Inbjudan – hur ska vi uttrycka att även partners är välkomna på disputationsmiddagen?

Fråga:
Vi ska bjuda in till disputation och efterföljande middag.

Några av våra gäster lever inte i en relation, men vi tycker det skulle vara trevligt att bjuda dem ”med sällskap”.

Vi kan ju inte skriva med respektive eftersom vi vet att de inte har någon officiell respektive.

Men ”med sällskap” vore ju trevligt och vi har inga preferenser på vem.

Det kan vara ett vuxet barn, syskon eller god vän. Kan vi skriva så?

Svar:
Jag antar att du avser disputationsmiddag, för disputationen sker på institutionen och detta tillfälle är öppet för alla att besöka.

Där behövs således ingen inbjudan.

Till middagen kan ni mycket väl uttrycka er som ni gjort i frågan och er förklaring ”Det kan vara ett vuxet barn, syskon eller god vän” kan också skrivas.

Det kommer underlätta för många gäster.

Klicka här för att läsa min artikel om disputationsmiddag >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Disputation- när är det lämpligt att överlämna blommor?

Fråga:
Hur vanligt är det att ge blommor vid disputation och när skall detta i så fall ske?

Efter disputationen el vid middagen på kvällen?

Svar:
Det är vanligt att recipienten får blommor efter att hen försvarat sin avhandling.

Vid middagen/festen är det oftast krångligt att hantera blommor, man har inte vaser att ta hand om dessa.

Klicka här för att läsa mina artiklar om disputation >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädsel – behöver alltid fluga eller slips bäras vid Kavaj?

Fråga:
Måste man ha slips eller fluga vid klädkod Kavaj?

Svar:
Om det är en formell tillställning, som ett bröllop eller en fest med många gäster, så avser Kavaj att du bär mörk kostym.

Till mörk kostym bärs alltid en slips eller fluga.

Är det en enklare tillställning kan begreppet Kavaj anses vara betydligt enklare.

Klicka här för att läsa min artikel om Kavaj >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – vad bär föräldrarna vid en examensbal på universitet?

Fråga:
Min fråga rör examensbalen vid ett att våra universitet.

Mitt barn tar examen och vill att vi föräldrar deltar vid festen.

Klädkoden är högtidsdräkt och jag undrar om det är eleverna som förväntas bära högtidsdräkt och om det även förväntas av elevens gäster, dvs oss som föräldrar?

En bekant hävdar med bestämdhet att det endast gäller eleven och att gästerna (föräldrar) kan bära enklare kläder.

Hur tänker du om detta?

Svar:
Det beror helt och hållet på vad som angivits på inbjudan, står där högtidsdräkt så är det inget annat som gäller.

Sedan vet jag inte, ska ni delta även vid balen?

Det är inte ovanligt att gäster som närvarar vid examinationen, men inte på balen bär mörk kostym.

Gäster som deltar vid båda delar bär den angivna festklädseln.

Men det absolut bästa är väl att ni pratar med er son/dotter och ställer denna fråga.

Då får ni ju det bästa och mest tillförlitliga svaret på detta universitets traditioner, jag kan ju inte svara på lokala traditioner och i synnerhet inte då jag inte heller vet vilket universitet.

Klicka här för att läsa min artikel om högtidsdräkt >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Inbjudan – kan vi skicka en sådan när vi har en anmälningsavgift?

Fråga:
Vi ska ha en fest för ett 100 tal personer där gästerna får betala själva.

Ska man skicka en inbjudan trots att de får betala?

Vi som arrangerar är inte helt överens i denna fråga.

Svar:
Man kan alltid skicka en inbjudan.

Vad ni gör är att ni bjuder in till en, som det heter, subskriberad fest: Eller på mer nutida språk en anmälningsavgift.

Så det är inget bekymmer alls.

Klicka här för att läsa min artikel om att skriva en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – vad ska vi skriva till bal på Valborg?

Fråga:
Ska arrangera en bal på valborg och vet inte hur jag skall göra med dresscoden.

Vill ju att gästerna skall klä sig så fint som möjligt, men med hänsyn till att alla inte vill införskaffa eller hyra frack eller smoking.

Kan man typ skriva “minst kostym” eller hur bör jag uttrycka mig.

Svar:
Så fort du använder dig av ordet bal är det frackar och balklänningar som det associeras till.

Så där har du ett dilemma.

Smokingen samverkar med aftonklänningen och inte med frackklänning( ofta kallad balklänning), så den tycker jag att du ska utesluta.

Mitt förslag blir Högtidsdräkt/Mörk kostym.

Klicka här för att läsa min snabbkurs i klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Artighet – varför kindkysser inte svenska män?

Fråga:
Min fråga är hälsningsfraser, handskakning och kvinnors kyssande på kinden.

Hur kommer det sig att många kvinnor hälsar på varandra och andra män med att kyssa dem på var kind, medan de flesta männen hälsar på varandra med en handskakning?

Är det samhällets standarder som avlat fram denna tradition?

Dessutom – varifrån kommer dessa könsrelaterade standarder, dvs att männen ska vara starka och inte visa känslor medan kvinnan ska vara känslig, petit och klenare?

Svar:
Oj, det var ingen liten fråga du ställde.

Men kort kan vi nog konstatera att Sverige har inte traditionen med kindkyssande, det är en sed som kommit med åren.

Den var vanlig i ”socialt högre” sammanhang, sannolikt beroende på att där fanns ett utbyte mellan länder. Vi kan ju som exempel ta släkten Bernadotte och Frankrike,

I Sverige var handskakningen (enligt sägner) ett andra steg mellan två riddare, att sträcka ut vapenhanden och visa att man inte avsåg strida och saknade vapen.

Detta fanns inte hos kvinnan och den tradition som finns i andra länder, med kyssar män emellan har aldrig förekommit hos oss.

Du har säkert också noterat att det finns många män som inte kramar varandra heller.

Men det är mer ett genusperspektiv, snarare än etikettsregler och där är jag definitivt inte rätt person att svara.

Men det är etikettsmässigt korrekt att ta i hand och inte utdela kindkyssar eller kramar, däri finns mycket av svaret på din fråga.

Klicka här för att läsa mer om kindkyssar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson