Artighet – ska man som gäst erbjuda annan gäst sitt sällskap hem om man ska åt samma håll?

Fråga:
Om timmen är sen och festen snart över, ska den gäst som går hem först fråga sin vän/vänner om att slå följe/ta sällskap?

I synnerhet om de ska åt samma håll större delen av vägen?

Även om de inte anlände till festen samtidigt.

Svar:
Det kan säkert bli en uppskattad gest om du som gäst erbjuder sällskap.

De flesta kommer uppskatta detta och om den andra gästen vill fortsätta ett tag till är det bara att artigt avböja och säga att man stannar ännu en stund.

Så svaret är ja, det tycker jag är en god idé.

Läs min artikel om etikett vänner emellan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Tal – är mitt tal till en 90-åring ett för kort tal?

Fråga:
Min sambo firar sin 90-årsdag med en släktmiddag.

Jag är för gammal för att orka hålla tal men skulle önska säga några ord och tacka för våra 24 trevliga år tillsammans och inte ha något emot en liten stund till samt än en gång gratulera till 90 år.

Innerligt tacksam för svar

Svar:
Jag vet egentligen inte vad som är din fråga, du beskriver innehållet själv.

Du avser säga några ord om trevliga år tillsammans, att du gärna vill få fler år och så ett grattis.

Det låter ju jättebra och mer än så behövs inte. Två tre minuter är alldeles lagom.

Klicka här för att läsa min artikel med tips till en talare >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Gäst – vem tar initiativet att avsluta festen när man är gäst som sover över?

Fråga:
Om jag är gäst hos några, så tar jag ju initiativet när jag ska lämna bjudningen.

Men om man sover över, vem tar initiativet till att gå till sängs, gästen eller värdparet?

Svar:
Det oftast en gemensam överenskommelse, man säger ”att nu går vi och lägger oss”.

Men om du som gäst känner dig trött är det inget bekymmer att du uttrycker detta med ”Nu tror jag det är dags för mig att tacka och avrunda”.

Ska man vara noga med den formella etiketten, är man uppe till värdparet föreslår ett avslut.

Ett bra värdpar ska vara observanta på gästerna och se detta i tid.

Klicka här för att läsa min artikel om att vara gäst >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkod – vad betyder det när man på inbjudan skrivit klädsel: vit?

Fråga:
Vi har fått en inbjudan till en 35-års-fest.

Klädsel : VIT.

Kan jag komma i ljusa byxor, ljusblå kavaj och vit skjorta utan slips ??

Svar:
Ännu en i raden av synnerligen ogenomtänkta klädkoder.

Inbjudaren tycker att hen är uppfinningsrik, med resultatet att ingen gäst vet hur man ska klä sig.

Så mitt svar blir – jag har inte den blekaste aning! Något vitt, eller helvitt?

Ring inbjudaren, det kan man utan att var oartig på något vis, förklara att du inte förstår klädkoden och fråga hur hen tänkt.

Eller så gissar du och bär den klädsel du föreslår. Du kommer se många tolkningar, där ingen vet vad som är rätt.

Klicka här för att läsa min artikel om obegripliga klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Födelsedag – överraskningsfest i förväg, ska man ge presenter då eller på födelsedagen?

Fråga:
Sambon ordnar 40-års fest två månader före födelsedagen utan att jubilaren vet om det.

När ger man presenter, vid festen eller på den riktiga födelsedagen?

Svar:
Eftersom det är fest som inte jubilaren vet om, kan hen redan planerat sin födelsedag och till och med uttryckt önskemål om presenter.

Då kan det bli helt fel om detta lämnas vid festen, dessutom kan det bli svårt att hantera rent praktiskt.

Mitt råd är att presenter, de avvaktar man med till födelsedagen.

Klicka här för att läsa min artikel om presenter >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Födelsedag – ska man sjunga först eller hurra först?

Fråga:
Du skriver att i de flesta fall sjunger man ”Ja må han/hon leva före man hurrar”.

Men jag tycker att det är mer logiskt att hurra först och därefter stämma in i ”Ja må han/hon leva”.

Detta eftersom sången börja med Ja och kan ses som en bekräftelse till det utbringade levet.

Svar:
Det har ingen som helst betydelse.

Du kan göra det som passar dig bäst, det viktiga är hyllningen i sig.

Klicka här för att läsa fler av mina inlägg om hurrande >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Kläder – hur bär man en hatt eller keps korrekt?

Fråga:
Jag slogs av en fundering när jag tog på mig kepsen; hur mycket käckt på svaj kan man ha den egentligen?

Den är av gubbkepsstuk och jag skulle tro att just nu lutar den kanske 7-8 grader nedåt åt min högra halva av huvudet.

Finns det skillnader i olika sociala sammanhang, och skillnader mellan olika typer av huvudbonader?

Svar:
En gentleman bär sin keps utan svaj eller lutning.

Skillnader kan säkert finnas och det är nog mest stil, mode eller sammanhang som avgör.

Klicka här för att läsa min artikel om hatt >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Skåla – får man dricka fritt efter inledande bordsskål?

Fråga:
Efter att värdinnan sagt skål och välkomna får alla sedan dricka ur sina vinglas eller bör man alltid skåla med någon?

Svar:
En klok värd eller värdinna avslutar med ”nu dricker vi fritt”.

Men detta är inte så vanligt, så man brukar säga att du skålar med de du har närmast dig och besvarar de skålar du ges.

I övrigt dricker du fritt.

All gammal tradition omkring detta med att inte dricka förrän någon skålat med dig som kvinna och andra liknande äldre seder, är att betrakta som föråldrat.

Klicka här för att läsa min artikel om att skåla >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Artighet – behöver man skicka tackkort, eller räcker det med ett sms?

Fråga:
Bör man skriva tackkort efter varje tillställning man blivit bjuden till?

Om ja, räcker det i så fall med att skicka ett sms?

Svar:
Ett tackkort skickas efter att man varit på festen.

Det är alltid uppskattat med ett tack och min erfarenhet är att ett tack skickat som kort på posten är det som folk blir gladast för.

Skälet är att du skrivit, tagit fram adress, köpt kort och postat det. Du visar att du lagt jobb på att tacka.

Ett tack via SMS är bättre än inget tack alls, men det har inte den effekt som jag beskrivit.

Klicka här för att läsa min artikel om att tacka >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Barn – ska man lära sina barn artighet, som t.ex. att hälsa?

Fråga:
Jag undrar om det räcker med att jag är en god förebild för mina barn och hälsar artigt med handslag eller kram när vi kommer till och lämnar en tillställning eller om jag bör pressa barnen att också göra det?

Mina barn är yngre och blyga.

Jag tänker att de kanske kommer att ta efter när de känner sig redo.

Farmor blir inte glad när hon inte får en kram och har pratat med mig flera gånger om det.

Deras kusiner kramar alla pliktskyldigt.

Svar:
Barn är som vuxna personligheter och det kan vara svårt att t.ex kramas.

Hur du vill göra är en sak jag inte kan ha en åsikt om, men barn gör inte alltid som vi vuxna och ibland måste vi vara tydliga och vägleda dem.

Personligen tror jag knappast att de vinner på att alltid själva få avgöra vad de vill göra, de har inte den förmågan att göra dessa bedömningar.

Vill du att de ska hälsa ordentligt, så visar du dem att de ska göra så.

Det är ofta uppskattat av omgivningen, barnen far inte illa av att vi vuxna är tydliga och de kommer ha glädje av sin kunskap i framtiden.

Klicka här för att läsa min artikel om att hälsa >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson