Bröllop – vad bär en kvinna vid klädkoden mörk kostym?

Fråga:
Vad gäller för klädsel för kvinnan om mörk kostym gäller för männen?

Svar:
Om du hade sökt i rutan till vänster hade du fått svaret direkt då jag i min artikel om just detta beskriver klädseln.

Du får en länk sist i detta svar, där du kan läsa mer utförligt.

Det är en klänning eller kjol i längd under knät eller ankellång om det är formellt.

Finare tyg och fritt val av färg och mönster.

Dock icke helsvaret eller helvitt.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Klädkoder – är mörkblå uniform detsamma som Mörk kostym?

Fråga:
Får man använda vanlig uniform(marinblå) vid bröllop då klädkoden är mörk kostym?

Svar:
Om det på inbjudan anges ”civil dräkt” kan inte uniform bäras.

Annars är det helt i sin ordning om din uniform inte är på en högre nivå, t.ex mässdräkt.

Vid mörk kostym är det daglig dräkt som (t.ex M 87) gäller.

Klicka här för att läsa min artikel med klädkoder och uniform >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Studentmössa – är det töntigt att ta på vid barnbarnets student?

Fråga:
Är det töntigt eller konstigt att ta på sig sin gamla studentmössa på barnbarnets studentexamen?

Tror inte det är någon annan i släkten har studentexamen.

Men är inte säker. Verkar det skrytigt?

Svar:
Nej, det är inte töntigt.

Det är enbart trevligt och en fin tradition du tar tillvara.

För övrigt, vad skulle det betyda om det var töntigt?

det har ju ingen betydelse för fler än den som tycker så och då är det inte du som äger bekymret.

Bär mössan!

Klicka här för att läsa min artikel om studentmössan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Gäst – vilken ankomsttid gäller för ett Garden Party?

Fråga:
Jag är bjuden på Garden Party i sommar.

Tiden är angiven som från 17.00.

Betyder det att man kommer när det passar från 17.00 och senare?

Eller betyder det att festen nörjar 17.00?

Svar:
Man kan aldrig veta helt säkert hur inbjudaren tänkt när de är lite otydliga.

Men du kan vara säker på att gäster anländer kl. 17 och att festen startar då.

Annars hade det varit ett Öppet Hus och det låter det inte som.

Klicka här för att läsa min artikel om att anlända till en fest >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Begravning – vems namn står överst vid minnesorden?

Fråga:
En bekant till oss har avlidit.

Vi har bott grannar på somrarna i flera år men min make har även haft affärkontakt med vår granne.

Vi skall nu skicka ett bidrag till välgörande ändamål från min svägerska ( också granne) min make och mig.

Frågan är vems namn som står först efter minnesordet?

Ska min make stå först som haft mest kontakt med den avlidne?

Finns det någon regel kring detta?

Svar:
Det har ingen större betydelse, men det känn väl mest naturligt att den som kände den avlidne bäst står först.

Några speciella regler för detta finns inte längre.

Klicka här för att läsa min artikel om kondoleanser >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Dresscode – vad innebär Formal för en kvinna?

Fråga:
En inbjudan på engelska med dresscode formal… Vad innebär det för kvinna?

Svar:
Koden Formal står på inbjudningskorten för ”formellt” och kan avse både högtidsdräkt och smoking.

Men det är endast vid angivandet av White Tie som det innebär frack eller högtidsdräkt.

Du förväntas således bära en aftonklänning.

Klicka här för att läsa min artikel om aftonklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bordsplacering – hur placeras gifta och ogifta vid en middag?

Fråga:
Hur placerar man ett gift par vid middag olika bord eller vid samma bord?

Hur placerar man ej gifta?

Svar:
Gifta par delar man alltid på, det är grundregeln. Detta kan mycket väl vara vid olika bord.

Men många par uppskattar att sitta i närheten av varandra, d.v.s vid samma bord men inte bredvid varandra.

Om du gör på det ena eller det andra sättet spelar ingen större roll.

Om paret som inte är gifta har ett stadigvarande förhållande, placeras de som gifta.

Nyförlovade, oftast yngre personer, delas in te. De sitter bredvid varandra.

Klicka här för att läsa min artikel om bordsplacering >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson
.
.

Mingel – hur upprätthåller man samtal vid mindre middagar?

Fråga:
Vid en liten middag med 4-8 personer kan det bli svårt att veta om man ska hålla igång flera samtal eller bara ett. Har du några tips?

Jag kan tycka att det är jobbigt att föra ett mindre samtal och jag kommer ofta på mig själv att lyssna med ett halvt öra på det andra samtalet.

Och det kan också vara svårt att växla från flera två-och-två-samtal till ett gemensamt utan att verka ohövlig.

Och ibland sitter det någon i mitten som vänder sig än hit, än dit.

Svar:
Ett av skälen till att man har/är en bordsdam eller bordsherre är just att man ansvarar lite för varandras trevnad.

I detta ingår att inkludera denna personen i t.ex samtal om man märker att hen blir lite off.

Sedan får du nog försöka fokusera på det samtal du just nu är involverad i, till skillnad om du värdfolk, då är det din uppgift att hålla koll på om någon inte är med och då försöka ta med denna person.

Ett enkelt ”eller vad anser du NN om detta”. Det kan räcka.

Om du har en person som ”hoppar” mellan samtalen eller någon som vill vara med i ett Två-personers samtal kanske man får agera inkluderande och ha lite frågor att lägga till den personen.

Det är ju ett ansvar att få med flera i samtalet och tipset är nog att du ska tänka på det, mer än att behålla en personlig konversation.

Mitt absolut bästa tips är alltså att ha frågor i beredskap.

Klicka här för att läsa min artikel om samtal och konversation >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Inbjudan – kan man bjuda med sambo på middag?

Fråga:
Jag är bjuden på en årlig vårfest med ett mindre antal gäster, ca 10 st, det blir middag.

Värdinnan och jag känner varann från andra festligheter ett par år tillbaka.

Samt att våra barn numera går i samma skola.

Jag ser fram emot festen som hon har med sin partner, hemma hos honom. Min sambo har träffat värdparet vid enstaka tillfällen också på andra festligheter.

Ingen av männen är far till skolbarnen och har alltså inte det gemensamt.

Jag ser fram mot middagen och att träffa mina vänner som jag inte sett på länge, men jag är gravid och känner att min sambo skulle njuta mer av att få roa sig lite på en vårfest än jag samt att det vore roligt om han lärde känna mina vänner.

Kan jag bjuda med honom, eller är det oartigt?

Vet inte hur fördelningen mellan män och kvinnor ser ut i övrigt.

Svar:
Nej, du kan inte bjuda med din sambo och du kan heller inte fråga om han får följa med.

Det försätter värdinnan i en situation där hon måste neka eller säga ja till hans närvaro, vilket då anses som ohyfsat att försätta någon i den sitesen.

Däremot anses det också som synnerligen oartigt att inte bjuda med partner, om andra gästers partners är medbjudna.

Vett och etikett är att du avböjer inbjudan, med just motiveringen att du föredrar att vara med din sambo.

Om värdinnan är en klok sådan, svarar hon då att det går bra eller tyvärr detta är endast för vänner utan partners.

Om det senare gäller kan du omvärdera, eller stå fast vid ditt avböjande.

Klicka här för att läsa min artikel om att ta med egna gäster >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – tweedväst till mörk kostym?

Fråga:
Jag har blivit bjuden på bröllop med klädkod Kavaj, och ämnar bära mellangrå kostym; kan jag till denna bära jordbruk tweedväst eller bör västen alltid matcha då man bär den till kostym?

Svar:
Klädkod kavaj innebär vanligen mörk kostym, vilket i sin tur betyder mörkblå, mörkt grå eller idag svart kostym.

Så svaret blir att det kan du inte om brudparet avsett just mörk kostym, eftersom färgen på din kostym inte är för ljus utifrån din beskrivning.

Men annars är svaret ja, man kan mycket väl bära en väst i annan färg eller mönster till denna klädsel och Kavaj.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostym >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson