Klädsel – kan jag bära kort klänning på bröllop?

Fråga:
Ska vara gäst på ett bröllop i maj och klädkoden är kavaj.

Det är ett frikyrkobröllop så förmodligen kommer regelrätt ordning med typ skål, toastmaster, tal och sådant inte följa som vid en profan tillställning.

Jag undrar nu hur jag får klä mig? Är tjej, 27 år med normalfigur.

Kan jag ha en kort (slutar på halva låret) klänning som är åtsittande?

Har även en häradsdräkt som jag funderar på om jag kan bära denna dag?

Svar:
Det är alltid samma betydelse på en klädkod, oavsett sammanhang eller organisation.

Kavaj på bröllop innebär den formella tolkningen mörk kostym.

Därmed fungerar inte din kjol, då den är alltför kort. Den ska vara i höjd med eller nedanför ditt knä.

Din häradsdräkt kan däremot användas vid alla klädkoder, den fungerar alltid.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – hur mycket dryck ska vi beräkna per person?

Fråga:
Vi ska ha bröllop med ca 50 personer som gäster.

Hur mycket alkohol beräknas det per person ungefär?

Vi vill inte att det ska sluta i fylleslag.

Svar:
Det är alltid svårt att säga vad människor tål och vill man vara säker på att det inte blir alltför berusade gäster är svaret att inte servera alkohol alls.

Men det var inte din fråga och jag kan ge ett förslag på vad jag anser.

  • En drink när gästerna samlas, den kan vara med låg alkoholhalt (motsvarande 2 cl sprit eller alkoholfri).
  • Till förrätt ett glas vitt.
  • Huvudrätt 1,5 glas rött.
  • Ett litet glas dessertvin.
  • 4 cl avec.
  • Valfri drink 4 cl eller motsvarande annan dryck som en öl eller ett glas vin.

Det kan låta mycket, men det handlar om en hel kväll och ni får nöjda gäster och lite ”glada”, utan att de blir alltför berusade.

Klicka härför att läsa min artikel om hur man beräknar vin >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Inbjudan – vad betyder klädsel Elegant fest”?

Fråga:
Vi har fått inbjudan till en jubileumsfest i Stockholm i maj med Klädsel: Elegant fest.

Jag förstår att klänningen ska vara festlig, men jag behöver väl inte ha lång klänning?

Mörk kostym för mannen är lättare.

Känner ingen som är inbjuden att bolla med.

Svar:
Det finns ingen klädkod som heter ”Elegant fest” och det är påhittat av inbjudaren.

Därför är ogenomtänkt att hitta på en sådan dresscode, det skapar enbart förvirring.

Det märker vi på din fråga och jag lovar att det är många fler än ni som just nu funderar.

Din fråga kan således endast besvaras av inbjudaren och man kan ringa och fråga, det är inte oartigt när de är så här otydliga.

Vill du inte fråga, så är det ditt eget tycke och smak som avgör. Vad är elegant för dig?

Lång eller kortare klänning, mörk kostym eller Smoking. Fritt fram, eftersom ingen vet.

Klicka här för att läsa min artikel om obegripliga klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädsel – kan jag bära byxkjol vid klädkod ”mörk kostym”?

Fråga:
Är i desperat hjälp av råd. Vi ska snart gå på bröllop jag och min man.

Klädkoden är ”mörk kostym”. Jag brukar sällan och aldrig ha klänning och en byxkjol skulle kännas lämpligt, men kan jag bära det?

Har en jättefin elegant byxkjol i svart med pressveck och ett material som faller fint. Den når en bit nedanför knäet.

Om jag kombinerar den tillsammans med en pastellfärgad blus eller spetsblus? Skulle det vara okej?

Svar:
Det fungerar inte med byxkjol.

Men, om den är så fin som du beskriver så lär ingen märka denna detalj.

Vett och etikett i all ära, men den får inte överdrivas, det är därför jag anser att du kan bära det du tycker om.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkod mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkod – kan vi bjuda in till Cocktailklädsel?

Fråga:
Jag undrar om jag kan på en inbjudan välja klädkod: Cocktailklädsel till ett evenemang där det kommer att serveras en tre rätters middag efter kl 19.30?

Eller är cocktailklädsel endast avsett när det är ett cocktailparty?

Svar:
Egentligen är Cocktailklädsel en valfri sådan, för man gick till festen och på väg till annan fest, eller hem.

Väljer du denna klädkod kommer flera gäster tveka, de förstår inte och det blir ett antal i Smoking med motsvarande klänning.

Gör det enkelt, skriv ”Smoking/mörk kostym”.

Då förstår man och du får motsvarande klädsel.

Klicka här för att läsa min snabbkurs i klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädsel – hur bär man egentligen en slips snyggt?

Fråga:
Min sambo har sällan kostym och slips, men på begravning häromdagen bar han vit slips och stack då in den bakre delen av slipsen innanför skjortan, alltså direkt under den övre knappen.

Han förklarade det med att slipsen var för kort för att fästa den bakre delen i ”fästet” längre ner.

Den bakre delen fick tydligen absolut inte synas.

Jag har sett honom göra likadant med vanliga slipsar tidigare. Är detta verkligen rätt sätt att göra?

För mig känns det helt befängt! Den bakre delen av slipsen hör till slipsen och behöver inte gömmas.

Nu är jag rädd att han gör likadant på vårt bröllop om några veckor.

Vad säger du om saken?

Svar:
Den korta delen av slipsen ska inte synas, vad har fått dig att tro något sådant?

En snyggt knuten slips döljer den korta fliken och har tillräcklig längd för att kunna nå till fästet på baksidan.

Detta går sällan om  man har en för tjock knut i förhållande till slipsen kvalité.

En dubbel Windsorknut på en billig syntetslips blir ofta så som du beskriver. Man får knyta en enkel Windsor.

En elegant sidenslips av bra kvalitet räcker ofta till en sådan längd, oavsett knut.

Men om det ändå blir som du beskriver går det alldeles utmärkt att göra som din blivande make gör, vad spelar det för roll?

Den biten ska ändå inte synas!

Klicka här för att läsa min artikel om slipsknutar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Vett och etikett på jobbet – min amerikanske chef säger att värdinnan inte dricker något, varför?

Fråga:
Som värdinna och en gäst höjer en skål för mig, dricker jag?

Eller nickar jag bara uppskattande?

Min amerikanska chef säger att man dricker intej, jag hävdar motsatsen.

Svar:
Din amerikanske chef kanske har koll på sin etikett, men den svenska kan du uppenbart bättre.

Skälet till din chefs inställning är att värdinnan på det sättet undviker att bli berusad och till och med alltför berusad.

Men om hen med detta avser din roll i yrket, så är du inte värdinna där. I Sverige finns endast värdar, oavsett kön.

Värdinnor i affärslivet står möjligen med en bricka och serverar dryck eller liknande.

En värdinna som privat vill avstå alltför mycket alkohol, kan föra glaset till munnen och läppjar endast på drycken.

Klicka här för att läsa min artikel om perfekt värdskap >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Blommor – varför köper man alltid ett udda antal blommor om det är färre än tio?

Fråga:
Varför ger man typ 1,3,5,7,9, 10 rosor men sällan 2,4,6,8?

Svar:
Om du har färre än 10 blommor i buketten faller de ofta i jämna ”par” i vasen.

Har du då ett udda antal blommor så faller de vackrare.

Från 10 st och uppåt märks inte denna detalj.

Klicka här för att läsa min artikel om blommornas språk >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson 

Bröllop – hur bjuder vi int till mörk kostym med ljusa färger?

Fråga:
Vi ska gifta oss under sommaren och vill gärna ha ett uppklätt bröllop (byxor och kavaj i samma färg), inga allt för korta klänningar t.ex.

Valet faller då på mörk kostym tänker jag.

Däremot önskar vi att få in ljusa färger.

Har du något förslag på hur vi ska uttrycka just detta önskemål?

Svar:
Skriver du mörk kostym, så blir det mörka färger på männen.

Jag föreslår att ni skriver klädkod ”Kavaj, även ljusa kostymer är välkomna”

Klicka här för att läsa min artikel om klädkod Kavaj >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Vett och etikett på jobbet – hur utforma ett tack för senast i arbetssammanhang?

Fråga:
Jag behöver hjälp med att formulera ett tack för senast gällande ett besök i jobbsammanhang.

Svar:
Skriv ett kort eller ett mail och gör det enkelt.

Jag kan ju omöjligt formulera ditt tack eftersom du inte skriver vad det handlat om.

Men som förslag, skriv ”Tack för ett trevligt möte, det var givande och jag hoppas vi får möjlighet att ses igen” 

Klicka här för att läsa min artikel om personligt bemötande på jobbet >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson