Bröllop – vad ska jag som mor säga i mitt tal till bruden?

Fråga:
Min dotter gifter sig med man som tidigare varit gift och har två barn.

Hennes far är död och jag ska hålla talet till henne.

Några ord till dem båda och funderar om det passar att jag nämner hans familj, syskon och föräldrar och givetvis hans barn i slutet av talet.

Ge mig några goda tips känner mig lite osäker.

Svar:
Du kan absolut nämna hans barn och familj, de är en del av deras gemensamma liv.

Du ska tala om goda minnen, saker ni upplevt och det du känner dig trygg med.

Kommer du av dig, så var inte orolig. Låt det bli tyst och så hittar du tråden igen eftersom du är bekant med innehållet.

Fler konkreta tips hittar du i länken sist i detta svar.

Klicka här för att läsa min artikel med tips till en talare >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Begravning – kan jag bära en virkad slips?

Fråga:
Finns där regler kring vilken komposition en slips får ha på en begravning?

Exempelvis, är det ok att ha en svart virkad slips?

Svar:
Nej, det finns inga sådana regler, grundregeln är att finns ingen klädsel angiven så bär man mörk sådan.

Däremot anses en virkad slips inte ha samma formella status som en sidenslips, den är mer informell och rekommenderas inte till en elegant mörk kostymklädsel.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel på begravning >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bordsplacering – vilka sitter vid honnörsbordet på ett bröllop?

Fråga:
Har en fråga kring vilka som bör sitta vid honnörsbordet, lokalen tillåter maximalt att 8 personer totalt sitter vid bordet, dock helst färre.

Bruden har endast mor utan respektive, dock en bror med fru för information (även om syskon normalt inte sitter där).

Brudgummen har sin mor med make samt sin far med fru.

Vi får alla plats men osäker om det blir rätt med 5 platser för brudgummen och två för bruden?

Om det föreslås, är följdfrågan hur vi placerar oss på bordet som är ett U, antar att det är brukligt att vi som brudpar sitter i mitten av bordet?

Svar:
De givna personerna är vid brudparet är brudens far till höger om henne, i ert fall ersätts han av brudens bror.

Till höger om brudens bror sitter brudgummens mor.

På brudgummens vänstra sida sitter brudens far och till vänster om henne sitter brudgummens far.

Där har ni de sex personer som ska sitta vid honnörsbordet och brudparet sitter i mitten.

Vill ni sedan utöka till åtta personer sätter ni de nya makarna längst ut,  men de sist nämnda behöver inte sitta vid honnörsbordet.

Det gäller även brudens brors hustru.

Klicka här för att läsa min artikel om bordsplacering vid bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Artighet – hur sker en avtackning en hel styrelse?

Fråga:
Vem bör sköta detta?

Ska de avtacka sig själv?

Eller är det inte brukligt att valberedningen gör detta?

Svar:
Det är nuvarande ordförande som ansvarar för att övriga ledamöter avtackas.

När mötet avslutas lämnas ordförandeklubban över till den tillträdande ordföranden och då är det hen som avtackar föregående ordförande.

Det är bara att hoppas att den nya ordföranden inser detta och då kan t.ex valberedningen i förväg och all enkelhet påminna om denna uppgift.

Klicka här för att läsa min artikel om hur man tackar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädsel – Vad inne bär ”kavaj” för mig som kvinna?

Fråga:
Jag fick inbjudan och där stå dresscode ”kavaj”.

Kan jag ha svart klänning och sjal på axlarna, på sjalen är handgjorda mönster i blå och lilla färg?

Svar:
En inbjudan med kavaj innebär, om det handlar om en formell tillställning, oftast mörk kostymklädsel.

I så fall måste din klänning vara klart och tydligt festbetonad.

Är den det, så fungerar det utmärkt.

Handlar det om ett bröllop, måste du se till att sjalen tydligt bryter mot den mörka färgen, då man inte bär helsvart klänning på bröllop.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop- två bröder, vem ska vara bestman och marskalk?

Fråga:
Jag ska gifta mig i höst och funderar på detta med bestman.

Två barndomsvänner som dessutom är bröder skulle jag vilja ha väldigt delaktiga i bröllopet.

Toastmastern är redan tillsatt. Min fästmö ska ha två tärnor som jag förstår det ska stå bredvid henne vid ceremonin och de agerar tillsammans som typ ”Maid of honor”.

Har ni några tips på hur jag ska gå tillväga?

Skulle vilja att bägge dessa bröder har lika framstående roll i bröllopet utan att den ene ska vara bestman och den andre inte.

Svar:
Fråga båda att vara bestman, kanske vill båda vara det ellerså avstår en av dem.

Sedan får de väl besluta sinsemellan om vem som ska överlämna ringen.

Det är inte svårare än så. Att vara marskalk är en annan uppgift, de kan ju dela på dessa om de vill.

Klicka här för att läsa min artikel om att vara bestman >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Förlovning – vad och behöver man ge en present?

Fråga:
Jag undrar om man har en nära vän eller familjemedlem som har förlovat sig utomlands på semestern.

Ska man då när de kommit hem, ge en förlovningspresent även om de inte har någon förlovningsfest eller räcker det med att gratulera dem?

Svar:
Ingen förlovning eller fest utlyst, då kan ingen förvänta sig uppvaktning och presenter. Förlovning kräver inte heller presenter.

Det är flickans föräldrar som skall bjuda på förlovningsmiddag, och kanske en present från föräldrarna.

Men det är din nära vän, träffas ni?

Om ni gör det, gå hem till din vän/vänner, ta med en personlig, kanske mer anspråkslös och genomtänkt än dyr gåva och krama om din vän och säg grattis.

Som gåva finns ju små fina böcker om vänskap, föräldrar, till den man älskar etc.

Böcker kan ju bytas, det är bra och ok.

Om ni inte kan träffas, skriv ett personligt brev (inte mail eller fax), skriv och berätta att du hört och tala om att du gläds med henne/honom.

Klicka här för att läsa min artikel om förlovning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Begravning – vilken slips?

Fråga:
Min systerdotter ska begravas.

Vi tror vit slips, vad säger du ?

Svar:
Jag publicerar detta svar för att visa att du mycket lätt hade funnit svaret om du sökt i rutan till höger.

Den är besvarad  369 gånger samt en artikel och du hade sluppit vänta på svaret.

Sitter ni med de närmast anhöriga, är det mörk klädsel som gäller, så är det ofta vit slips på manliga syskonbarn.

Klicka här för att se svaret om slips på begravning >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Begravning – ska vi skicka blomma till vännens fars begravning?

Fråga:
Pappan till en vän till mig och min man har gått bort.

Vi har aldrig träffat pappan.

Skickar man blommor till begravning?

Svar:
Nej det förväntas ni inte göra då ni saknade en relation.

Däremot kan ni prata med er vän och beklaga förlusten, det betyder oftast mer än all världens blommor.

Klicka här för att läsa min artikel om kondoleanser >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson