Vett och etikett på jobbet – chefen har dåligt bemötande, vad göra?

Fråga:
Min fråga kanske inte platsar här men i sådana fall kan du väl vänligen utesluta den.

Min avdelningschef – tidigare jämställd kollega – är inte populär.

Hon är en humörstyrd perfektionist och en paragrafryttare som kan alla regler men skapar egna när hon så tycker.

Negativ kritik bemöter hon med vrede och hon kräver specifika underlag för allt som inte är positivt.

Avdelningen mår bäst när hon är frånvarande (semester, möten eller vad det nu är).

Hon är den förste att deltaga på privata/sociala tillställningar vilket har medfört att flera andra inte kommer, på grund av hennes närvaro.

Högste chefen uppskattar henne högt och har ingen vilja att lyssna på det som de fackliga företrädarna försökt framföra.

Så, en tidigare stark och positiv arbetsplats är numera fylld av ”negativt chefsprat” och sämre mående. Vi vet inte hur vi ska gå vidare.

Svar:
Visst kan du ställa denna fråga här, vi arbetar med bemötandefrågor och arrangerar utbildningar i detta.

Der finns alltid personer som ibland befordras till sin ”inkompetensnivå”. Då får man välja på att aktivt vilja medverka till förändring, eller fortsätta lida tills det går åt skogen.

Det senare är ingen bra lösning för någon. Välj att aktivt ta ansvar för er arbetsplats, även om det kan ta emot. Mitt råd är kortfattat och inget är enkelt, pröva er fram.

Först och främst måste ni försöka sluta med negativt chefsprat. Det leder absolut ingen vart, det enda som händer är att ni hamnar i en negativ spiral.

Ni avvecklas snarare än utvecklas, detta är ert ansvar som medarbetare. Er chef är troligen osäker i sin roll och hon saknar ert stöd.

Försök även att se vad som är positivt hos er chef, det finns säkert en anledning till att ledningen uppskattar hennes kompetens.

Att chefen ber om konkreta exempel på saker som inte fungerar är helt naturligt.

Ni måste därför, var och en när en ”regel” förändras ställa henne frågan om när och hur detta ändrades. Gör det omgående, sakligt, enskilt och i lugn och ro och var inte arg. Referera till hur ni gjort tidigare.

Det ska vara konstruktivt och väl underbyggt, gör det också i ”JAG-budskap”. Inte ”MAN” säger att vi gjort så här… Säg istället att: ”JAG har fått detta beskedet, är det ändrat?”

Ni måste var och en ta ansvar. Inför medarbetarsamtal ska ni noga förbereda er på positiva sidor och det som inte fungerar hos chefen. Ännu en gång, använd konkreta exempel.

På en eller flera arbetsplatsträffar bör ni ta upp vilka värdegrunder ni har och vad ert gemensamma mål med verksamheten är.

Ni måste diskutera styrkor, svagheter, möjligheter och hot för att nå målen. Då kan alla typer av problem komma upp och ni ska
be chefen leda er.

Vid behov kan hon fråga någon extern part komma in och hjälpa till, men ge er chef chansen.

Er chefs önskan om medverkan i sociala sammanhang tycker jag tyder på en vilja att vara en del av ert team.

Hon strävar efter kontakter och det är sannolikt så att hon känner ert motstånd på jobbet.

Där tror jag att ni har en öppning att hjälpa henne framåt i ledarskapet. Min gissning är att hon då känner ert stöd och blir mindre osäker i de beslut hon måste fatta. Ibland positiva, men även negativa saker.

Klicka här för att läsa min artikel om bemötande >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Netikett – hur snabbt ska man svara på ett mail?

Fråga:
Det är ju oförskämt att inte svara på tilltal men hur är det när det gäller mejl?

Har jag rätt att förvänta mig ett svar om jag skickar ett mejl till en person som jag har en vänskaplig och/eller yrkesmässig relation till.

Svar:
Utan tvekan ska man förvänta sig ett svar, eller mer rätt, man ska som mottagare svara inom 24 tim om det är som bäst.

Autosvar om du är borta är ok som svar.

Sedan man som avsändare kan förhöra sig lite artigt om ”mitt mail kom fram?”

Det kan ju finnas andra förklaringar än enbart dålig stil.

Klicka här för att läsa min artikel om e-postetikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Klädkod – kan jag bära glitter vid klädsel Kavaj på bröllop?

Fråga:
Jag ska på ett större bröllop med klädkod Kavaj.

Tänkte ha en knälång ljus, ”pastell-rosa”spets klänning.

Kan jag ha en ganska diskret glittrig clutch/ kuvertväska till för att matcha en scarf i kyrkan med sparsamt glitter på?

Eller är det bättre med mer nedtonad väska/ scarf?

Svar:
Det är fritt val av både färger och mönster vid klädkod Kavaj (läs mörk kostymklänning)

Två undantag, helsvart och helvitt ska undvikas.

Den ena för att det är begravningsfärg och den andra då vitt är brudens privilegium.

Så svaret är ja till din väska och scarf.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Artighet – idiotiskt att säga ”Det behövs inte!”, eller vad tycker du?

Fråga:
Jag är en tjej som ofta försöker vara lite artig, även mot andra tjejer. Inte sällan när jag t.ex. ska hålla upp en dörr bara fnyser de och säger ”Jag klarar det själv!”.

Vad är det för fel egentligen?

Svar:
Människor som brister i sin tillit till sig själva, saknar ofta självförtroendet att kunna ta emot en artighet eller uppmärksamhet.

Istället lyser osäkerheten igenom och då blir det trista svar som ”Det är inte nödvändigt” eller som du beskrev.

Jag skulle vilja påstå att idiotiska kommentarer som ”Jag klara det själv!”  eller ”Det behövs inte ” är både svåra och omöjliga att hantera.

Så när man stöter på den osäkra människans oförskämdhet kan man ibland säga ”Ursäkta det var inte meningen att besvära” eller någon annan liknande artighet.

Förhoppningsvis begriper den oartiga denna lilla vink.

Om inte – tja då får man bortse från det hela och låta det passera. Slösa ingen energi på andras dumheter.

Klicka här för att läsa om etikett människor emellan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dresscode – Morning Coats på ett eftermiddagsbröllop?

Fråga:
Jag är bjuden på ett engelskt bröllop, men i Sverige.

Påbjuden dresscode är ”Morning coats or suits”.

Sent eftermiddagsbröllop med middag a la svensk t sätt.

Kan man då komma i svensk militär mässdräkt (= militär högtidsdräkt) ?

”Suits”…är detta detsamma som vår Kavajkod ?

Svar:
Det var minsann en blandning. De har bjudit in till ett eftermiddagsbröllop med Jackett (Morning Coat) vilket verkar lite märkligt. Så jag förstår din undran.

Men svaret blir ja – du kan bära din mässdräkt då det är påbjudet högtidsdräkt (Jacketten är förmiddagens högtidsdräkt i England).

Alternativet är som du så riktigt skriver Mörk Kostym för de som inte har en mässdräkt eller Jackett.

Klicka här för att läsa om utlandets klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Toastmaster – ska denna person hålla ett eget tal?

Fråga:
Jag hör olika saker om huruvida toastmaster/madame bör/ska hålla tal!

Hur är det egentligen?

Svar:
Egentligen är en toastmaster ”skålmästare”, så där har du svaret. Att styra och verka utan att själv vara i centrum.

Toastmaster skapar en bra talarlista, men förväntas inte hålla eget tal

Klicka här för att läsa min artikel om toastmaster >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllopstricks

Fråga:
Detta är ingen fråga; men en ide hur man kan planera bröllop, om jag får berätta hur jag gifte mig?

Vi bodde ibland religiösa, nykterister och såna som inte kan begränsa sig, dessutom var det viktigt, att alla var välkomna.

Man sätter in en annons, de som vill vara med på middag och dans på kvällen anmäler sig i butiken.

Handlaren noterar och frågan om du vill lägga en summa, man betalar så vad man anser ha råd med, och handlaren har tystnadsplikt, så ingen får reda på vad enskilda har bidragit med.

Vi var 200 personer till middag, och 250 personer till kaffe och dans på kvällen.

Och notera, det fanns ingen alkohol, så kan alla delta, även de religiösa.

Det var i korthet och så ett sätt att fira, så alla kan vara med.

Svar:
Tack för ditt inlägg, det var ett trevligt förslag!

Klicka här för att läsa mitt bröllopslexikon >>

Bröllop – kostym och långklänning samt klädkod svart. Är det korrekt?

Fråga:
Vi är bjudna på bröllop i augusti och klädkoden är svart.

Kostym för herrar och långklänning för damer.

Kan det vara rätt?

Svar:
Det är en påhittad klädkod, men ändå så tydlig att den går att förstå.

Har man skrivit kostym och långklänning avser man mörk kostym för herrarna och en ankellång klänning för kvinnorna.

Har man tänkt sig en balklänning, som är golvlång, har de tänkt fel.

Den tillhör frackklädsel och då har man olika klädnivåer för damer och herrar.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoder >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dresscodes – hur klär jag mig, kvinna, vid Black tie?

Fråga:
Ska på bröllop i sommar där klädkoden är black tie.

Vad kan jag ha som kvinna?

Kort/långt? Alla kulörer?

Något ”förbjudet”?

Svar:
Black tie är detsamma som Smoking och därmed aftonklänning för din del.

Längden kan vara till ditt knä och då får den vara vid och glittrig.

Den kan vara ankellång, men då ska den inte vara vid men uttalat festbetonad.

Annars kan den förväxlas med en frackklänning.

Har du en mycket festbetonad byxa kan även denna fungera.

Läs mer i min artikel om aftonklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson