Danmark – kan vi besöka kyrkan och skåda brud vid bröllopet?

Fråga:
Min sambo har en barndomsvän i Danmark.

De har numer kontakt via Facebook sporadiskt.

Den här vännen ska gifta sig nu i vår.

Vi är inte bjudna på bröllopet men min sambo vill åka dit och vara med i kyrkan under vigseln.

Kan man göra så i Danmark som vi gör i Sverige (skåda brud?)

Kan man i så fall ha med sig en gåva till brudparet och finns det någon klädsel som är att föredra för ett sådant tillfälle?

Svar:
Det kan man säkert göra, men det förutsätter att det är ett kyrkbröllop.

Kyrkorna i Danmark är nog likna öppna för alla på samma sätt som i Sverige.

Men för säkerhets skull skulle jag nog be din sambo kontakta vännen via FaceBokk och fråga om det är ok för dem.

Ett bröllop är alltid formell så en mörk kostymklädsel för er båda blir säkert perfekt.

Klicka här för att läsa min snabbkurs i kläder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädsel – vilken färg kan jag ha på min ficknäsduk?

Fråga:
Min son ska gifta sig, klädkod kavaj.

Jag räknar med att ha svart kostym, vit skjorta och en enfärgad slips och jag undrar om jag bör ha servett i bröstfickan på kavajen och om det ska vara så, vilken färg den i så fall ska ha?

Svar:
Det absolut mest formella är en vit ficknäsduk.

men idag har det blivit modernt med färger och du kan gott välja vilken färg du önskar.

Klicka här för att se mer om att vika ficknäsduk >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson 

Barn – barnkalas och 50-årskalas, kan jag gå på båda?

Fråga:
Jag har sedan länge blivit inbjuden till och tackat ja till ett 1-årskalas som börjar kl. 14.

Idag fick jag inbjudan till en 50-årsfest samma dag som barnkalaset. 50-årsfesten börjar klockan 17 och det är några mil att åka emellan.

Räcker det att vara på barnkalaset ett par timmar så att jag hinner till den andra festen?

För det känns ofint att fråga om jag kan komma lite senare till 50-årsfesten.

Svar:
Du har redan insett att man bör fullfölja den första inbjudan och inte välja en annan efteråt. Men det gäller mer för vuxna.

Och man måste vara realistisk, en 1-åring har inget större utbyte av din närvaro mer än en kort stund.

En så liten ser dig nyfiket och glatt men de är för små för att över tid uppleva annat behov än föräldrarnas närvaro.

Det är ju annat när det handlar om vuxna som kan känna sig nedprioriterade och förvisso kan en förälder känna så, men vid ett barnkalas får de visa förståelse för att det inte kan vinna mot en 50-åring.

Så meddela föräldrarna att du kommer en stund och gratulerar, men sedan måste du åka vidare för att fira en 50-åring.

Klicka här för att läsa min artikel om att avböja en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Dukning – hur placeras gaffel och kopp vid kaffekalas?

Fråga:
Har läst ditt svar på dukning vid kaffekalas : ”…kopparna står på sitt fat, som i sin tur är placerade på assietten. ”

När man sätter koppen vid sidan av assietten, vilken sida ska den stå på?

Var lägger man bakelsegaffeln?

Svar:
Det enkla svaret är att kaffet serveras efter maten och kopparna dukas därför aldrig i förväg.

Men om du ändå vill göra det, så brukar de flesta ställa den längst till vänster om tallriken.

Har du endast assiett framme, står koppen till höger, Detta då de flesta är högerhänta.

Dukar du både sked och gaffel, placeras gaffeln närmast assietten (alltså kl 12 om assietten från gästen sett), då med skaftet åt vänster.

Skeden placeras ovan denna, med skaftet nåt höger.

Har du enbart gaffel, läggs den ensam på samma plats, med skaftet åt höger.

Klicka här för att läsa min artikel om dukning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Dresscode – inbjudan i Dubai, vad innebär Formal?

Fråga:
Vi skall vara på en restaurang i Dubai på nyårsaftonen och deras dresscode är Formal.

Betyder det smoking eller frack, och om det betyder smoking måste i så fall damen ha lång klänning eller går det med med en elegant kort klänning?

Svar:
Dresscode Formal är benämningen på kläderna Frack och Smoking.

I en inbjudan bör man ange White tie eller Black tie (alt.Dinner jacket).

Det är sannolikt Smoking som gäller här och då kan du bära en kjol som är under ditt knä som kort eller en längre.

jag gissar dock att mörk kostym fungerar.

Det är inte alltid man har koll på klädkoderna i sammanhang som dessa.

Klicka här för att läsa min artikel om Formal >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Klädsel – kan jag bära strumpbyxor i annan färg än hudfärgade?

Fråga:
Jag ska på en fest där klädseln är kavaj. Min fråga gäller strumpbyxor till klänning.

Jag avskyr bruna/ hudfärgade nylonstrumpbyxor och undrar om jag kan ha svarta till en mörkröd klänning.

Eller kan jag gå utan? Jag har aldrig riktigt fattat poängen med hudfärgade.

Man kan väl lika gärna visa sin riktiga färg?

Svar:
Visst kan du ha svarta strumpbyxor om du inte trivs i hudfärgade.

Det finns massor med snygga svarta, så det är inget problem.

Men vill du kan du lika gärna gå utan, det är inget ”krav” utifrån etiketten.

Klicka här för att läsa min artikel om tillbehör mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Gäst – kan man ta med sig kakan man hade med sig, hem hem igen?

Fråga:
Jag har en fråga som jag inte hitta något svar på. Igår blev jag och en till tjej bjuden till en av mina bästa kompisar på middag.

Jag hade bakat en kaka och hade även med mig glass.

När jag skulle gå hem tog jag med kakan och glassen (kakan låg i en form).

Nu säger min kompis att det var oartigt av mig att göra så. Hon säger att blir man bjuden på middag och tar med någonting så brukar man lämna kvar det hos värden.

Hon tycker att om man gör så som jag gjorde igår är det pinsamt och man kan uppfattas som snål.

Hon menar att jag inte känner till etikettreglerna. Vad säger du om detta? Har hon rätt?

Svar:
Det är ju aldrig kul att påpeka att någon gjort fel, men du borde nog lämnat kvar kakan och glassen.

Låt mig jämföra med vin, hade du tagit med dig flaskan hem om du lämnat den som en present?

Du skulle föreslagit att ni tar ur kakan ur formen och lägger upp den på en tallrik.

Men sedan borde din kompis som klagade på dig visa att hen har den kunskapen om etikett.

För då hade hen inte sagt något, det är nämligen värre att påpeka andras misstag än att ta med en kaka hem.

Klicka här för att läsa min artikel om presenter >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Inbjudan – kan man bjuda enbart den ena partnern till ett bröllop?

Fråga:
Jag är sambo med min kille sen tre år tillbaka.

För några dagar sedan kom det inbjudan till en av hans kompisars bröllop som ska äga rum till sommaren.

Inbjudningskortet var adresserat endast till min kille och inuti stod det du/ni är bjudna…..

När jag 1 vecka senare gick på deras hemsida inför bröllopet såg jag en flik med ”GÄSTER” och när man klickade där så kom det massa personer upp bla. min sambo men mitt namn finns inte någonstans.

Nu undrar jag hur jag ska tolka det?

Det hör till saken att jag har träffat blivande brudgum samt hans blivande många gånger och har en väldigt bra relation med dem.

Vi var de första att även träffa hans blivande på en middag hemma hos oss.

Därför undrar jag om mitt namn borde stå på inbjudan? Kan man fråga rakt ut?

Vad passar att min sambo gör? Kan han fråga rakt ut?

Svar:
Din sambo bör slå dem en signal och avböja inbjudan och säga att han ogärna går utan dig och att ditt namn inte finns med, ”eller är det ett misstag?

Sannolikt säger de att det är ett misstag och då är allt frid och fröjd.

Om du däremot inte är bjuden, då ska han definitivt avböja med motiveringen att han föredrar att tillbringa dagen/kvällen med dig.

Det är inte oartigt att göra så här, snarare tvärtom. han låter brudparet välja.

Klicka här för att läsa min artikel om att besvara en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dresscodes – vad innebär formal attire för en 15-åring?

Fråga:
Min 15 åring ska gå på formal dance.

Klädsel beskrivs som formal attire.

Han själv vill vara då casual det går.

Men vad kommer en 15-åring undan med?

Svar:
Formal attire kan vara både frack och Smoking, frågan är om inbjudaren har detta klart för sig.

Ska man gå ett steg till så betyder Business formal attire mörk kostym.

Smoking är accepterad på de flesta formella fester (engelska – balls), även om inbjudan skriver ”formal”.

Så med tanke på evenemanget, skulle jag, trots hans önskan om Casulal  föreslå en mörk kostym med fluga eller en Smoking.

Har man skrivit formal, så finns inga alternativ i klädväg.

Klicka här för att läsa min artikel om utlandets klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson