Kritik – varför svarar du inte på min fråga?

Fråga:
Det vore bra om jag fick svar, annars fyller er sida ingen funktion.

Svar:
Är det kö kan det ta några dagar innan svar, frågor besvaras i turordning.

Detta kan du styra genom att betala för svar samma dag, se här: Svar idag

Dessutom – tyvärr skriver många allt sämre, det finns inga ordentliga meningsbyggnader, stavningen gör det omöjligt att läsa och man använder inte ens stora och små bokstäver.

Webbsidan www.etikettdoktorn.se med 300 artiklar ger de flesta svaren och därtill denna blogg med 5500 frågor och kan i de flesta fall ge svar direkt.

Det finns en sökfunktion som omfattar allt.

Klicka här för att läsa mina artiklar i vett och etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Begravning – fostersyster är enda ”släktingen”, klädsel?

Fråga:
Min mans fostersyster har avlidit.

De har alltid känt sig som syskon och systern har inga biologiska släktingar.

Nu till frågan: Vilken färg på slips bör han ha? Svart eller vit?

Svar:
Vanligen brukar frågor om slips inte besvaras då den är så frekvent besvarad, men detta är lite annorlunda.

Känner han det som sin syster vill jag påstå att han är närmast anhörig.

Därmed vit slips.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel på begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädsel – kan jag bära hatt under kvällens middag på bröllop?

Fråga:
Tänkt bära klänning och ska bära hatt.

Ska hatten vara på under middagen och hela kvällen?

Svar:
Hatt bärs till förmiddagsdräkt och då är det lunch efteråt.

Då bärs hatten under lunchen.

Till kvällen är det inte hatt och har du ändå en sådan tas den av tillsammans med ytterkläder.

Klicka här för att läsa min artikel om hatt >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Klädsel – är det lång klänning som gäller vid en länsmiddag?

Fråga:
Är bjuden på Länsmiddag tillsammans med min man.

Inbjudan kommer från landshövdingen. Klädkod: mörk kostym.

Vilken typ av klänning ska jag då ha?

Gäller regeln knälång klänning eller är det mer aftonklänning som menas med mörk kostym.

Har läst dina flesta svar på bloggen men hittar inget om länsmiddagar.

Svar:
Om du även läser min artiklar så är det sannolikt att du hittar svaret.

Det är mest troligt att knälång klänning gäller.

Om det inte är en mer formell middag på kvällen, med efterföljande dans.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Disputation – vilken text på gratulationskort?

Fråga:
Är inbjuden till en disputationsfest tillsammans med arbetskamrater.

Vi har köpt en gemensam present till recipienten.

Min fråga vad man skriver överst på kortet, förutom namn på givarna?

Svar:
Det behövs inga stora saker, kanske som Grattis!, Lycka till! eller Bra gjort, vi beundrar dig!

Därunder skriver ni era namn.

Klicka här för att läsa min artikel om disputationsfest >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson 

Inbjudan får man ta med oanmälda gäster eller överraska utan anmälan?

Fråga:
Är det okej att dyka upp som överraskning på ett bröllop som man en gång tackat nej till?

Svar:
Till kyrkan kan alla komma, det är helt i sin ordning.

Att komma oanmäld till en fest går inte för sig, det finns ju inget planerat för denna gäst och anses som ohyfsat.

Klicka här för att läsa min artikel om att komma oanmäld >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Bröllop – hur dags är ett förmiddagsbröllop?

Fråga:
Vilken tid är lämpligast för ett s.k. lunchbröllop/förmiddagsbröllop med efterföljande mottagning med enklare förtäring för enbart inbjudna nära släktingar (ca. 10 pers.)

Svar:
Ett förmiddagsbröllop innebär ett bröllop med efterföljande lunch, dock senast kl. 15.00

Då kan ni fritt välja innan denna tid.

Klicka här för att läsa min artikel om förmiddagsbröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – hur klär vi oss vid kostym och aftonklänning?

Fråga:
Blivit bjuden på bröllop där klädkoden är Kostym / Aftonklänning.

Hur bör man tolka detta?

Bättre för oss båda i paret att klä oss för ”fint” eller att båda klär sig enligt klädkod Kostym?

Svar:
Ska jag hårdra klädkoden har ni blivit inbjudna till maskeradklädsel för honom och Smokingklädsel för henne.

Klädkoden kostym finns inte och betyder ursprungligen ”maskeradkostym”.

Nåväl, inbjudaren har säkert tänkt lite fel och avser Kavaj.

Mitt råd blir att mannen bär mörk kostym och kvinnan en ankellång klänning.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoderna >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bemötande – i vården, varför betonas det inte mer?

Fråga:
Såg att du hade föreläsningar om bemötande i vården, vi har suttit på jobbet och diskuterat detta och vi ser ju att det betonas i alla möjliga sammanhang.

Men det verkar aldrig hända något.

Min fråga blir hur mycket du föreläser om detta, är det små grupper eller bara stora.

Vi planerar föreslå vår chef att be dig prata om det, gör du det?

Svar:
Jag föreläser för alla grupper som önskar, både i stort och smått.

En blick, ett leende, en nick eller bara en klapp är lika betydelsefulla som orden som utväxlas. Det skapar förtroende.

I en vårdsituation måste du på kort tid bygga en förtroendefull relation.

Förtroendet för vårdgivaren avgör hur framgångsrik behandlingen blir – har patienten förtroende för sin vårdgivare kommer patienten också att fullfölja vårdgivarens instruktioner och behandlingsplan.

Det kan även vara intern etikett, hur man är mot varandra speglas även mot patienten, vårdtagaren, boenden, brukaren eller vad ni än säger.

Så det är bara att kontakta mig, välkomna!

Läs mer i min artikel om framgångsrikt bemötande i vården >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson