Gäst – vid vilken tid ska man anlända till fest?

Fråga:
Om man är bjuden till en fest kl. 18.30, kan man komma 18.20 eller ska man komma prick?

Svar:
Du ska aldrig komma före utsatt tid, inte ens stå vid grinden och vänta.

Sedan kan du anlända från klockslaget och upp till en kvart försent. det är helt i sin ordning och hjälper snarare värdparet att ta emot sina gäster vartefter de anländer.

Läs mer i min artikel om att passa tiden >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Inbjudan – till bröllop utan partner, är det korrekt?

Fråga:
Vad gäller för vett och etikett vad gäller gästlistan?

Jag och bruden är sedan länge goda vänner men då vi nu för tiden bor i olika delar av landet har vi inte så tät kontakt som förut.

Det var först när hon ringde och bad mig vara tärna som jag fick reda på om bröllopet och då fick hon också reda på att jag nyligen inlett en relation.

Hon frågade mig om jag ville att han skulle närvara vid vigseln och jag svarade att vi kunde prata om det lite senare då det just vid det tillfället var så nytt.

Några veckor senare hade jag och min pojkvän blivit officiellt ett par.

När inbjudningskortet kom fanns bara mitt namn på kortet och när jag och den blivande bruden ytterligare någon vecka senare pratade ville hon inte att min pojkvän skulle vara bjuden då hon inte träffat honom tidigare.

Nu är det så att jag kommer att vara den enda på bröllopet som inte har min respektive med mig på bröllopet, bortsett från marskalken som är singel. Vad säger etiketten om detta?

Svar:
Det är enligt etiketten oartigt att dela på ett par, det gör man helt enkelt inte.

Var det känt att du hade en partner när inbjudan skickades, så bjuds även denne/denna.

Din vän har ju frågat om du ville ha honom med, så det var uppenbart känt. Hade det däremot varit så att ni träffats efter att du fått inbjudan, eller att det uppenbart inte kunde var känt för brudparet att du har en partner, då hade det varit korrekt att bjuda dig ensam.

Då hade du, från din sida inte kunnat ringa och fråga om han får följa med.

Det hade försatt brudparet i en brydsam situation, med fler gäster än förväntat. Nu var det inte så i ditt fall.

Att enbart och medvetet, bjuda den ena i ett par eller som din väninna gör här, neka att han får komma, får anses vara ett skäl för dig som gäst att avböja.

Du säger helt enkelt nej tack, att du föredrar att vara med din partner (historiskt bottnar detta i att man fick inte utsätta den ensam kommande gästen för frestelsen att hitta en ny partner, men det är gammal etikett).

Samtidigt som du avböjer inbjudan, ger du också brudparet chansen att ändra sig och säga ”men javisst, ta med honom också”, alternativt acceptera ditt avböjande och konstatera att det var tråkigt att du inte kan komma.

Jag hade i ditt fall tackat nej, det tillhör inte god ton att din väninna ”väljer bort” din partner.

Att bruden inte känner honom är definitivt inte skäl nog, det skulle innebära att hon vill bedöma ditt val av man ”och först avgöra om han duger..”, samt att hon därmed inte litar på ditt val (jag överdriver här, men trots allt är grunden till resonemanget på detta vis) .

Klicka här för att läsa min artikel om att avböja dela på ett par >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Vett och etikett på jobbet – ska man bjuda på fika vid tjänstledighet?

Fråga:
Jag ska vara tjänstledig från min arbetsplats där jag arbetat med varierande arbetsuppgifter och på olika ställen i 12 år.

Jag kommer vara tjänstledig i 6 mån under provanställningen.

Jag har ju såklart ambitionen att inte komma tillbaka till det andra företaget.

Ska man bjuda på  fika innan själva tjänstledigheten eller ”när man lämnar in lappen” så att säga för uppsägning?

Finns det något ”vett och etikett” kring detta? Jag hittade i ert forum gällande ren uppsägning och fika.. men hur gör man vid en tjänstledighet?

Svar:
Ibland kanske det är bättre att vänta med att säga tack och adjö, tills dess att du vet om du trivs och vill stanna på det nya jobbet.

För om du väljer att återvända, så blir det inga konstigheter.

Mitt råd blir, bjud på en enkel fika och säg att du återkommer med ett mer officiellt tack och adjö när du vet säkert.

Klicka här för att läsa min artikel om nytt jobb >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Fråga – jag skrev en fråga i kommentarerna, jag vill vara anonym, hur gör jag?

Fråga:
Jag frågade dig tidigare idag.

Vet ej om jag råkade skriva detta på kommentarsfältet?

Kan du vara vänlig att ta bort det i så fall då jag gärna vill ha svar men att detta ska vara anonymt.

Svar:
Självklart raderas det inlägget och du hade skrivit din fråga ibland kommentarerna.

Där är du inte anonym, men ställer du din fråga i bloggen, stor grön knapp till höger, så kommer du garanterat vara anonym.

Klicka här för att läsa mer om hur du frågar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Bröllop – kan jag bjuda in med klädkoderna Jaquette, Frockcoat eller Mör kostym?

Fråga:
Om jag ska ha en bjudning då jag vill att mina gäster ska kunna bära både Frockcoat, Jaquette eller Mörk kostym.

Vad ska jag skriva på inbjudan?

Eller är den kombinationen helt oacceptabel?

Vad gäller för dessa klädesplagg vid bröllop?

Vilka tider på dygnet gäller?

Svar:
Att skriva det på inbjudan är inget problem alls, det är bara att ange de tre alternativen.

Formellt är det på följande sätt.

Jaquetten är en högtidsdräkt på förmiddagen, så ett bröllop på förmiddag med efterföljande lunch är dess plats.

Den ersätts av fracken vid kvällstid och Jaquetten är inget plagg som tillhör våra klädkoder.

Frockcoat är från början ett vardagsplagg – Bonjour (från franskans goddag). Ett vardagsplagg och för inomhusbruk och inte heller den är en klädkod.

Bärs därför mest korrekt dagtid och egentligen inte till fest (även om det alltmer börjar förekomma).

Mörk kostym passar alltid.

Fel eller rätt? Ja, egentligen tror jag inte det spelar någon större roll, då de flesta kommer i mörk kostym. De andra plaggen måste ofta hyras, de är inte så vanliga i en mans garderob.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Bemötande – hur ska jag agera vid väns svåra sjukdom?

Fråga:
En före detta arbetskamrat har nyligen blivit inlagd på sjukhus pga. cancersjukdom.

Vid ett eventuellt besök hos vederbörande hur hanterar jag bemötandet på bästa sätt?

Ska jag föra in samtalet på sjukdomen eller på andra ämnen istället med tanke på att jag inte vill att det skall bli jobbigt för personen ifråga?

Svar:
Det går aldrig att svara generellt på en sådan fråga, då vi är så olika som personer. En del vill uteslutande tala om sin sjukdom, andra undviker ämnet.

Men mitt råd blir att du går ditt, frågar hur din vän har det och hur hen mår.

Det svar du får kommer visa om hen vill tala mer om sin sjukdom, eller om vederbörande svarar undvikande.

Om det blir ett undvikande svar, så styr över ämnet till andra gemensamma intressen och låt saken bero.

När din vän är redo att berätta, så kommer det ske.

För ibland är det som sjuk skönt att få lämna ämnet sjukdom och bara tala om allt annat.

Klicka här för att läsa mer om min artikel om bemötande i vården >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Artighet – hur kommer det sig att man hurrar tre gånger i Finland?

Fråga:
Hur kommer det sig att i Finland så hurrar man med tre hurra (om man hurrar för en vinnare så är de tre för den och den fjärde för förloraren),

De har ju samma förflutet som vi här i Sverige

Svar:
När vi säger ett leve för någon eller något, brukar vi i för det mesta hurra fyra gånger.

Vårt fyrfaldiga hurra kommer från de gamla örlogsfartygen där de med kanonskott avgav lösen.

På 1600-talet enades man mellan de olika länderna om hur många skott man skulle avfyra som en signal på att man kom i fredliga avsikter.

Sverige-finskt lösen var två skott.  Att hurra tre gånger kan komma av Finlands tre krig, men det är mer en gissning.

Tre hurra är dansk lösen och en dansk/skånsk sedvänja.

 Klicka här för att läsa andra inlägg om att hurra >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson