Födelsedag – vad är vett och etikett vid knytkalas. Måste vi delta?

Fråga:
Vår svärson fyller 40 år .

Han vill inte ha några presenter.

Vår dotter vill göra en överraskningsfest för honom. för ca. 30 personer.

Och tänker då på knytkalas.

Vi ”lite äldre” tycker detta är bökigt att ta mat med oss.

Hur tycker du att ett ”enkelt” kalas kan se ut?

Svar:
Kort och krasst kan man konstatera att det finns bara två alternativ, antingen så kommer man på festen eller så avstår man.

Vad jag med detta vill säja är att det är alltid värdparet som bestämmer och regisserar festen, gästerna kan inte ha synpunkter på detta.

Kanske låter det ”hårt”, men det är etikettens fakta.

Eftersom du frågar vad jag tycker om en enkel fest, så är detta troligen ett bra alternativ.

Det är ju ofta så att en fest drar med sig kostnader, även här kan det finnas skäl till detta.

Klicka här för att läsa min artikel om att besvara en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – kan jag bära en röd klänning på bröllop?

Fråga:
Kan man ha på sig en röd klänning på ett bröllop?

Betyder det något speciellt med en röd klänning?

Svar:
Färgen rött på en klänningen betyder inget, så det kan du bära.

Att en röd klänning skulle innebära synd eller till och med att kvinnan skulle haft en ”affär” med brudgummen är skrönor och har ingen som helst giltighet.

Påståendet saknar grund och är inget man behöver tänka på alls, vilken vettig kvinna skulle vilja skylta på ett bröllop med sina upplevelser tillsammans med brudgummen?

Så du kan lugnt välja en röd kreation.

Klicka här för att läsa min artikel om klänning på bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Födelsedag – pengar i present till femtioårsmiddag, hur?

Fråga:
Jag och flickvän skall ha en gemensam 50-årsfest.

Vi träffades för drygt ett år sedan och skall nu ha gemensam fest då vi fyller år med några månaders mellanrum.

Våra respektive kamratkretsar känner inte varann.

Vi vet att presenter kan bli ett ”stressmoment” och vill därför redan i inbjudna ”hinta” om att vi vill ha bidrag gemensam resa eller någon liknande för de som vill ge något till oss.

Svar:
Det är alltid trevligt om gästerna får veta lite mer exakt vad jubilaren önskar sig.

Ta kontakt med en resebyrå som kan sälja presentkort eller ett ”konto” för er räkning.

Det ni ska tänka på är att gästerna inte ska identifieras med summor de givit, det ska vara ”anonyma bidrag”.

Ingen ska känna sig tvingad till stor eller liten summa.

Man kan ju även skriva i inbjudan att de tar ett med ett ”omärkt” kuvert och sedan kan de lägga det i en hatt eller låda på festen.

 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Frånskild – tilltalas jag fru eller fröken?

Fråga:
Vilket är korrekt att kallas när man är skild fru eller fröken?

Svar:
Fru är historiskt benämningen på en hustru, en gift kvinna.

Detta behåller hon även som frånskild, då en tidigare gift kvinna inte är ”ogift”, hon har ju gift sig.

Men det är egentligen i båda fallen en mycket ovanlig titel, fru domare, fru talman, fröken i skolan eller fröken i serveringen är nästan de enda tillfällen vi använder orden.

Du tilltalas således med fru.

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – möhippeinbjudan kan den skickas även till de som inte bjuds på bröllopet?

Fråga:
Vad säger Etikettdoktorn om att bjuda in människor till möhippa/svensexa som inte är bjudna till bröllopet?

Svar:
Den som arrangerar möhippa/svensexa kan sannolikt inte veta vilka som är inbjudna eller inte till bröllopet.

Enligt tradition arrangeras den av någon av kontrahenternas närmsta vänner och de bjuder in vänner och inte alltför närstående anhöriga.

Ska man dessutom vara riktigt traditionell ska det endast vara ogifta damer på möhippan, men det var förr…

Så mitt svar blir att sådana hänsyn behöver man inte ta.

Den som får inbjudan får avgöra om man vill delta eller inte.

Etikettdoktorn, Mats Danielsson

Födelsedag – varför fick jag inte ta med mina barn på festen när han fyller jämnt?

Fråga:
En vän fyller jämt och ska ha kalas med mat och dryck.

Jag har tre ”barn” i åldrar 12-16 år som jag vill ta med.

Dock säger vännen nej till det utan närmare förklaring vilket jag tycker är dålig stil.

Vi är visserligen inga bästa vänner men jag vet att hans bästa vän får ta med sin dotter.

Är det verkligen rimligt att göra som han gör mot mig?

Svar:
Den som bjuder in till en fest, bjuder de man önskar och arrangerar därefter sin fest.

Du kan inte som gäst ha synpunkter på vilka andra vännen bjuder, det avser såväl barn som vuxna.

Att som gäst begära att man ska ta med egna gäster, som t.ex egna barn, får anses som mycket ohyfsat.

Genom din fråga tvingade du mer eller mindre din vän att svara att dina barn inte är välkomna.

Detta dessutom inför en fest där han fyller jämnt. Vad ska dina tre barn göra på en sådan fest? Ska han ordna med ett ”barnbord”?

Jag hoppas du själv inser hur orimlig din begäran är.

Du borde istället avböjt och sagt att du inte kunde komma, då du inte kunde lämna dina barn.

Så tyvärr blir mitt svar inte ”hur han kunde göra så här mot dig” utan ”hur kunde du göra så mot honom”?

Det är den krassa sanningen.

Klicka här för att läsa min artikel om att ta med egna gäster >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

 

 

 

Inbjudan – kan man bjuda en av av paret till midsommarfesten?

Fråga:
Är det okej att bjuda bara den ena i ett sambo par på släkt fest midsommardagen?

Båda är lediga och det är dras första midsommarhelg som par

Svar:
Absolut inte!

Man delar inte på ett par och därmed inget mer att säga.

Som par avböjer man givetvis en sådan inbjudan med motivet ”jag föredrar att tillbringa denna kväll/dag med min partner”

Klicka här för att läsa min artikel om att dela på ett par >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Utlandets etikett – hur tilltalar man, på engelska, en ambassadör?

Fråga:
Hur hälsar man en ambassadör välkommen engelska?

Hur är tilltalet?

Svar:
Det kan uttryckas på flera sätt,  i samtal eller välkomsthälsning kan du säga ”Your Excellency”  eller Mrs/Mr. Ambassador” alternativt ”Ambassador NN” (där NN är efternamn).

I övrigt räcker det med ”It’s a pleasure to meet you”.

Klicka här för att läsa min artikel om utlandets etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Sociala medier – hur är det med vett och etikett på sociala medier i allmänhet?

Fråga:
Läste frågan om vett och etikett på Twitter, men hur är det med andra sociala medier då?

Svar:
Jovisst har jag skrivit om detta, det finns en hel del att tänka på. Facebook, LinkedIn, Twitter, BranschOut och en mängd andra sociala nätverk innebär nya kontakter och upprätthållande av gamla.

T.ex att skriva relevanta inlägg, för behöver andra veta vad du åt till frukost?

Det kan vara frestande att skriva vad man tycker om sin korkade chef eller att företaget var för snåla i löneförhandlingarna – akta dig

Publicera inte kommentarer, foton, videor eller länkar som kan genera andra människor. Samt mycket, mycket mer.

Både privat och i affärer, men det kräver ”netikett”.

Läs mer i min artikel om vett och etikett på sociala medier >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson