Begravning – endast familjen, ska jag som kusin närvara?

Fråga:
Min kusin har dött och i annonsen i tidningen stod det familjen

Ska jag gå eller inte?

Svar:
Det första du ska fundera på är hur nära du stod din kusin.

Hade ni ingen närmare kontakt kan du räkna med att du inte förväntas närvara.

Om däremot stod varandra mycket nära och du känner dig som en del av familjen blir det annorlunda.

Mitt råd är att du ringer upp de närmaste, förklarar att du deltar i sorgen och beklagar förlusten.

Att ringa eller besöka någon som blivit ensam är aldrig något som man behöver fundera på, det blir uppskattat även om det är stor sorg.

Sedan frågar du om de vill att du ska närvara vid begravningen, säg att du är osäker.

Klicka här för att läsa min artikel om kondoleanser >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson 

 

 

Bordsplacering – jag ersätter brudens avlidne far, vad ska jag tänka på?

Fråga:
Om brudens far nyss dött och jag placeras på brudens högra sida.

Hur skall lämpligen beakta detta i mitt tal?

Svar:
Det beror lite på hur nära i tiden dödsfallet ligger.

Men är det ett bra tag sedan och sorgen har lagt sig en del kan du nämna hans person i ditt tal och att du fått faderns plats.

Är det nyligen fadern avlidit, ska du fråga bruden om hon tycker det är ok om du nämner honom.

Klicka här för att läsa om bordsplacering på bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Artighet – hur hanterar man oförskämda människor?

Fråga:
Jag undrar hur man på bästa sätt bemöter människor som man själv varit artig och vänlig mot, som inte returnerar gesten utan fäller nedvärdernade kommentarer om ens yrke, utseende, dialekt, m.m., eller bara har en allmänt otrevlig attityd?

Folk som med avsikt är oförskämda helt enkelt.

Jag har tyvärr varit ute för detta även i flera ”finare” sällskap och situationer.

Hur markerar man tydligt för de närvarande att sådant beteende är oacceptabelt?

Eller ska man bara vända på klacken och gå hem?

Jag har gjort det senare ibland när jag märkt att det är en allmänt rådande attityd att man inte behöver vara artig mot alla, även på en finare fest, tråkigt nog.

Svar:
Tyvärr finns det drulliga människor överallt och oavsett sammanhang.

Uppenbart har du haft otur och stött på dessa mer än en gång och givetvis ska man inte finna sig i att bli oförskämt behandlad eller nedvärderad. Att dra sig ur och lämna dumheterna kan i vissa fall vara det bästa rådet, precis som du gjort, för tyvärr riskerar en konflikt och en konfrontation i det ögonblicket endast leda till allas blickar på både dig och den som är oförskämd.

Det skapar två förlorare.

Mitt råd är att när detta inträffar så kan man när den nedvärderande kommentaren fälls, vänligt och leende fråga ”Hur tänkte du nu?”

Givetvis kommer drullputtem undra vad du menar, ”Jo, du sa att jag inte var…., det kändes tråkigt att höra. Så jag undrar, hur tänkte du när du sa detta?”

Jag garanterar nästan att du kommer få en person som antingen går därifrån eller kommer börja förklara sig.

Klicka här för att läsa min artikel om framgångsrikt bemötande >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Födelsedag – inga presenter tack! Blommor?

Fråga:
Min familj är bjuden på en ”familjefest”.

Den inbjudande familjen fyller hundra år tillsammans och de vill de fira med en fest.

På inbjudan står det ”presenter undanbedes”.

Jag skulle vilja ha med en blomsterbukett för det känns inte rätt att komma tomhänt.

Är det ok eller räknas det också som present?

Svar:
Det är viktigt att respektera en önskan om att inte få presenter.

Jubilarerna har kanske varken förberett vaser eller annat för att ta hand om blommorna.

I begreppet presenter får man allt ta med blommor också, det vore fel att ge något. Dessutom, om tillställningen sker ”på lokal” som man sa förr, så gav man aldrig blommor.

En god etikett var att blommor gavs till en värdinna i hemmet.

Känner du dig tveksam, köp ett presentkort på blommor, lägg det i fickan och visar det sig att varenda gäst inte respekterat etiketten utan kommer med blommor, då tar du fram presentkortet och säger att detta är till för den dag då allt det andra vissnat.

Klicka här för att läsa min artikel om att avböja presenter >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Bjudning – första gången med nya ”svärsonen” hemma, vad ska vi bjuda på?

Fråga:
Vår dotter ska komma till oss med sin nye fästman en weekend. Vad ska vi som värdpar tänka på ? Något speciellt?

Vi har inte träffat honom mer än 1 gång innan.

De kommer att ha tillgång till eget rum och badrum. Vi kommer att äta alla måltider tillsammans.

Vi är uppe tidigt och brukar äta frukost när vi ”gjort oss iordning”,d.v.s.ungefär  en timme efter vi stigit upp.

Ska vi väcka dom och säga att frukosten är klar ?

Svar:
Ni ska vara precis som vanligt, krångla inte till det.

Givetvis kan ni bjuda på lite extra fin frukost, ägg, sill och annat gott.

Som en liten frukostbuffé, det kommer om inte annat din dotter uppskatta.

Jag tror definitivt inte att ni behöver väcka dem, bestäm istället ett klockslag för frukost på kvällen innan och fråga om de vill bli väckta.

Ni själva kan väl ta en lite förstärkt morgonfika så ni är hungriga ifall de vill sova lite längre.

En trevlig middag är alltid roligt, de är ju personer med livserfarenhet och ni kan säkert å en underbar sådan tillsammans.

Bjud på något gott, kanske grilla med havets läckerheter som tema.

Varför inte bjuda in dem till att gemensamt lagad middag och sedan avnjuta denna med ett gott vin.

Läs mer i min artikel om värdskap >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Mellan människor – vad är etikett på stranden?

Fråga:
Så här i sommartider, jag blir lite trött på folk med bar överkropp i butiken, springande på stranden så man får munnen full med sand, människor som lägger sig precis intill, röker, tjoar också skriker.

Vad gäller på stranden egentligen?

Svar:
Ordet är hänsyn. Känner du att någon annan kan bli störd, avstå.

Avklätt i butiken eller på restaurangen är en återkommande fråga. Jag är ingen ” moralens väktare” och tycker att det ser mest tramsigt och ohyfsat ut med en man i bar överkropp i en butik.

Men många tycker det är direkt otrevligt och då är det normen.

Men låt oss säga att gränsen för avklätt går vid strandens glasskiosk eller parkering.

Lika med shorts på restaurang, är den inte i direkt anslutning till stranden, kan det vara bra att välja annan klädsel. Men ett par shorts och en skjorta med lång ärm eller linnekavaj kan vara snyggt!

Är du på en strand, får du räkna med stojande, lekande och rökning mm. Men finns det plats och någon lägger sig precis intill, fråga dem vänligt om de inte kan flytta en bit bort.

Men visst ska man tänka på andra vid spel där sand lätt sprätter.

Listan kan bli lång – klickar du på länken härunder får du 20 tips och dessutom får du veta vad läsarna tycker är värsta ”synderna” på stranden.

Klicka här för att läsa mer om vett och etikett på badstranden >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Människor emellan – att utan hämningar klä av sig näck på stranden, är det ok?

Fråga:
Jag var på en trevlig udde på en friluftsområde med en liten hund och grillade iklädd shorts och linne.

Det kommer en äldre herre, klär av sig allt, badar och ligger sedan och solar naken framför mig. Efter en stund kommer en till.

Sedan en yngre kille som dock ställer sig lite bakom stenarna.

Snart en till som ställer sig några meter från mig. Vad har jag missat?

När blev det ok att fritt visa sitt könsorgan framför okänd tjej?

Eller har det alltid varit ok här i Sverige? Detta var inget annonserat nakenbad vill jag tillägga.

Svar:
Jag är definitivt ingen moralperson och har inget emot nakenhet, men det finns idag ett alltmer utbrett beteende som handlar om ”jag” och ”mina behov” samt det ”jag vill” är mest viktigt.

Detta tar sig uttryck i ett egenhändigt uppfunnet naturistbad.

Min gissning är att ni hamnat på en plats där många badar nakna utan att det för den skull är ett organiserat sådant.

Sedan kan vi andra tycka vad vi vill om detta, fasoner eller trevligt.

Välj själv, men nästa gång kan du vänligt fråga varför ”han står och visar petternicklas framför er?”

”Är det ett nakenbad?”

För min del skulle jag frågat ungefär så och sedan lämnat platsen.

Läs min artikel om solkrämsetikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Kläder – kan man bära strumpor i sandaler med långbyxor?

Fråga:
Kan man ha strumpor i sandaler när man har långbyxor?

Vad är vett och etikett?

Svar:
Egentligen är det en fråga om stil och mode.

Personligen skulle jag inte bära sandaler till långbyxor och om jag hade det skulle jag vara utan strumpor.

Men, som sagt, det är en fråga om tycke och smak.

Det är inte säkert att jag har den bästa förmågan att skapa intressanta kombinationer av kläder.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Dop – hur kan jag säga nej till en dopinbjudan?

Fråga:
Hur skriver jag när jag ska tacka nej till min brors barn barns dop?

Har bara ingen lust att fara dit?

Svar:
Det är inte helt lätt att be dig hitta på en anledning att avstå.

Mitt råd blir att du helt enkelt får säga att du uppskattar inbjudan, men tyvärr inte kan närvara.

Kanske säga att du helt enkelt är för trött eller har möjlighet att närvara.

Klicka här för att läsa min artikel om dop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson