Mingel – vad ger man i värdinnepresent?

Fråga:
Är bjuden till grannar på ”sommarmingel”.

Vi har inte umgåtts tidigare.

Sannolikt är fler i grannskapet inbjudna plus andra.

Vad är lämpligt i värdinnepresent?

Svar:
Du kan i princip vara hur uppfinningsrik som du vill.

Presenten till värdparet är mest en symbolisk gest för att visa din uppskattning över att du inbjudits.

En blomma är alltid tacksamt att ge, dricker de vin eller någon annan dryck kan du ge detta.

har du något eget du gjort kan det vara allt från hembakt bröd till sylt från bär i din trädgård.

Klicka här för att läsa min artikel om tips på presenter >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dresscode – vad innebär ”smart jeans” i Dubai?

Fråga:
Jag och min fästmö ska på afternoon tea i Burj Khalif i Dubai. Dresscoden för män är formal, vilket jag förstår är smoking eller frack.

Men det står efter dresscoden att detta innebär ”dinner jackets with smart jeans and closed shoes”. Vad menas med smart jeans?

Svar:
Det var ett intressant  förtydligande, det avviker helt från givna regler, men samtidigt tydligt.

Smart casual innebär färgad skjorta och byxor. Smart jeans måste betyda en kavaj med jeans. 

Välj ett par snygga jeans utan tryck och inga hål. 

Komplettera gärna med en bra klocka och snygga skor bara för att höja looken.

Klicka här för att läsa min artikel om utlandets etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dans – vad är vett och etikett vid sista dansen?

Fråga:
Om min delsbo redan dansar med en dam , kan jag då komma och ta honom och bjuda upp till ” sista dansen” ( han dansade med en dam en dans – så sas det att det var ” kvällens sista dans”.

Damen sa att hon ville dansa med min särbo ” kvällens sista dans ”.

Vad kunde jag ha gjort ? Eller han?

Vi skulle gå hem tillsammans. Är inte överens ännu, i frågan.

Svar:
Din särbo hamnade i ett dilemma, ingen tvekan om den saken.

Han artighet ”förbjöd” honom att sluta dansa med den han bjudit upp, men samtidigt ville han kanske dansa med dig.

Jag kan egentligen endast svara på vad jag själv hade gjort, jag hade tackat för dansen och förklarat att jag uppskattade dansen, men sista dansen vill jag ha med min hustru.

Samma sak för din del, det hade säkert fungerat om du glatt gått fram och ”tjuvat” sista dansen och sagt att ”den här vill jag ha med min man”.

Kanske hade damen blivit sur, men vad spelar det för roll? Hon hade nog förstått efter ett tag.

Läs mer i min artikel om dans >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Tacktal – vem håller detta vid en middag för nio personer?

Fråga:
Middag:4 herrar,5 damer. Värdinnan sitter på kortändan.

Till vänster om henne sitter en herre och till vänster om honom en dam.

Till höger om värdinnan sitter en herre och till höger om honom en dam. Vem håller tacktalet för kvällens middag?

Svar:
Mannen som sitter på värdinnans vänstra sida har henne till bord och håller därmed kvällens tacktal.

Klicka här för att läsa min artikel om att hålla tal >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

O.s.a – vad innebär det och hur svarar man med vett och etikett?

Fråga:
Om det står O.S.A. och ett datum på en inbjudan och man ej tänker komma, måste man då ringa och säga ifrån.

Är det inte bara om man tackar ja som man ringer.

Svar:
Man svarar alltid, oavsett om man avser att gå eller inte.

Enbart det faktum att man blivit inbjuden är skäl nog att svara, någon har tänkt på dig. O.S.A. eller som det betyder ”om svar anhålles” ger ofta ett sista datum för svar, men god etikett innebär att man svarar inom 7-10 dagar.

Detta ger då värdparet möjligheter bjuda in annan gäst ganska omgående ifall du svarat nej tack.

Ett nej tack innebär också att man svarar med ett fullgott skäl till varför man inte kommer.

Svaret sker per telefon om det finns ett telefonnummer på inbjudan, finns det en e-post så kan man mejla annars svarar man skriftligt eller på det vis som angivits.

Klicka här för att läsa min artikel om att besvara en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Gäst- hur beter man sig som gäst och är reglerna undantagna syskon?

Fråga:
Kan man som gäst ha med egen förtäring och sätta sig och inta den utan att också bjuda värdparet?

Kan man som gäst själv servera sig av drycker som värdparet inte ställt fram?

För en vecka sedan hade min familj besök av min bror med familj samt min syster.

Min syster och bror och jag ses inte alltför ofta, i genomsnitt ca en gång per år, men vid de tillfällena blir det, av naturliga skäl på grund av reseavstånd, i flera dagar.

När vår familj åker mina eller min mans föräldrar, som då bjuder på alla måltider, från frukost till kvällsfika/snacks.

Vi har aldrig fått erbjudande om att bo hos något syskon.

Vid flera av de tillfällen vi varit på besök har min syster bjudit på fika hemma hos henne, middagsbjudning har det blivit vid ca fyra tillfällen under 25 år, kanske ungefär lika många tillfällen hos min bror, men vi räknar inte.

När våra föräldrar, liksom syskon eller vänner för den delen, kommer på besök hos oss bjuder vi också på allt.

Vi bjöd på vatten till middagen, öl och vin (förutom förstås en del sällskapsdrycker däremellan).

På söndagen hade vi tänkt oss alkoholfri måltidsdryck men när jag och min man kommer in i köket sitter min syster, bror och svägerska och dricker varsitt glas vin som vi misstänker de försett sig med från vår undanstoppade bag-in-box.

Vi frågar inte men blir heller inte bjudna utan vi fortsätter umgås och ha trevligt.

Både jag och min man reagerade dock på detta i efterhand och resonerar som så att vi inte ens hos våra egna föräldrar skulle göra något sådant, utan är glada och tacksamma för det vi blir bjudna på.

Dessutom gjorde denna händelse att vi nu i efterhand också reagerade på att de tre, på fredags-eftermiddagen, satt sig ned på vår altan för att dricka varsin medhavd öl.

Jag och min man blev bjudna att smaka en klunk ur en flaska när vi dök upp, men vi blev ej medbjudna.

Är den obehagskänsla som jag känner obefogad?

Är detta ett okej beteende, kan man kanske förvänta sig/tåla annat beteende från syskon än det vi har från och gentemot våra vänner?

Det värsta är att jag nu inte vet hur jag ska agera. Vore det några nya bekantskaper hade jag nog bara ”glidit undan” och valt att inte umgås med dem mer.

Men nu handlar det om mina syskon och svägerska. Tacksam för råd.

Svar:
Det är självklart inte på något vis så att man som nära släkt kan ta sig större friheter än andra gäster i någon annans hem.

Svårigheten ligger främst i att ni inte vet om de drack ert vin, där hade det bästa varit att konfrontera direkt och säga ”vad gott det ser ut, hittade ni vårt vin?”

Svaret hade därefter kunnat hanteras, var det eget vin så kunde du sagt ”Åh, vad gott! Har ni en skvätt över?” och sedan tagit fram ett glas.

Alternativt noterat att de tagit av ert och sedan, om ni inte vill att de ska ta mer, ställt undan boxen framöver. För då vet ni ju var ni har dem.

Att dricka medhavt öl utan att erbjuda sitt värdpar att ta del av detta får man anse som ohyfsat och snålt. Inte mycket mer att säga än att de betett sig dumt.

Ert val får bli mellan att avböja deras vistelser hos er om de inte har hyfs nog att förstå detta, eller bita ihop och vid nästa tillfälle be dem ”ta med lite vin när ni ändå är ute och åker”.

Ofta får man se på sådana här saker med ögon som säger att bara för ett de beter sig illa behöver inte ni göra det också. Släppa saken, bortse från det och gå vidare.

Klicka här för att läsa min artikel om att vara gäst >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Bröllopspresent – hur mycket ska man lägga?

Fråga:
Hur mycket pengar ska man lägga ner på en bröllopspresent om man är ensam?

Jag ska köpa ett presentkort med vet inte alls hur mycket pengar jag borde spendera.

Svar:
Det går inte att ange en summa, då en noga utvald present, om än billig, kan vara mer betydelsefull än en dyr sådan.

Din förmåga att kunna spendera en summa måste få avgöra.

Skulle jag nämna något så är 3-500 kr inom rimlighetens gräns.

Klicka här för att läsa min artikel med presenttips >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Bröllop – vad förväntas av brudens mor?

Fråga:
Vad förväntas det av brudens mor?

Ska hon inta någon specifik roll?

Ska hon ha något speciellt med sig till bruden eller brudgummen ?

Svar:
Ett glatt humör, en positiv gäst och i vissa fall agera del av värdparet.

Det sista om föräldrarna tillfrågats om denna roll.

I en del fall väljer mamman att hålla tal om pappan inte vill eller kan.

I övrigt förväntas inget mer än vad som förväntas av övriga gäster.

Klicka här för att läsa min artikel om brudparets föräldrar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dukning – hur placerar vi glasen?

Fråga:
Hur ställa glasen vid middag.

Vin-, vatten- och selterglas?

Svar:
Från höger till vänster.

Vattenglaset eller selterglaset (samma sak) placeras längst till höger, ca 5-7 cm snett upp till höger från kuverttallriken.

Förrättsvinet därefter, det kan även vara ett Champagneglas.

Vinglas till huvudrätten och längst till vänster dessertvinsglas.

Etikettdoktorn Mats Danielsson