Klädkod – vad bär man på teater?

Fråga:
Vi ska gå på Dramaten en onsdagkväll (första gången)! Det är inte premiär.

Finns det någon klädkod?

Går ”snygg vardagsklädsel” bra?

Maken; byxor, skjorta, tröja och kavaj? Jag; tunika, byxor/thights, boots?

Svar:
Nej, det finns ingen sådan.

Dramaten är glada över att ni kommer, klädseln är inte viktig

Den klädsel du beskriver låter alldeles utmärkt.

Klicka här för att läsa min artikel om att gå på teater >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Blommornas språk – hur sker uppvaktning med blommor?

Fråga:
Hur många rosor sätter man i buketten första gången man uppvaktar en kvinna?

Svar:
Det beror på vad du vill ha sagt.

Men tre blommor, som betyder ”när kan jag träffa dig igen” är ett alternativ.

Sju blommor betyder ”Jag älskar dig”, så fundera lite först.

 Klicka här för att läsa min artikel med blommornas språk >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson Mats Danielsson

Klädkoder – hur kan jag som kvinna klä mig vid udda kavaj?

Fråga:
Kan man ha blommig, lite finmönstrad stickad kofta, utan knappar, i beige?

Till detta vita eller beige byxor med svarta sandaletter?

Svar:
Är klädkoden ”udda kavaj”, så innebär det att mannen kan bära en Blazer med udda färg på byxan.

Hur formellt detska vara beror på sammanhanget, vilket du inte nämner.

Din klädsel ska vara uttalat finare än vardag, men behöver inte vara festbetonad.

Är dina kläder detta så kan du säkert bära dem vid klädkoden.

Läs mer i  in artikel om udda kavaj >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Bestick – hur placeras dessa, kan man lägga dem tillsammans vid sidan om tallriken?

Fråga:
Om man placerar kniv och gaffel på samma sida, ska de då ligga till vänster eller höger om tallriken?

Svar:
Besticken dukas alltid med gaffel till vänster och kniv till höger.

Det förslag som du skriver är inte någon dukning som är ”korrekt” enligt vett och etikett.

Om du ändå vill göra så. är de flesta är högerhänta är det i så fall mest praktiskt att lägga dem till höger.

Klicka här för att läsa min artikel om dukning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädsel – får kvinnor ha cylinderhatt?

Fråga:
Jag har fått ärva en cylinderhatt och undrar om jag som kvinna får använda den?

Om svaret är ja, ska jag då ta av den inomhus?

Jag blir inte ledsen om jag inte kan ha den, eftersom jag ändå mest hade tänkt att ha den när jag klär ut mig.

Svar:
Givetvis ”kan” du använda den, men den är varken formellt korrekt eller något plagg som kvinnor bär i vanliga fall.

Men du kommer synas och märkas. Positivt eller negativt, det beror på situation.

Om du nu skulle välja att bära den, så gäller samma regler för dig som annars, d.v.s. att en kvinna behöver inte ta av sig hatten inomhus.

Klicka här för att läsa min artikel om hatt >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Dukning – hur ska salladstallriken placeras, högt upp eller jäms med?

Fråga:
Jag placerar salladstallriken till vänster om mattallriken och i rak linje med den.

Har dock noterat att en del placerar tallriken till vänster men snett ”uppåt” d v s ej i rak kant med mattallriken.

Hur ska det vara?

Svar:
Det är i mycket en smaksak, vad man helt enkelt tycker är vackrast.

Men om du har många glas, kan det ske en ”konflikt” om den står för högt upp till vänster.

Klicka här för att läsa min artikel om dukning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädsel – på bröllopsfesten, var gör jag av min fina hatt?

Fråga:
På mins sons bröllop ska jag ha hatt, en pillerburk m flor á la 60-tal tillsammans med en klänning jag sytt i samma stil.

Är väl snudd på fm-bröllop men var gör jag av hatten under middagen?

Eller kan jag ha den på?

Min frisyr är ju uppsatt ett hattens form, fast kan ju såklart ändras om hatten bör tas av.

Svar:
Är det en efterföljande lunch, dvs ingen bröllopsfest med dans och allt som där tillhör, då behåller du hatten på.

Är det däremot en bröllopsfest, med middag och dans, då får du ta av hatten och placera den i kapprummet.

Klicka här för att läsa min artikel om hatt >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bordsskick – ska man äta/dricka upp eller alltid lämna lite?

Fråga:
I Tyskland uppfostrades jag till att äta upp/dricka upp.

Kvinnor uppfostrade i England som jag träffat lämnade alltid lite, vilket irriterade mig.

Både för att man då slänger mat och att det är jobbigare när man tar hand om disken.

Vet du något om anledningen till deras beteende och hur ser man på det i Sverige?

Svar:
Att äta upp är i vissa länder ett sätt att visa att man uppskattade maten, så är det hos oss i Sverige.

I andra länder signalerar man att man är mätt, genom att visa att ”nu orkar jag inte allt”.

Man vill alltså inte visa sig alltför glupsk.

Olika länder, olika traditioner och olika historia bakom sig.

Klicka här för att läsa min artikel om bordsskick >>