Inbjudan – kan man bjuda in enbart till kyrkan?

Fråga:
Kan man bjuda till kyrkan men inte till sittningen efter?

Svar:
I vilket sammanhang?

Bröllop – ja det kan man, då skrivs en särskild inbjudan till de som enbart bjuds in i kyrkan.

Begravning – mer vanligt att man inbjuder samtliga i kyrkan, men oftast har de tagit in en anmälan i förväg.

Klicka här för att läsa min artikel om inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Klädsel – varför knäpper man upp och knäpper kavajen hela tiden i TV?

Fråga:
Ser på Bingolotto och noterar att Ingvar O har problem att knäpps sin kavaj och sedan knäppa upp, varför?

Set på Postkodlotteriet att programledaren har bråttom att knäppa upp sin kavaj när han sitter och bekymmer med att knäppa upp kavajen när han ska sätta sig.

Varför? Varför denna procedur?

Svar:
Det anses som mer elegant att ha en knäppt kavaj när man står upp och när man sätter sig ner blir det bekvämare med att ha den oknäppt.

Det handlar således enbart om att göra det så bekvämt som möjligt.

Sedan har vi alltid den andra gruppen av TV-tittare, som skulle reagera och klaga om de lät kavajen förbli oknäppt.

Själv lät jag bli att knäppa min kavaj i TV3, men det fick jag höra efter programmet visats.

Klicka här för att läsa min artikel om Blazer >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Fest – vad kan man vänta sig av en fest med klädkod?

Fråga:
Vad kan man vänta sig av en ”mörk kostym” fest?

Är det hur som helst eller det gäller finare rätter. Levande musik, bättre service?

Borde man vänta sig högre standard eller det har ingenting med dresscode att göra?

Har varit på en sådan tillställning och behövt köpa kläder för mycket pengar.

Tillställningen kändes som väldigt budget, ingen levande musik, enkel mat, dålig service av påfyllning och borttagning av disk vid borden,

Diskomusik och dåligt groggbord.

Svar:
Orsspråket lyder: ”Det är gästen som gör festen”.

Även det mest anspråkslösa kan bli en fantastisk fest om gästerna bjuder till.

Klädkoden har inte på något vis en koppling till festens ”nivå”, utan det är en angivelse om gästernas förväntade klädsel.

I syfte att underlätta valet av kläder och dessutom få gästerna klädda ungefär lika och ingen ska känna sig utanför.

Sedan kan ett värdskap alltid vara olika, men krav på levande musik och bra groggbord får man nog hänföra till värdskapet.

Nu vet du att detta inte blev så lyckat och då kan du elegant avböja nästa inbjudan.

Klicka här för att läsa min artikel om det perfekta värdskapet >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – kan jag bära en lång linneklänning?

Fråga:
Kan jag bära en lång linneklänning (ej typ balklänning)?

Ska mannen bära mörk kostym eller korrekt även med kavaj och byxa?

Svar:
För att kunna svara måste jag veta vilken klädkod som angivits.

Men är det ledig klädsel, eller casual så kan du bära klänningen.

Är det Mörk kostym eller Kavaj, så ska du ha en finare kvalité än linne, mer festbetonad.

Samma med mannen, det beror på klädkoden.

Klicka här för att läsa min snabbkurs i klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Student – de är fyra som firar tillsammans med mottagning, ska vi köpa present till samtliga?

Fråga:
Vi är bjudna till barnbarnets studentmottagning som hon firar tillsammans med tre klasskamrater.

Festen hålles i en av föräldraparens trädgård.

Bör man då ha present med till alla fyra?

Svar:
Det behöver ni inte.

Men annars tar ni med en liten blomma eller något enkelt till de andra tre.

Klicka här för att läsa min artikel om studentmottagning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Student – ska jag bära teknologmössa vid studentfirande?

Fråga:
Studentmössa bärs enligt traditionen vid firande av nyblivna studenter.

Jag har genomgått en civilingenjörsutbildning och under studietiden hade jag en teknologmössa.

Om jag nu efter avlagd examen ska fira en nybliven student, bör jag bära teknologmössan, min gamla studentmössa eller ingetdera?

Svar:
Vi börjar med att ingetdera förväntas eller ses som något måste.

Men förr fanns traditionen att bära studentmössan och man kan se det än idag, men ganska sällan.

Det står dig således fritt att bära mössa och vilken av dem du vill.

Mest passande får i så fall studentmössan vara, då den tillhör just detta firande.

Klicka här för att läsa min artikel om studentmössan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Presentation – på middag, vem presenterar sig först?

Fråga:
Jag är inbjuden till en finare middag och känner inte värden.

Är inbjuden på grund av min yrkesroll.

Vem presentera sig först?

Svar:
Idag är det mest korrekta att den person som anländer, eller upptäcker den andra personen först, hälsar först.

Tänk på engelskans ”presence”, betyder närvaro.

Presentera kommer från detta och man gör därmed den andra personen närvarande genom en presentation.

Klicka här för att läsa min artikel om presentation >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – måste min sambo bära slips eller fluga?

Fråga:
Jag och min sambo är bjudna på bröllop i juni.

Jag planerar knälång kjol med passande överdel.

Min sambo har en fin svart kavaj med vit skjorta.

Är det ”ofint” att hoppa över att bära slips eller fluga i ett sådant sammanhang?

Svar:
Det beror helt och hållet på vilken klädkod som angivits.

Bröllop anses som en formell tillställning och om det skrivits Kavaj är det Mörk kostym.

I så fall förväntas mörk kostym, inte enbart kavaj, med vit skjorta och slips/fluga.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostym >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Födelsedag – kan man och hur önskar man sig pengar i present vid 50-årsfirande?

Fråga:
Min man och jag fyller båda 50 år i år och tänker därför ha en gemensam födelsedagsfest.

Vi har en relativt stor familj, så vi kommer bara bjuda de allra närmaste vännerna för att inte bli för många då vi inte har råd med det.

Vi blir då ca 50 personer och kommer ha bar till självkostnadspris efter middagen (drickat tiill maten bjuder vi på. Och maten så klart).

De flesta, eller alla, kommer förmodligen köpa med sig något (champagneflaska, inredningsprylar etc), men vi känner inte att vi vill ha en massa saker utan skulle hellre önska att de satte in en slant på något konto i sådana fall.

Kan man på något fint eller skämtsamt sätt få in det i inbjudan utan att det verkar sniket och oförskämt?

T ex ”Vi förväntar/önskar oss ingenting, men om någon, mot all förmodan, ändå vill ge oss något skulle vi hellre uppskatta bla bla bla…..”

Förstår att det är lite känsligt, men hur kan man göra?

Svar:
Det är alltid känsligt att be om pengar och att be om dem på ett konto innebär att ni lika gärna kan ta en anmälningsavgift för festen och spara era egna utlägg.

Det är enklare och sedan avsäger ni er presenter.

Det är kanske mer vanligt att ett ungt par som gifter sig önskar pengar, vid 50 år brukar man ha en mer stabil tillvaro så frågan om pengar kan bli ännu mer känslig.

Det andra alternativet är att ni i inbjudan skriver vad ni avser använda pengarna till.

T.ex. ”Vi planerar en resa och om ni funderar på en present föreslår ni att ni istället tar en slant, lägger i ett anonymt kuvert och så har vi en låda  där detta kan placeras”

Just anonymiteten gör att inga gäster behöver känna sig tvungna att ge, de kan ge mycket eller lite.

Klicka här för att läsa min artikel om att fylla 50 år >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Etikettdoktorn Mats Danielsson