Dresscode – vad innebär ”Elegant evening”?

Fråga:
Dresscode till elegant evening?

Svar:
Du skriver inte om du vill veta vad du ska ange för klädkod eller om du som gäst vill veta vad den betyder?

Om du ska ange en klädkod, så ska du inte hitta på någon egen sådan, som ”Elegant evening”.

Den finns inte och ingen mer än du begriper vad du avser, du försvårar snarare än förenklar för gästen.

Välj istället någon av de etablerade klädkoderna som du kan läsa om i länken sist i detta svar.

De är Högtidsdräkt/frack, Smoking, Mörk kostym eller Kavaj.

Är det en inbjudan du fått, kan du antingen gissa och klä dig elegant utifrån tycke och smak.

Gillar du Smoking/Aftonklänning, så tar du det. Föredrar du mörk kostym/klänning, så tar du det. Ingen vet ju svaret!

Alternativt ringer du inbjudaren och fråga vad de tänkt. Det är inte oartigt när de hittat på egna klädkoder.

Klicka här för att läsa min artikel med snabbkurs i klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Disputation – bihandledares roll vid disputationsmiddag?

Fråga:
Jag är bihandledare till en doktorand som snart disputerar vid ett annat universitet än det som jag är verksam vid.

Det är första gången jag är bihandledare till en doktorand som disputerar och därför inser jag att det är annan vett och etikett som gäller, än när man är huvudhandledare, vilket jag har erfarenhet av.

Det hör väl till kutym att tacka ja till inbjudan till festen?

Jag vill gärna gå men disputation och fest äger rum i en annan stad varför det ställer till med fler kostnader för mig att betala privat, än om festen hade ägt rum i samma stad där jag är verksam.

Hur är det med tal? Bihandledare brukar väl inte hålla tal?

Doktoranden har avsagt sig presenter.

Det är väl ändå lämpligt att komma med blommor efter disputationen, så som du rekommenderar i ditt brev om disputationer?

Svar:
Tack för att du frågar mig, det känns närmast som om du är mer kvalificerad än jag att besvara dina frågor.

Först till inbjudan och det får man väl säga att det får anses som mest artigt att tacka ja till inbjudan. Inbjudan visar att du är uppskattad och önskad.

Sedan kan det finnas flera skäl till att avböja, som kostnader etc. Men det får då anses vara mer korrekt att framföra ”annat skäl” som att du redan är uppbokad.  En vit lögn, javisst, men kanske lite trevligare att framföra.

I talordningen så finns inte biträdande handledare nämnd, men om respondenten i sitt tacktal nämner dig, så kanske du ändå bör vara förberedd.

Det talet kan komma efter opponentens tal, under forskningsmedarbetare. Ditt tal kan vara mycket kort, det blir nog närmast uppskatta ju kortare det är. Många vill säkert tala länge.

Till sist blommor, som du skriver, efter disputationen blir bra.

Vid festen blir det svårt att hantera, man har inte alltid tillräckligt med vaser.

Klicka här för att läsa min artikel om disputationsmiddag >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Servering – en skröna eller sanning om salt och peppar?

Fråga:
Jag har en fråga om i vilken position man ställer salt och pepparkvarnarna vid dukning på restaurang.

Jag har hört två varianter, salt närmast köket, peppar, längst ifrån utgången, eftersom peppar är dyrare än salt.

Dessa går ju att kombinera om det nu inte råkar vara så att köket ligger mitt i lokalen.

Vad är alltså rätt?

Svar:
Du har förmodligen fått del av någon gammal skröna eller lokal sedvänja. Men den kan ju vara sann ändå.

Som etikettsregel finns inte denna placering, det är snarare att man dukar inte fram redskapen.

Att salta eller lägga peppar på maten innan man smakat signalerar ”jag utgår från att kocken kryddat för dåligt”.

Efter det man smakat ”kocken har kryddat för lite”.

Mitt svar blir således att man dukar inte fram dessa redskap alls.

Men sedan vet vi ju alla att gästerna ändå frågar om detta, men då kan de placeras på valfri plats.

Klicka här för att läsa min artikel om servering >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Presenter – kan man önska sig välgörenhet i bröllopspresent?

Fråga:
Tack för mycket bra och intressant information gällande vett och etikett!

Vid bröllop är det mer regel än undantag att brudparet skriver ut på inbjudan vad de önskar sig .

Jag tycker inte att man gör så, eftersom det för mig är lite samma sak som att bjuda in till födelsedagskalas och skicka med sin önskelista, vilket för mig är helt otänkbart. Jag har dock förstått att jag är ganska ensam om att tycka så.

Nu är det så att jag och min sambo ska gifta oss till hösten och jag skulle aldrig komma på tanken att skriva på inbjudan vad vi önskar oss eftersom det känns som att man ”kräver” presenter.

I min värld kanske man istället ger en önskelista till en toastmaster som i så fall kan förmedla detta om någon gäst frågar.

Jag och min blivande make har bestämt att vi skulle vilja undanbe oss presenter helt, och att våra gäster i så fall mycket hellre får skänka en (eventuell/frivillig) gåva till välgörenhet.

Hur förmedlar vi det på bästa sätt? Jag vill ju som sagt egentligen inte nämna presenter alls i inbjudan eftersom det ska vara någonting som kommer från givaren och inte ska vara någonting som vi själva för på tal.

Kan skriva på inbjudan: ”Det enda vi önskar oss med den här dagen är att ni kommer”?

Svar:
Tack för uppskattande ord!

Presenter är inget man kan kräva eller förvänta sig och är önskelistorna skrivna i med ett sådant syfte är det fel.

Presenter är en lyckönskan och listan många brudpar skriver är med avsikten att underlätta val av present för gästerna.

Att välja bort presenterna går alldeles utmärkt och att skriva som ni planerar går också bra.

Var också noga med att skriva om ni även väljer bort blommor, för många gäster funderar på det istället.

Att skriva att ni avböjer, men även få gästerna att förstå att välgörenhet är uppskatta blir komplicerat.

Bättre att skriva: ” Det enda vi önskar den här dagen är att ni kommer, presenter och blommor avböjer vi. Vill du/ni ändå vill ge något föreslår vi att du/ni istället skänker en valfri summa till XX-fonden”.

Var tydlig i informationen. En önskan som denna kan ingen se något märkligt med.

Klicka här för att läsa min artikel med presenttips >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

 

Artighet – hur skriver man tack för ett bröllop?

Fråga:
Jag har en fråga angående hur man ska tacka vänner som hjälpt till på vårt bröllop?

Tex bestman, syskon som stod för musiken i kyrkan, DJ på festen.

Svar:
Ni skriver ett tackkort på precis samma sätt som till övriga gäster, men i just deras kort lägger ni till en personlig hälsning och tackar speciellt för den hjälp ni fått att göra er stora dag minnesvärd.

Vill ni, kan man ju ge dem en liten present som tack, men det är inte nödvändigt.

Läs mer i min artikel om tack  vid bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Posk – vem ringer till vem och sonder en hälsning?

Fråga:
Det visade sig att vi har olika uppfattningar vem som ringer först.

Min sambos dotter och hennes kille tycker att det är vi som skulle ringa till de och önska en trevlig helg  (som Glad Påsk, Glad midsommar, God Jul etc.). Vi har nog olika uppfattningar vem som ska ringa till vem, föräldrar till barn eller barn som hör av sig till föräldrar.

Jag kommer från Polen och jag trodde att barn bör hör av sig till föräldrar, och för övrigt har jag tagit för givet att man hör av sig till varandra utan att räkna ut vem som gör det först utan göra affär av det, om man har man bra kontakt med varandra.

Då tänker man inte på vem som ringer (först)

Svar:
Du har skrivit det bästa svaret själv, ”att man hör av sig till varandra utan att räkna ut vem som gör det först utan göra affär av det, om man har man bra kontakt med varandra”.

Det är nog så de flesta ser på saken och som det fungerar.

Men som förälder vet jag också att livet har olika perioder, ibland är man en upptagen student, ibland en nyförälskad 20-åring, nybliven förälder, mitt i karriären och en massa olika skäl.

Då blir inte föräldrar och släkt så prioriterade, man har fullt upp och tiden bara går.

Där kanske man som förälder får vara lite mer pådrivande och söka kontakt med barnen utan att för den skull tycka de gjort fel. Vi har alla varit där…

Etikettsmässigt finns det inga ”regler” för detta, men det är nog ganska vedertaget att barnen hör av sig till sina föräldrar.

Detta som ett tecken på respekt för åldern, av omtanke och kanske som ett tack för allt föräldrarna gjort för sitt barn.

Men ömsesidigt intresse för att kontakta varandra brukar bli det bästa.

Klicka här för att läsa mer om påskens vett och etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Foto: ©copyright Mats Danielsson/ www.vett-och-etikett.com

Klädsel – kan jag som kvinna bära långbyxor vid mörk kostym på 80-årsdag?

Fråga:
Kan jag ha långbyxor med elegant överdel?

Svar:
Det framgår inte i din fråga, men i din rubrik att klädkoden är mörk kostym.

Det har ingen betydelse vad festen har för syfte, utan det är den angivna klädkoden som styr.

Därmed kan du inte bära långbyxor, det är klänning eller kjol som gäller.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkod mörk kostym >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Talarordning – vem av oss deltagare talar först?

Fråga:
Jag ska delta i en officiell årsfest för en förening, där en känd politiker ska hålla ett middagstal.

Två ambassadörer är bjudna som hedersgäster, och jag är konsul för det landet vars kulturella stödförening firar födelsedag.

Jag har av föreningens ordförande blivit ombedd att hålla ett tal.

När ska jag hålla det? Finns det regler för vem som talar först?

Är det ok att ordföranden öppnar tillställningen och hälsar alla välkomna, varefter jag fortsätter med ett tal, och höjer en skål för både föreningen och dess långvarige ordförande?

Svar:
Det är föreningens styrelse som sätter talordningen.

Att ordföranden hälsar välkomna är självskrivet och det ska vara ett mycket kort tal.

Andra talet kan vara ditt om du i detta fokuserar på ordföranden och föreningen.

Det finns direkta regler, men relation, ålder, befattning och utländska gäster har en påverkan på vem som talar först.

Möjligen, om vi letar regler, skulle även det som förr kallades rangrullan påverka och som var en lista på placeringsordning och inbjudan baserad utifrån titel mm. Idag finns en motsvarighet till denna bortlagda rangrulla i  i hovkalendern.

Mitt svar blir att ordföranden öppnar och du kan tala därefter.

Klicka här för att läsa mina andra inlägg om talordning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson