Bordsskick – kan jag som är vänsterhänt byta hand för besticken?

Fråga:
Jag är högerhänt.

Men när jag äter har jag gaffeln i höger hand, kniven i vänster.

Har fått höra att det är oartigt av mig, att mina armar stör bordsgrannnen (nej, jag är inte yvig i mina rörelser).

Jag kan inte hantera gaffeln med vänster hand, jag har försökt.

Detta är ett i-lands/ickeproblem men ändå lite kul att höra din synpunkt.

Svar:
Det är korrekt att även vänsterhänta äter med gaffeln i vänster hand.

Skälet är, som sagts, att om du har kniven i vänster hand så finns en risk att du stöter ihop med bordsgrannen till vänster. Som har sin kniv i höger hand.

Men att påstå att det är oartigt att äta som du gör, är i sig mer oartigt än ditt bordsskick.

Man påtalar inte sådant.

Dessutom, det fina med god etikett är att man kan avgör när man kan bryta mot reglerna, bara det inte stör andra.

Klicka här för att läsa min artikel om bordsskick >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Skåla – kan man lyfta glaset över ögonens höjd?

Fråga:
Visst stämmer det att man inte skålar över ögonen höjd?

Svar:
Det stämmer.

Ursprungligen sa man vid tredje kragknappen, men det var när kavalleriet bar uniform.

Idag säger man ungefär en decimeter under hakan, når man lyfter glaset sker det till hakans höjd.

Men sedan kan man diskutera om detta är så viktigt idag, det handlar mer om en vänlig gest.

Klicka här för att läsa min artikel om skålande >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädsel – kan jag bära en prickig kavaj på begravning?

Fråga:
Kan man på begravning ha klänning och kavaj som är svart med små vita prickar, eller måste klädseln vara helsvart?

Svar:
Idag är det inte lika strikt som förr och man ser många klädslart som skiljer sig från mängden.

Om din kavaj inte ger ett ”festbetonat” intryck utan är mer diskret tycker jag att det fungerar.

Men den ska vara diskret, det betonar jag.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel på begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Netikett – var får ett grattis via mail eller sms inte alltid svar?

Fråga:
Jag använder e-post som så många andra gör genom att skicka skojiga, söta, fräcka, vackra och allmänt trevliga bilagor till vänner och bekanta.

Det är jätteroligt och jag får också en del tillbaka som jag då kan skicka vidare.

Men jag använder också e-post för att kommunicera med andra människor. Dvs jag ställer frågor typ hur mår du? Hur går det med nya jobbet? Hur trivs du i nya lägenheten?

Hur är det med din moster, bror, mamma, sambo?  Ibland önskar jag enbart trevlig helg.

Grattis på födelsedagen/namnsdagen. Glad Påsk osv. Dessvärre är det mycket få människor som svarar på dessa frågor/mail. Detta gäller även sms.

Är jag för krävande eller behöver man inte svara när man får en vänlig fråga.

Alla vill kanske inte delge mig hur deras moster mår men det handlar om personer jag känner och har träffat så frågan är inte indiskret. Tycker jag i alla fall. Vad tycker du?

Vad gäller ang e-post/sms? Behöver man inte svara? Har all artighet och god uppfostran försvunnit med datorernas intåg?

Är det nya regler som gäller som jag har missat? (jag är 53 år)  Är jag kanske helt enkelt gammalmodig?

Vilka regler gäller för e-post/sms?

Svar:
All elektronisk överföring är så nytt att alla regler, trots att det gått många år nu, inte satt sig helt.

Grundregeln är att man besvarar ett mail eller sms inom 24 timmar.  Förutsatt att det är riktat till dig. Spam, reklam, massutskick etc är undantagna.

Men sedan vet vi alla att det är en omöjlig uppgift att klara av detta eftersom trafiken ökar.

Här tror jag du ser ditt dilemma, dina små mail och meddelanden försvinner helt enkelt i bruset.

Ett mail eller sms har inte heller samma värde som ett brev eller kort via posten. Så är det bara när man undersöker folks uppfattning.

Även om du är en person som tänker på andra och det är värdefullt, kanske du inte ska räkna med att alltid få svar.

Din avsikt är säkert av det bästa slag, men kanske folk inte riktigt ”hinner med” att besvara dina små uppmuntrande meddelanden?

Kanske du ska pröva telefonen som omväxling, eller vanligt kort på posten?

Klicka här för att läsa mer i min artikel om netikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Skvaller – hur ska det vara med bemötandet på en arbetsplats?

Fråga:
På mitt jobb, det är både kvinnor och män, så har det blivit någon konstig ”kultur” att det skavallras hela tiden.

Inte elakt, men ibland leder det ena till det andra och det är inte alltid snälla ord.

Nu funderar jag ofta på vad de säger om mig när jag inte är där.

Vad tycker du jag ska göra? Fråga dem?

Svar:
Skvaller är för de flesta bara en ren och skär sysselsättning i syfte att bli lite road.

Skvaller kan vara positivt och ge information, men i de flesta fall är det bara onödigt prat som riskerar att såra andra.

Det finns privata saker som man som kollega inte vill dela med sig av, då är det trist om andra ”rapporterar” detta istället.

Det kan vara i stort sett vad som helst. Då gör skvaller enbart skada och sårar. Man riskerar att förstöra andras karriärer, deras position på jobbet och till och med det sociala livet utanför kan ta skada

Det bästa du kan göra är att avstå från att delta i denna ”skvallerkultur”, ta medvetet avstånd från sådant som är rykten och ofördelaktiga uttalanden om andra.

Givetvis kommer du kanske låta lite trist när du säger ifrån, den som skvallrar är ju för stunden rolig och populär. Du kan alltid påpeka i lättsam ton ”vad säger ni om mig när jag inte är här?”

Men i längden vinner du som inte deltar, du kommer upptäcka att andra följer efter och skäms lite om du milt ifrågasätter.

Ingen vill ju vara ”skvallerperson”. Jag är övertygad om att detta är bästa sättet att nå framgång, att konfrontera vinner du inget på.

Klicka här för att läsa min artikel om bemötande på jobbet >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Konfirmation – bör man bjuda med ett halvsyskons mor?

Fråga:
Bör man bjuda halvsyskons mor med sambo till konfirmationen?

Svar:
Om det är konfirmandens biologiska mamma, så ska hon självklart bjudas in.

Man delar heller inte på par och bjuder enbart den ena, så där är svaret också ja.

Även hennes sambo ska bjudas in.

Är det ett halvsyskon till konfirmanden, så är det relationen mellan er som avgör.

Det finns inga förväntningar, ur en artighetsaspekt, på att hon måste bjudas.

Klicka här för att läsa min artikel om konfirmation >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Begravning – inte inbjuden till min svärfars urn-nedsättning, gjorde de rätt?

Fråga:
Min svärfar avled och jag var med på jordfästningen, men vid urnedsättningen fick jag ej kännedom om detta förrän efter då vår  son frågade mej varför var inte du pappa med på morfars urnnedsättning alla andra i familjen var ju där med efterföljande samvaro hos mormor.

Saken är den att min hustru flyttade från mej och hem till hennes mamma i samband med svärsfars dödsfall. Och då jag frågar varför jag inte fick vetskap om urnnedsättningen svarar hon, att hon igentligen inte heller haft lust att låta mej vara med på jordfästningen.

Jag blir ledsen och sårad av detta utaförskap i familjen, gjorde de rätt?

Svar:
Det framgår inte helt tydligt av din fråga om din hustru och ni skilt er eller om det enbart var tillfälligt hon flyttade hem till sin mor.

Om det är en skilsmässa så är du formellt sett inte längre släkt med dina barns morfar.

Därmed kan du inte förvänta dig att få närvara vid en nedsättning av urna om det sker i närvaro av de närmast anhöriga.

Är ni fortfarande är gifta blir det annorlunda.

Då blir jag lite förundrad över din hustrus kommentar och det låter definitivt som om ni har ett stort problem i er relation.

Jag förstår din reaktion och det verkar okänsligt och dåligt genomtänkt med en kommentar som den du fick.

I situationer som denna, kanske man får gräva ned eventuella konflikter och försöka samla sig, om inte annat för barnens skull.

De undrar ju  varför pappa inte kom och du får nog säga som det är, du blev inte inbjuden.

Klicka här för att läsa min artikel om urnsättning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Presentation – hur presenterar jag en väninna vid besök hos ett gift par?

Fråga:
Ska hälsa på hos ett gift par med en väninna.

Hur presentera?

Svar:
Vi har till stor del frångått det äldre synsättet att det är kön, rang och ålder som avgör vem som hälsar.

Men i formella sammanhang kan de förekomma och det är alltid artigt att kunna dessa regler.

Grundreglerna är att kvinnor går alltid före män i rangordning och ålder är alltid skäl till högre rankning.

Du ska alltså presentera din väninna för vännens hustru.

Du: ”NN, detta är min väninna XX”

Värdinnan, hustrun i paret har som kvinna och värdinna högst rang.

Hon ska höra namnet först på den andra personen.

Klicka här för att läsa mer om presentation >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dresscode – vad innebär Lounge suit / Cocktail?

Fråga:
Vad innebär lounge suit/cocktail klänning?

Hur ska plaggen se ut?

Ska användas på kvällen på en trerätters middag med levande underhållning.

Svar: 
Från 1970-talets slut började det komma en ny typ av Cocktailpartyn, nu bjöds gästerna in till en speciell fest – gärna iklädda Smoking och Cocktailklänningar.

Det har blivit en tillställning som kan upplevas som  mer formell.

Cocktailklänningen är en lite rolig knäkort klänning eller en kjol med top i finare material för kvällsbruk. som siden eller sammet.

Ofta är den försedd med ärm och den får gärna vara urringad med tydlig betoning på fest.

För kvinnans del var det förr vanligt med hatt till Cocktailklänningen, men hatten fick inte vara stor och bred då det oftast var trångt på dessa partyn.

Än idag passar det utmärkt att komplettera med en klänningen med en hatt.

Mannen har en relativt mörk kostym eller Smoking om det anges på inbjudan till ett större cocktailparty, i ert fall är det den mörka kostymen som gäller.

Klicka här för att läsa min artikel om cocktailklädsel >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson