var det fel?

Fråga:
Jag är bjuden på min expojkväns bröllop i sommar.

Det känns helt avkopplat då vi idag är vänner och det är inga konstigheter med hans fästmö heller.

Jag fick inbjudan i höstas, i samma veva blev jag tillsammans med en kille jag känt en längre tid och vi är nu sambos.

Mitt ex kände inte till att jag träffade någon då inbjudan skickades så han blev inte inbjuden.

Sista svarsdagen var i februari och jag frågade då om det vore okej att jag tog med min sambo. Mitt ex tycktes ta det bra och så att han var välkommen.

Dock reagerade min syster väldigt starkt och sa att jag gått emot alla regler om vett och etikett som bjudit in honom.

Jag undrar hur fel jag gjorde? Detta har gnagt lite och jag har haft en del dåligt samvete.

Vore bra att veta för framtiden.

Svar:
Din syster har rätt, det du gjorde försatte brudparet i besvärlig situation.

De visste inte vid inbjudan att du var i en relation, de planerar antal gäster, bordsplacering med mera utifrån detta.

Det är då du ringer och frågar om du får ta med din, för dem okända, partner.

Vad skulle brudparet svarat? ”Nej, det vill vill vi inte att du gör, han är inte välkommen”, eller tror du man säger ”Javisst, ta med honom”.

Det senare svaret blir det självklara svaret och så får man dels räkna med fler gäster och kanske börja ändra i planeringen.

Allt det här vet du givetvis inget om, ingen kan säga att brudparet uppfattat det så, men det är detta din syster avser. Du kan ha orsakat brudparet extra besvär.

Därför ställer man aldrig frågan om man får ta med sig någon. Du hade redan tackat ja och borde gått ensam, hade ni en relation när du svarade skulle du avböjt inbjudan med motiveringen ”jag vill vara med min pojkvän”.

Då hade brudparet fått alternativ till svar och därmed hade du upplevts som mer artig.

Nu är det redan klart, släpp alltihop och gå på bröllopet tillsammans och ha roligt!

Klicka här för att läsa min artikel om att besvara en inbjudan >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Italien – föreslår att du ändrar lite i texten om hälsning med mera.

 

 

 

 

 

 

Fråga:
Föreslår att du mjukar upp att ” i Italien tar man i hand”, ”kommer i tid” med att ”du som utlänning, tar i hand”, ”du som utlänning kommer i tid, men ej före avtalad tid”.

Svar:
Nu är min referens b.la. Svenska Exportrådet och jag är ingen Italienexpert på något vis

Men om du på något vis kan berätta vad din referens är och baseras på är jag helt öppen för att förändra den texten.

Det låter helt rimligt, men som sagt, jag behöver lite mer på fötterna.

Klicka här för att läsa mitt inlägg om Italien >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllopspresent – är det ok att önska sig pengar i present?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fråga:
or det ofint att önska sig pengar till en bröllopsresa?

Svar:
Om vi vänder på det hela och istället säger, varför sänker du inte kostnaderna lite för bröllopet så slipper du be om pengar till en resa?

Jag ska sanningsenligt säga att jag har inte förlikat mig helt med det här med att be om pengar, men det blir alltmer vanligt.

Så mitt svar blir att ska ni göra det, så be att gästerna lägger en valfri summa i ett anonymt kuvert.

Dessa läggs vid bröllopet i en låda eller liknande och då kan gästen ge en summa utan att känna att de ger vare sig för lite eller för mycket.

Klicka här för att läsa min artikel om bröllopspresenter >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson