Klädkod – kan mörk kostymklänning var över knät i längd?

Fråga:
Min son gifter sig i sommar och klädsel är mörk kostym.

Ca 70 gäster är bjudna och kyrkbröllopet är kl 15,00.

Jag läser att man ska ha klänning som går nedanför knät. De flesta man tittar på går till mitt på knät.

Är det okej?

Jag tänkte mej en klänning med tillhörande jacka/bolero i taft.

Svar:
Etikettsregler är inget man måste följa till varje pris, det är snarare en vägledning.

Allt påverkas av mode och attityder, så även klädsel.

Idag reagerar ingen på en klänning som är lite kortare än ner till ditt knä.

Men vill du vara helt korrekt klädd, i enlighet med alla etikettsregler, så följer du regeln.

Du kan alltså bära en av dina klänningar.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Examen – ska vi ha fest för vår son?

Fråga:
Vår son tar examen och vi är bjudna på examensmiddagen, som skolan/eleverna anordnar.

Klädsel? Blommor?

Kan man ställa till med fest två dagar senare för att fira honom tillsammans med släkt och vänner?

Vad förväntas?

Svar:
Första frågan blir, vad är det för examen han tar? Grundskola, gymnasiet, andra studier?’

Den andra frågan ska ni ställa till er son, vad förväntar han sig?

Men vet man inte klädsel brukar alltid Kavaj i modernare tolkning fungera.

Det kan vara en kostym, en Blazer, en klänning /kjol eller dräkt med byxa.

Blommor brukar man inte ta med sig när man bjuds på fest i lokal utanför hemmet, då det sällan finn möjlighet att sätta dem i vas.

Fest efteråt kan man alltid ha, men återigen rekommenderar jag er att prata med sonen om han önskar detta.

Gör han det, så är det säkert uppskattat av släkt och vänner.

Klicka här för att läsa min artikel om studentfest >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Klädsel – vad ska jag bära vid examensceremonin?

Fråga:
Jag har snart avslutat min lärarutbildning och examensceremonin kommer äga rum i september.

Vad är lämplig klädsel?

Jag är en  kvinna på 25 år som älskar att bära klänning, men vill inte att det ska bli ”för mycket”.

Hur ska jag göra?

Svar:
Det är ju svårt att svara på när jag inte vet vare sig klädkod, institution eller traditioner.

Men en knälång mörk kostymklänning fungerar alltid.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bordsskick – är det ok att fråga sin bordsgranne om vederbörandes matvanor?

Fråga:
Är det ok att fråga sin bordsdam/ eller herre för den delen varför hen inte äter potatis, eller dricker vin eller avstår en efterrätt?

Svar:
Nej, jag kan inte se att det finns några skäl att ställa en sådan fråga.

Den kan uppfattas som besvärande och då bör man avstå.

Dessutom ska man inte kommentera andra personers skick vid bordet.

Så svaret är nej, det är inte ok.

Klicka här för att läsa min artikel om bordsskick >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – kan min son föra fram mig eller är det förlegat?

Fråga:
Jag och min blivande man har levt ihop i 10 år och vi har två vuxna barn vardera.

Vi har endast min svärmor vid livet.

Jag skulle vilja att min son som är 30 förde fram mig till altaret och att våra flickor står framme vid altaret som tärnor, alternativt att jag går fram med min blivande
och att min son också står vid altaret och har hand om ringarna.

Är detta helt tokigt? skulle kännas så fint att dela detta med våra barn.

Svar:
Rent principiellt har jag alltid svårt för att gilla seden att föra fram bruden, den kommer trots allt ifrån seden att en kvinna bestämmer inte själv vem hon ska gifta sig med utan förs fram av en man som bestämmer över henne och lämnas till en annan man som därmed övertar ansvaret.

Detta är inte 1700-tal jag pratar om, utan en samtida tradition med att svenska kvinnor fick rösträtt på 1900-talet.

Därför rekommenderar jag inte en tradition som inte bejakar en självständig kvinna eller mans val av partner.

Men, formellt finns inga hinder. Vill din son göra detta, är det helt ok, det är ju er dag.

Barnen kan annars inkluderas på ett annat sätt, be dem läsa en vers var ur Höga visan, någon av dem kan läsa två.

Då blir de involverade i er vigsel på ett helt annat sätt och du ger din man glädjen att stolt få gå bredvid dig uppför altargången.

Men så tycker jag, det är ändå er dag och då är det ni som avgör.

Klicka här för att läsa min artikel om att föra fram bruden >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – varför gör brudparet sitt intåg sist?

Fråga:
Normalt är det ju värden först, med dam, gäster och värdinnan sist med herre.

Men vid ett bröllop så känns det som att brudparet kommer in sist så alla kan titta på dem, d.v.s efter värdinnan.

Vad är intåget vid ett bröllop för brudparet?

Svar:
Det finns ingen värdinna vid ett bröllop, men tror jag snarast var en otydlig skrivning från dig.

Javisst, brudparet kommer in sist, just för att de är det centrala och händelsernas centrum.

Då kan alla gäster se dem vandra uppför altargången.

Klicka här för att läsa min artikel om brudfölje >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkod – vad innebär klädkod Kavaj för henne?

Fråga:
Vad ska damerna bära om det är klädkod Kavaj?

Svar:
Om det är en formell tillställning, t.ex bröllop, räknas Kavaj som mörk kostym.

Är det en mer enkel sådan, kan du gå på den enklare klädseln Kavaj o mer modern tolkning.

Hur det ska vara ser du om du klickar på länken som följer, där beskrivs klädkoden.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkod Kavaj för henne >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Konfirmation – kan man ge blommor till konfirmanden?

Fråga:
Uppvaktar man med blommor vid konfirmation?

Svar:
Om du vet att konfirmanden uppskattar blommor, så kan du det.

Men de flesta unga vill kanske få mer behövliga presenter, man ger gärna något som markerar inträdet i vuxenlivet.

Så svaret blir, att du behöver inte ge blommor.

Klicka här för att läsa min artikel om konfirmation och presenter >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Bordsskick – alla reste sig och gick, gör man så?

Fråga:
Jag och mina systrar med män och barn var och åt på restaurang efter ha gravsatt vår mamma.

Helt plötsligt säger de andra att nu är vi klara att gå.

Jag har 1/2 glas vin kvar, och sitter kvar. De andra reser sig och går.

Väntar man inte eller kollar att alla är klara innan man reser sig?

Skulle jag hälla i mig vinet, strunta i vinet eller sitta kvar själv tänkte jag.

Vad är etikett?

Svar:
Nu vet jag inte hur lång tid ni suttit eller om det fanns en överenskommen tid.

Men om de bara reser sig, utan att förvarna, känns beteendet lite märkligt.

Någon borde kanske reagerat och sagt ”vi kanske ska vänta så alla är klara”.

Så jag vill nog inte påstå att detta var den bästa etiketten, för min del hade jag nog, utan att skynda mig, avslutat min dryck i lugn och ro.

Klicka här för att läsa min artikel om minnesstund >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson