Dresscode – bröllop i England, kan jag bära hatt?

Fråga:
Vi är bjudna till England på ett bröllop.

Ingen klädkod finns i inbjudan.

Bruden är svenska. Hur klär vi oss?

Svar:
Det bästa svaret är att kontakta inbjudaren och fråga, det är helt korrekt att göra så.

Troligen är det suit, eller dark suit.

Du hade skrivit hatt i rubriken, vet inte om det är en fråga. Men vid denna klädsel kan du bära hatt.

En mörk kostym eller motsvarande klänning helt enkelt.

Men, då klädkoden saknas kan man inte veta om det är formellt eller ett enkelt bröllop.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Klädkoder – vad tar jag om jag vid mörk kostym inte vill bära klänning?

Fråga:
Det står på inbjudande mörk kostym, men jag frun vill inte ha klänning.

Vad ska jag hå på mig då?

Svar:
Inbjudaren har framfört ett önskemål om klädsel.

Om du inte avser att följa den är ditt alternativ att avböja inbjudan.

Klädkoden mörk kostym medger egentligen inget annat än klänning eller kjol.

Undantaget är en hembygds- eller folkdräkt. Det kan du alltid bära.

Sedan är det upp till dig om du vill avvika och ha en annan festbetonad klädsel, men det är inget jag kan ge råd om.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Disputation- om tal, presenter och klädsel, vad gäller?

Fråga:
Jag har aldrig varit på disputation, men har läst i kommentarsfältet att under själva disputationen kommer man vardagsklädd.

Hänger man på blommor, gosedjur mm som vid en student?

På festen står ingen klädkod, väljer man fritt eller betyder det automatiskt ”kavaj”?

Vilken klädkod gäller för barn? 14-åring?

Tal som vän, kan jag formulera det hur jag själv vill eller följer det några regler?

Svar:
Du skulle sökt på disputation på min sida, så hade du fått artikeln som berör detta.

Du finner länken sist i detta svar.

Korrekt att du är vardagsklädd när doktoranden försvarar sin avhandling.

En bukett blommor efter betygsnämndens godkännande vid detta tillfälle är säkert uppskattat.

Gosedjur och annat hör barn och ungdomar till, inte vuxna akademiker.

Festen får trots allt anses som formell och mörk kostymklädsel är en rimlig klädnivå.

Är barnet inbjudet? Ofta låter man kanske barnen vara hemma vid en sådan här middag, men om så är fallet får man ta de finaste kläderna barnet har. Man köper inte nytt.

Tal kan du läsa om här, men håll det kort högst 3-5 min och anmäl det till kvällens toastmaster.

Klicka här för att läsa min artikel om disputation >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Kläder – behöver jag bära strumpbyxor på bröllopet?

Fråga:
Jag kommer att ha en marinblå klänning med en överdel av spets.

Mina skor är öppna och vita.

Ska jag ha strumpbyxor?

Eller kan jag vara barfota och barbent som gäst på bröllop?

Svar:
Det är egentligen ingen fråga om vett och etikett, utan mer om stil.

Har du en kortare klänning kanske det ser mer elegant ut med strumpbyxor.

Men andra kvinnor säger att det kan vara varmt, jag vet ju inte…  🙂

Har du en något längre klänning spelar det ingen roll.

Men som sagt, det är du som avgör.

Klicka här för att läsa min artikel som berör strumpbyxor >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – inbjudan av bonussyskon, kan man välja bort dessa?

Fråga:
Undrar vad som gäller kring bonussyskon som vuxit upp tillsammans under tonårstiden och man har firat både påsk, jul och midsommar tillsammans under ett antal år.

Men kanske under senare tid enbart träffats vid familjemiddag, och födelsedagar då brodern har fyllt år.

Varför man inte umgåtts mer privat är för att det finns en åldersskillnad på 6 år, men min dotter och jag och även min man anser att vi är en familj och vi blev väldigt förvånad över att min yngsta dotter inte blev bjuden på bröllopet.

Båda barnen är i vuxna, 24 och 30 år och sist dom sågs var i julas.

Det här känns som att hon delat hela vår familj, och hon sa att hon fick en känsla av att valet skulle ställa till problem.

Så min fråga är, finns det gränser vid vett och etikett när det gäller bonussyskon, eller gäller det oavsett hur många år man fungerat som bonusfamilj att man inte behöver bjuda bonussyskon?

Svar:
Det är omöjligt att svara på vad som gjort att de valt att göra denna typ av inbjudan, då jag inte känner till några fakta.

Det är också lite oklart om det var din mans barn som inte bjöd din dotter. Eller var det ditt bonussyskon som inte bjöd din dotter.

Men frågan man kan ställa sig, har brudparet valt bort alla barn, såväl barn, tonåringar och vuxna sådana?

Detta för alla gäster.

Man har uppenbart gjort en begränsning av antalet inbjudna och det kan man göra till en fest, bröllop eller inte.

Som gäst kan man inte ha synpunkter på detta, skälen kan vara många.

Bäst etikett är att låta sådant passera och är det din mans barn som gifter sig kan han, enskilt, i lugn och ro fråga vad detta handlar  om.

Sådant kan alltid en förälder göra.

Klicka här för att läsa min artikel om att skriva en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Skor – kan jag ha svarta lackskor till mörk kostym?

Fråga:
Ska på bröllop snart; Mörk kostym är sagt – kan jag ha svarta lackskor (som jag har till smokingen) till tilltänkt mörkgrå kostym?

Svar:
Det är givetvis en fråga om hur korrekt klädd du vill vara.

Lackskorna tillhör Smoking och Frack, inte mörk kostym

Till mörk kostym rekommenderas svarta, välputsade snörskor med låg klack.

Klicka här för att läsa min artikel om skor >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Artighet – när tackar man för ett ordnat kalas?

Fråga:
Vad och när och hur ska en mormor (80-år) tacka sina barn och barnbarn på ett kalas som dessa har ordnat?

Svar:
Du skriver inte om det är dig de firar, om det är någon annan man firar eller sammanhanget överhuvudtaget.

Men jag gissar att de ordnat ett kalas för dig.

Du kan egentligen göra när du vill, det mest vanliga är nog att man inledningsvis säger ”men vad snällt, tack”

Vid middagen kan du säga ett nytt tack i ett litet tal, eller när du går kan du tacka.

Du kan även skriva ett kort om du vill och skicka till dem efteråt. Alternativen är många.

Klicka här för att läsa min artikel om att tacka >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Toastmaster – kan en och samma person vara både detta och marskalk vid vårt bröllop?

Fråga:
Jag och min sambo undrar om samma personer kan vara toastmaster och stå framme vid altaret med oss?

Svar:
Ja, det kan vara en och samma person.

Men det är upp till er vad denna person ska hinna med och i hur stor utsträckning vederbörande ska delta i förberedelser, arrangemang vid bröllopet.

Det gäller att få tid att hinna med allt.

Klicka här för att läsa min artikel om att vara toastmaster >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädsel – är inte en oknäppt kavaj bättre på den med kalaskula?

Fråga:
Det finns flera synpunkter på knäppt eller inte.

Klädhandlare tycker att det är mera ledigt om en enkelradig kavaj får vara oknäppt och det beror ju även på ”kulans” omfång.

Med en påtaglig sådan ser det verkligen ansträngt ut med knäppt kavaj dock ej så påtagligt vid dubbelknäppt.

Det är således frågan om ledighet och det estetiska.

Själv har jag oknäppt då jag agerar men knäppt då jag reser.

Vad säger du om detta?

Svar:
Trevligt att du kommenterar detta och självklart är det upp till var och en.

Personligen föreläser jag alltid oknäppt, då det är mer ledigt.

Men befinner jag mig i formella sammanhang så knäpper jag alltid när jag reser mig.

Kulans omfång, där jag är en av de som har en något ”rundad” framdel kan man åtgärda med att köpa en bättre storlek.

Klicka här för att läsa mina tips om klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Begravning – ska jag stå med i min svärmors dödsannons?

Fråga:
Jag är änka sedan sex år tillbaka nu är min svärmor död ska jag stå med i dödsannonsen?

Vi hade inga gemensamma barn.

Svar:
Självklart kan du finnas med i annonsen, hon var ju fortfarande din svärmor.

Barn eller inte har ingen betydelse i detta sammanhang, det är släktskapet.

Klicka här för att läsa min artikel om dödsannons >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson