Frieri – vad händer om man anhåller om handen och får nej?

Fråga:
Vad händer om svärfar eller svärmor säger nej?

Svar:
Ingenting, inte mer än att du får leva med att inte vara omtyckt inledningsvis.

För traditionen att anhålla om handen är en gammal och föråldrad sedvänja, med ursprung i att flickan inte hade något att säga till om vid val av make.

Idag är det fria och självständiga kvinnor och de väljer själva vem de vill gifta sig med.

Klicka här för att läsa min artikel om frieri >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Bröllop – ska jag ha lång eller kort klänning vid klädkod Kavaj?

Fråga:
Jag ska på bröllop pingstafton.

Klädkoden är Kavaj.

Vad ska jag ha. ? Långt eller kort?

Svar:
Det beslutar du själv och Kavaj på bröllop innebär mörk kostymklänning.

Riktlinjen brukar vara att är det ett stort och formellt bröllop kan du även bära ankellång klänning.

Men en klänning, under ditt knä i längd, fungerar alltid.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bemötande – vår kollega stör oss andra med högljudda telefonsamtal, vad göra?

Fråga:
På min arbetsplats har de flesta av oss mobiltelefoner och rör oss ofta utanför våra rum under samtal med kunder och kollegor.

Några av kollegorna är mycket högljudda och ibland kan det dessvärre även förekomma en öppen diskussion om känsliga ämnen t ex sjukskrivna personer m.m.

Speciellt en person har satt i system att vandra genom hela kontoret, fikarummet, stå och spegla sig i hallen m.m. under högljutt diskuterande i mobilen.

Vi har även telefontid och den som svarar har svårt att koncentrera sig och höra vad kunden har för ärende.

Dessutom har alla olika ringsignaler. En person i arbetslaget har varit sjukskriven för utmattning och har problem med höga ljud.

När hon påpekade detta skrattade man åt henne och pratade ännu högre.

Finns det överhuvudtaget någon infallsvinkel att få bukt med något av ovan nämnda?

Svar:
Självklart finns det infallsvinklar, sedan beror det på vem du är och i vilken position du befinner dig.

Det första man ska göra vid ett bekymmer som detta är att framföra sin kritik, enskilt, sakligt och i ”jag”-form.

”Har du tänkt på att du ständigt går runt och talar i telefon?”, ”Har du upplevt att någon är högljudd?”, ”Jag känner mig störd av att du vandrar runt och talar högt”.

Får du ett skratt som svar ska du inte acceptera detta utan påpeka att du förväntas bli tagen på allvar och önskar en förändring. ”Vad tycker du själv att du kan göra?”

Om detta inte ger resultat är det ett arbetsmiljöproblem väl värt att ta upp med chefen och på det sättet få till en förbättring. Vill du läsa mer om telefonetikett kan du klicka här.

Om du inte helt enkelt kan ta till metoden att bli förbannad! Det kan hjälpa ganska bra….

Tar du upp det med er chef har ju ändå givit din kollega chansen och inte blivit tagen på allvar.

För din kollegas beteende visar både på respektlöshet, oförstånd och en oförmåga att se andras behov. Då kanske ett samtal med ledningen kan leda in vederbörande på rätt spår.

Klicka här för att läsa min artikel om internt bemötande på jobbet >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – hur kan jag skicka ett postogram?

Fråga:
Var på nätet hittar jag om postogram?

Vill skicka till en bekant som skall gifta sej i morgon.

Svar:
Eftersom du önskade ett svar redan dagen efter skulle du ringt eller skickat ett mail till mig.

Då hade du mot en låg ersättning kunnat få svar samma dag och inte fått vänta på svaret i vår kö.

Men svaret är, att det hittar du om du söker. Det kommer upp direkt (adresser anger vi inte eftersom våra annonsörer betalar för att få länkar hos oss).

I ditt fall skulle jag istället ringt toastmaster och skickat hen ett mail med texten för att läsas upp.

Klicka här för att läsa mitt bröllopslexikon >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Konfirmation – vilka kläder kan vår son ha när han konfirmeras?

Fråga:
Min son ska konfirmeras och vi har börjat prata om klädseln.

Han konfirmeras i Missionskyrkan.

Måste killarna ha vit skjorta och ljusa byxor eller kan man ha en mörkblå skjorta med ljus byxa?

Min son vill inte ha vit skjorta så jag undrar om det finns några strikta klädkoder eller om man kan välja fritt?

Svar:
Även Missionskyrkan använder kåpor (om er kyrka gör det, får du kontrollera med dem) och därmed saknar konfirmandernas klädsel betydelse, då dessa är täckta.

Därefter är det er egen familjehögtid och den bestämmer ni över, såväl hur det firas som den klädsel ni anser passar.

Det är inget som styrs av etikettsregler, så svaret blir att sonen kan bära de kläder han önskar.

Ett gott råd att ta kontakt med konfirmationsgruppen ledare och fråga dem vilken tradition som är bruklig i denna kyrka.

Klicka här för att läsa min artikel om konfirmation >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Restaurang – varför ska man slå in summan själv när man betalar med kort?

Fråga:
Varför ska man slå in summan själv på kortkortläsaren på restauranger när man betalar?

Svar:
Det är kanske mer en fråga för restauranger att svara på, snarare än vett och etikett.

Men jag gissar att de på detta sätt får fler personer som även ger dricks när de betalar med kort.

Vad man sedan tycker om detta är upp till var och en.

Klicka här för att läsa min artikel om dricks >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädsel – kan jag ha svart skjorta på begravning?

Fråga:
Kan en svart skjorta i modell Manhattan fungera vid begravning?

Svar:
Det beror givetvis på vilken klädsen som angivits.

Är det mörk klädsel är en vit skjorta att föredra, men visst fungerar en svart också.

Men du bör avstå från en vit slips, då blir det mer festbetonat och det passar inte.

Modellen på skjortan har ingen större betydelse.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel på begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Disputation – kan jag placera ett gift par tillsammans eller är det fel?

Fråga:
Jag anordnar en disputationsmiddag och undrar lite angående bordsplaceringen vid honnörsbordet.

Är det ett etikettsbrott om gifta par placeras bredvid varandra?

Min svågers föräldrar kommer att sitta vid bordet och jag har svårt att placera dem vid mina handledare eller deras partners.

Svar:
Det är givetvis bäst att dela på par och jag vet ju inte skälet till att de är svårplacerade.

Men jag tror nog inte det är någon större fara om de får sitta tillsammans.

Klicka här för att läsa min artikel om bordsplacering >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – kan jag bära uniformsmössa i kyrkan?

Fråga:
Jag ska gifta mig i kyrkan och funderar på att bära min militära uniform m/87.

Ska jag då bära skärmmössan inne under ceremonin?

Om inte, var ska jag göra av den när jag går in respektive ut ur kyrkan?

Svar:
Absolut inte!

En man bär inte hatt eller mössa av något slag i kyrkan, den tas alltid av.

När ni går in i kyrkan tar du av dig mössan, bär den under din högra arm (eftersom bruden går till vänster).

När ni är framme vid altaret lämnar du den till din bestman.

När ni lämnar kyrkan återfår du den, bär den på samma sätt och tar på den ute på kyrkbacken.

Klicka här för att läsa min artikel om hatt >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Presenter – min son tar examen, vad ska jag tänka på?

Fråga:
Jag har en son som är klar med universitetsstudier i juni.

Vad skall man tänka på?

Det kommer att vara avslutning i kyrkan.

Har du förslag på mat efteråt i hans ”lilla” lägenhet?

Typ mingelmat eller något annat?

Vad köper man i present till någon som har gått fem år på universitetet?

Svar:
I kyrkan är det bara att vara med och lyssna, är det någon form av uppvaktning direkt därefter kan en bukett blommor vara trevligt.

I en liten lägenhet är sannolikt en buffé det bästa. Gästerna har inte plats att sitta, så ”plockmat” , som du skriver är det bästa.

Present är alltid svårt, så jag tycker du ska fråga honom vad han behöver. Den som har studerat många år har oftast inte den bästa ekonomin, så något som han behöver är nog ett bra tips.

Det kan vara allt från bidrag ett presentkort på en resa till något mer praktiskt.

Klicka här för att läsa min artikel om tips på presenter >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson