Värdskap – vilka regler finns, när man kommer som gäst och de äter middag?

Fråga:
Idag var jag  på besök och familjen satt precis vid bordet och åt middag.

Pappan (som kommer från Belgien) och mamma (som är svenskt) sa olika saker till mig.

Pappan sa att jag skulle sätta mig vid bordet och mamman sa att jag måste vänta i vardagsrummet.

Är det någon etikettsregel?

Svar:
Nej, det är den du är gäst hos som utövar ett värdskap och föreslår var du ska vänta.

I det här fallet gav de dig märkliga signaler genom två olika budskap.

Då kan du självklart fråga vad de önskar, säga att du inte förstått.

Du kan ju även välja det som känns mest bekvämt för dig, i detta fallet gissar jag att ätta dig i vardagsrummet.

Då med kommentaren ”Tack, då väntar jag i vardagsrummet”.

Klicka här för att läsa min artikel om värdskap >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – hur ska vi på bästa sätt kombinera klädkoderna?

Fråga:
vi ska gifta oss nästa sommar och vi har bestämt oss för att ha mörk kostym som klädkod.

Vi vill dock, och har fått förfrågningar från våra kvinnliga gäster att det vore roligt om de fick ha långklänning.

För mig och min blivande make är det jätteroligt om de vill ha det för det är ju så fint.

Dessutom är det ju mode med långklänning idag.

Vi undrar, kan vi kombinera exempelvis ”mörkkostym/långklänning” är ok.

Eller hur kan man formulera sig?

Svar:
Visst kan ni skriva så på inbjudan.

Eller kan ni göra som Hovet, skriva ”Klädsel Mörk kostym, för damerna aftonklänning”

Klicka här för att läsa min artikel om att skriva inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Vett och etikett på jobbet – bör jobbet bjuda på fika vid föräldraledighet?

Fråga:
En fråga har dykt upp på min arbetsplats.

En kollega ska snart gå på föräldraledighet och vara borta ett antal månader.

Förväntas arbetsgivaren bjuda på någon sorts avtackningsfika?

Eller förväntas kollegan att bjuda på något?

Tacksam för svar kring vad som är normen i denna fråga.

Svar:
Det finns nog ingen norm omkring detta, enbart erfarenheter, men en föräldraledighet är  en ledighet.

Kollegan förväntas att återvända och därmed finns inget skäl att avtacka någon.

Då är det nog mer vanligt att kollegan återvänder till arbetsplatsen en tid efter tillökningen och kanske visar upp den nya familjemedlemmen.

Sedan kan det alltid vara trevligt att hitta ett skäl till en ”gofika” på jobbet, det brukar alltid uppskattas.

Men inget som förväntas av någon.

Klicka här för att läsa min artikel om personligt bemötande på jobbet >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Högskoleexamen – hur ska jag fira den, det känns inte som studentens firande?

Fråga:
Jag tar kandidatexamen om ett par veckor efter tre år på högskola.

Min fundering är hur pass stort ett uppvaktande av detta ska vara?

Personligen känns det inte lika speciellt som exempelvis studenten.

Till en början tänkte jag mig en enkel sammanstrålning med lite mat och fest på kvällen med närmaste släkt och vänner.

Men inser att det kommer bli en rätt stor skara människor om de flesta kommer.

Det känns lite väl helt enkelt.

Vill gärna höra lite om hur den här typen av examen brukar gå till.

Svar:
Det varierar väldigt, från ingen fest alls till middag med släkt och vänner.

Du skriver ”det känns lite väl helt enkelt”, saknas det ett ord som ”lite väl stort” eller menar du ”lite för litet”?

Oavsett vad du avser, är det du själv som avgör.

Hur de flesta andra arrangerar sitt firande kan jag inte svara på, men utifrån de frågor jag fått genom åren brukar man fira sin examen med familjen, vid t.ex en middag.

Klicka här för att läsa fler frågor om kandidatexamen >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – ska man alltid bära slips vid Kavaj?

Fråga:
Fått en inbjudan till försvarets veterandag, klädsel kavaj.

Ska då slips ingå i klädsel eller kan jag komma utan slips?

Svar:
Det beror givetvis på hur formellt det är, men jag gissar att försvaret har en mer formell förväntan på klädsel än genomsnittet.

Mitt råd är att du bär en slips eller fluga.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkod Kavaj >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Klädkoder – hur ska en mörk kostymklänning vara utformad?

Fråga:
Vad är det som gäller för en dam,  kan man ha lång klänning ?

Hur kort får en klänning vara?

Jag har en snygg dyr långklänning.

Från ett bröllop förra året . Plommonfärgad.

Men jag har beslutsångest.

Min man har en mörkblå kostym.

Svar:
Ett tips, om du hade sökt i i fältet till höger så hade du funnit artikeln jag skrivit om mörk kostymklänning.

Där finner du samtliga svar på dina frågor och jag refererar till denna, du finner länken sist i detta svar.

Då hade du inte behövt vänta några dagar på mitt svar.

Om din klänning är ankellång fungerar den. är den golvlång är det en bal- eller frackklänning. Det kan du inte bära.

Färgen är inget bekymmer, den är utmärkt.

En mörk kostymklänning ska inte vara över ditt knä i längd om den ska vara formellt perfekt.

Din man är korrekt klädd utifrån angiven klädkod.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bryllup – vad har beste mannen för uppgifter i Norge?

Fråga:
Är bjuden som best man på bröllop i Norge och undrar om det är samma funktion som i Sverige?

Måste jag ha gästlista och ordna en svensexa t.ex.?

Eller överlämnar jag endast ringarna?

Svar:
Best man i Norge ansvarar traditionellt för svensexan.

Han fungerar också som brudgummens personliga assistent under planeringen av bröllopet, dagen för bröllopet och även efter bröllopet.

Han hjälper brudgummen på morgonen med hans kläder och håller ringarna under ceremonin. I stort sett likt den svenska traditionen, men lite fler uppgifter.

Informationen hämtar jag från norsk litteratur i ämnet skikk og brug, men det bästa är att du kommunicerar med brudparet om vad de förväntar sig av dig.

Best man fungerar som värd under mottagningen och minglar med gästerna när de anländer.

Efter middagen, ger utbringar han den första skålen för kvällen.

Han kan också vara ansvarig för att samla in kuvert och kort från gäster och se till att gåvor levereras till parets hem.

Efter bröllopet kan best man också bistå vid avresan på smekmånad.

Vid behov kan brudparet be best man släppa dem på flygplatsen och plocka upp dem när de kommer hem från sin smekmånad.

Klicka här för att läsa min artikel om norsk vett och etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dukning – hur ska gaffelns tenar placeras, uppåt eller nedåt?

Fråga:
Ska gaffeln ligga med piggarna upp eller neråt när man är färdig?

Svar:
Det har ingen som helst betydelse.

Skälet till att besticken, och gaffeln, ibland vänds med piggarna nedåt vid dukning handlade ofta förr om att man ville visa ett monogram eller en stämpel.

Lite medvetet  ”skryt” kunde man också kalla det.

Klicka här för att läsa min artikel om bestickens dukning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Vett och etikett på jobbet – blommor som tack till distriktssköterskan?

Fråga:
Jag är en tjej som vill ge blommor till en kvinnlig distriktssköterska som tack för all hjälp med provtagningar osv.

Vad kan jag ge för blomma/blomkruka så det inte blir missförstånd?

Bara tacksamhet?

Bör jag skriva kort, fast jag kommer lämna blommorna personligen?

Svar:
Vanligen brukar man säga att man ger snittblommor, då de inte behöver skötas i framtiden.

Men i det här fallet är det nog enklare att köpa en enkel liten krukväxt med blommor och placera att tackkort i denna.

Lämna blomman på mottagningen, dels kan din distriktssköterska ha den på jobbet, men effekten blir också att du ger personen uppskattning inför kollegorna.

Även om det kanske kan tyckas betydelselöst, så får det störst effekt.

Klicka här för att läsa min artikel om blommornas språk >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – mössa till folkdräkt på bröllop?

Fråga:
Jag är bjuden på bröllop och ska bära min folkdräkt.

Jag undrar om man har på sig mössan under middagen eller för den delen under hela bröllopet?

Svar:
Rent generellt skulle jag nog svara att du tar av den, för att sitta med mössa på under enmiddag blir nog ganska varmt.

Du skulle, utifrån vett och etikett, behålla den på vid middagen.  Men framför allt i kyrkan kan du bära den.

Sedan finns det särskilda regler för olika folkdräkter och där sa du prata med t.ex. din hembygdsförening om vad som gäller för just din dräkt.

Klicka här för att läsa mer om folkdräkt till mörk kostymklädsel >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson