Födelsedag – jag fyller år och väntar gäster, men vem öppnar dörren?

Fråga:
Jag undrar vem som ska öppna dörren på min 60-årsdag är det jag eller någon annan?

Svar:
Det beror givetvis på förväntat antal gäster, men det är ofta trevligt om någon annan än du öppnar, visar gästerna var de kan hänga av sig, visa dem tillrätta och kanske erbjuda något att äta.

Du får därmed mer tid till att prata med gästerna.

Klicka här för att läsa min artikel om att vara värd >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Begravning -måste jag ha svarta strumpor till kjolen?

Fråga:
Måste /bör jag som kvinna ha svarta strumpor vid begravning mitt i sommaren ?

Eller är det ok att vara barbent om jag har en vadlång kjol?

Svar:
Förr var det väldigt noga med svarta strumpor, men idag är det helt annorlunda.

Det brukar vara de absolut närmast sörjande kvinnorna som har det.

Men är du det, så är det ju du själv som avgör vad du anser passar.

Övriga gäster på begravningen kan klä sig med bara ben, eller annan färg på strumporna.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel på begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bordsplacering – hur placerar vi, skålande och eventuell förtäring efter middag?

Fråga:
Min sambo fyller 90 år och vi har ordnat en  tre-rättersmiddag på närliggande restaurang.

Hans enda dotter kommer samt barn och barnbarn.

Min dotter och son kommer med respektive samt barn.

Vem har min sambo till bordet? Var sitter jag?

Är de min sambo som först lyfter glaset och hälsar välkomna till middagen?

Vi har en samling sedan i hemmet. Vad kan vi då bjuda på som passar efter middag?

Kaffe serveras till desserten.

Svar:
Ni är en familj och därmed behöver saker inte vara så formella.

Så ställ istället frågan, hur vill vi sitta? Är det mer praktiskt att sitta tillsammans?

Vill ni bordsplacera mer formellt så har han sin äldsta dotter till bordet och om hon har en make sitter du med honom.

Om det är din sambo som bjuder in så är det han som hälsar välkommen.

Om ni har druckit kaffe efter maten så har ni sannolikt fått dessert.

Så det känns ganska naturligt att erbjuda något att dricka i hemmet och så kanske en tårta kan vara trevligt.

Klicka här för att läsa min guide till bordsplacering >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Bordsplacering – hur sitter vi vid vårt firande av bröllopsdag?

Fråga:
Min man och jag ska ha en fest i sommar dels för att fira vår 10-åriga bröllopsdag och dels för att fira att vi båda fyllt 40 tidigare i år.

Det blir en fest för 50-60 personer så givetvis kommer vi att ha en bordsplacering.

Nu är frågan bör vi sitta bredvid eller mittemot varandra eller, som vi skulle gjort på en ”vanlig” fest, med gäster placerade runt omkring oss  och en bit från varandra?

Svar:
Det avgör ni själva, det handlar mest om hur ni vill utöva värdskapet.

Tar ni hjälp med detta, som en toastmaster och någon som agerar värdar så behöver ni inte dela på er.

Par som firar bröllopsdagar kan sitta tillsammans och dessutom är ni båda jubilarer.

Det blir enklare att hylla er om ni sitter tillsammans, då man endast behöver vända sig åt ett håll.

Klicka här för att läsa mer i min artikel om bordsplacering >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Servering – kan man som gäst sortera det godaste när man tar ur en gryta?

Fråga:
När man är bjuden på middag är det då förenligt med vett och etikett att stå och plocka ut bara de ingredienser man helst vill ha ur till exempel en gryta?

Svar:
Det beror kanske lite på hur uppenbart man sorterar, men det rimliga är att man tar en normal portion utan att välja.

Sedan kanske grytan behöver röras lite och man tar mer ifrån botten för att inte enbart få sås.

Men svaret är nej, det gör man inte.

Klicka här för att läsa min artikel om servering >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Begravning – tar jag med blomma till en minnesceremoni?

Fråga:
Tar jag med en blomma eller ingenting?

Svar:
Det beror helt och hållet på hur den utformats, några självskrivna regler för detta finns inte.

Är det en minnesstund efter en begravning, så tar du inte med något. Den blomman lägger du vid båren eller urnan.

Är det en minnesstund som ersätter begravningsakten, kanske det finns önskemål om någon gåva till något ändamål.

Vid en ceremonier har man med sig en blomma och lägger den vid t.ex ett foto eller urnan.

Mitt råd är att du kontaktar den som inbjudit till minnesceremonien och frågar hur det planerat.

Klicka här för att läsa min artikel om personlig prägel på avskedet >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Inbjudan – kan vi påminna gästerna om att de ska svara?

Fråga:
Tack för en mycket lärorik blogg!

Vi har, i slutet av maj, skickat ut inbjudan till vårt bröllop där man ska osa (om svar anhålles – reds anm.) senast i slutet av juni.

Det är inte många som har osat och vi vill rådfråga dig om vad etiketten säger kring att skicka ut en påminnelse.

Alltså ska man påminna folk att osa eller ska man låta bli?

Svar:
Tack för beröm!

Det som förr var en självklarhet, att alltid svara vare sig man kunde komma eller inte, är något som många inte bryr sig om idag.

En respektlös inställning, då ni har brytt er och tänkt på vilka som ska bjudas och just den personen som nu ombeds svara är utvald.

Man ska svara, vare sig man kan eller inte. Ni ber ju om ett svar, vare sig det är ja eller nej tack.

Därför har det också blivit god sed att man ska inte behöva påminna gästerna att de ska svara.

Avvakta till svarstiden gått ut och sedan får ni ta ställning till hur ni ska hantera detta.

Jag hade nog därefter kontaktat de som inte svarat och låtit meddela att vi saknar ditt svar och utgår därför ifrån att du inte kan komma på vårt bröllop.

Klicka här för att läsa om att skriva en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dukning – vad är en såssked?

Fråga:
Häromdagen fick jag frågan när vi var ute på en restaurang om jag kunde äta med en såssked.

Jag har ingen aning om vad detta är, så jag låtsades och sa att det var inget problem!

Men vad är det?

Svar:
Sås kan, men endast i undantagsfall, fångas med en bit av brödet och med en gaffel dras runt på tallriken för att sedan ätas.

Man ser den mest på restauranger idag och den är mer formell än nödvändig.

Men detta ska man undvika.

Därför kan man ibland, mer vanligt förr få en platt sked, en ”såssked” lagd snett ovanför övriga bestick eller längst till höger.

Den skeden är till just för såsen.

Att skeden finns där betyder inte att man måste äta upp all sås, man kan lika gärna avstå från att använda den.

Klicka här för att läsa min artikel om bestick >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Artighet – namn och adress, hur skrivs det med vett och etikett?

Fråga:
Kan man skriva på ett kuvert Jan Andersson och Gunvor?

Gunvor har ett annat efternamn.

Tacksam för svar.

Svar:
Det mest artiga är att skriva båda personernas namn, Jan Andersson och Gunvor ”Karlsson”.

Sedan kan man, om man saknar den enes efternamn skriva som du gör.

Vem av dem som står först är idag av mindre betydelse.

Klicka här för att läsa min artikel om att skriva med etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson