Artighet – hur hantera glömska vid begravning?

Fråga:
Jag är med i styrelsen för en ideell förening.

Nyligen fick vi informationen från en medlem, att en styrelsemedlem, bosatt i samma region, hade avlidit.

Vederbörande informatör lovade att återkomma med tid och plats för begravningen, så att föreningen hade möjlighet att närvara med en representant eller skicka en blomsteruppsats.

Då cirka två veckor hade gått, kontaktades informatören per mejl med önskemål om tid och plats för begravningen.

Till vår stora bestörtning erhöll vi omgående följande svar: ”Begravningen ägde rum för 2 dagar sedan” !

Vi står nu i en mycket pinsam situation mot den avlidnes familj.

Hur bör vi lämpligen förfara mot dem – blomster eller ett skriftligt beklagande ?

Svar:
Det är alltid tråkigt när sådant inträffar och det är oftast bättre att kontakta anhöriga och be att få telefonnummer till begravningsbyrån.

Just kontakten med anhöriga är det många som drar sig för, men det är inte negativt, snarare blir det uppskattat.

Mitt råd blir att ni helt enkelt ringer till familjen, förklarar och beklagar det inträffade. Ni behöver inte ge några detaljer, utan berätta att ni inte fått kännedom om tid och plats för begravning.

Samtidigt kan ni sända en bukett till familjen och  framföra era kondoleanser.

Ett samtal är oftast mer uppskattat och visar att ni verkligen bryr er.

Klicka här för att läsa min artikel om kondoleanser >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Student – ska vi stå för notan på restaurangen?

Fråga:
Vi ska ha studentmiddag för min styvdotter tillsammans med hennes pappa och hans familj tänkte vi ha middagen på en restaurang.

Frågan är då bjuder man eller är det ok att alla betalar var för sig och man bjuder på en drink till skålen?

Svar:
Det är helt och hållet upp till er själva.

Det viktiga är att ni i förväg ger besked till övriga gäster om vad som gäller.

Klicka här för att läsa min artikel om studentmiddag >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – hur kan vi fråga hur många som dricker alkohol?

Fråga:
Vi ska gifta oss i sommar och kommer att ha middag och fest efter vigseln.

Jag och min sambo har börjat med inbjudningskorten och tänkte skicka med OSA-kort till gästerna som de kan svara med.

Min fråga är då kan vi skriva på OSA-kortet något i stil med ”för att underlätta planeringen och inköp av dricka ber vi er svara preliminärt på frågan: hur många av er kommer (troligtvis) dricka alkohol under bröllopsfesten?”

Är det ohövligt eller på något sätt fel? Om inte, har ni något förslag på formulering?

Svar:
Den formuleringen kanske kan upplevas som lite besvärande.

Varför inte istället fråga ”För vår planering. Om du önskar ett alkoholfritt alternativ som dryck, får du gärna meddela oss”

Ni får samma svar, men det blir lite mer serviceinriktat.

Klicka här för att läsa min artikel om hur du skriver en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Inbjudan – omfattar vår inbjudan även våra vuxna barn?

Fråga:
Min mans syster ska gifta sig och vi har fått inbjudan, på inbjudan står min mans och mitt namn.

Inkluderas våra vuxna barn i inbjudan?

Svar:
De inkluderas självklart inte, vuxna människor får personliga inbjudningar.

Hade de också varit inbjudna, så fanns deras namn på inbjudan.

Som vuxna får de en egen inbjudan, med sitt namn och kanske deras respektive.

Klicka här för att läsa min artikel om inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Bröllop – kan min bror vara både toastmaster och bestman?

Fråga:
Jag och min sambo ska gifta oss i augusti och jag har nu börjat fundera på vem som ska vara min bestman och toastmaster.

Till toastmaster har jag redan min bror i åtanke, även om jag inte frågat honom ännu.

Jag funderar på om han kan vara bestman också, alltså ha två roller på bröllopsdagen.

Innan jag ställer frågan till honom skulle jag vilja veta om det är fel eller konstigt på något sätt att be samma person vara både toastmaster och bestman?

Är det för mycket ansvar?

Bröllopet blir litet, endast ca 18 gäster och vigseln blir borgerlig och därför inte så lång eller avancerad.

Några sånger ska spelas och vigselförrättaren säga några ord.

Vad tror du?

Svar:
En bra toastmaster är redan från början engagerad i upplägg och förväntan från brudparet.

En bestman har det lite enklare och det kan säkert fungera att ha båda uppdragen.

Men om det är litet och borgerligt är frågan om du behöver en bestman.

Det står er givetvis fritt att avgöra.

Klicka här för att läsa min artikel om toastmaster >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkod – ska jag bära kostym eller blazer?

Fråga:
Vi är bjudna på bröllop en fredag 18.00 i slutet av maj.

Bruden kommer inte att bära brudklänning, vigseln kommer att ske vid en restaurang på en pir och det är en politiker som viger dem.

Det står klädsel kavaj vilket jag vet egentligen innebär mörk kostym men är det okej att ha en udda byxa, vit skjorta och marinblå blazer och slips/fluga istället?

Svar:
Eftersom det angivits en klädkod och bröllop får anses vara en formell händelse, så rekommenderar jag den mörka kostymen.

Klicka här för att läsa min snabbkurs i klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Frankrike – vad ska jag tänka på vid bröllop?

Fråga:
Jag är bjuden på ett fint bröllop i Frankrike, och skulle behöva lite råd kring detta. ’

Bl a om ceremonin i kyrkan – vem sitter var?, klädsel i kyrkan?

Är det vanligt med mottagning/middag före och efter vigseln?

Presenter om man är nära vän? Något man bör undvika?

Svar:
Allt kan jag inte svara på, det föreslår jag att du kontaktar inbjudaren och frågar om, då blir det bäst och det är inte oartigt.

Dina kläder uppfattas som en spegling av din sociala status . Även om en inbjudan anger att klädkoden är ”informell” så ta noga reda på den klädkod som gäller.

Mör kostymklädsel fungerar alltid.

Presenter till brudparet kan givetvis vara något de önskar, annars något typiskt svenskt är uppskattat, gärna med hög kvalité .

I Frankrike utsmyckas bilarna bilarna och åker i en kortege till och från kyrkan och sedan till festen. Om de har mottagning innan vet jag ej, det varierar säkert.

Efter vigseln signalerar och tutar man, idag för skojs skull, men tidigare var det ett sätt att bjuda in samhället i byn till kyrka och brudskål.

Brudgummen går  först in i kyrkan,  i sällskap med sin mor och därefter brudgummens far tillsammans med brudens mor. Sist kommer bruden in tillsammans med sin pappa. Tärnor och bestman sägs i Frankrike vara vittne till bröllopet och kan gå in någonstans mellan brudgummen och bruden.

Middag och mottagning efter vigseln är nog det vanliga, men exakt hur vanligt vet jag inte.

Till sist, fransmän vet ofta hur man ska njuta av tillvaron, fånga dagen och njuta av livet. Allt behöver inte tas så allvarligt i en fransmans ögon.

Läs mer om Frankrikes etikett

Mats Danielsson, Etikettdoktorn