Skilsmässa – vad visar att det är lagligt och hur får jag det?

Fråga:
Jag behöver ett dokument som visar att skilsmässa i Sverige är lagligt.

Var hämtar man de papperna?

Svar:
Detta är en spalt som besvarar frågor i vett och etikett, det ämne du ställt fråga om är jag inte kunnig inom.

Det bästa är om du kontaktar en advokatbyrå och får den hjälp du behöver.

Läs mer i min artikel om skilsmässa >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Vett och etikett – är allt uppstyrt av regler?

Fråga:
Följer spalten med respekt och glädje.

Funderar bara ibland på – är allt verkligen så uppstyrt av regler?

Tala från hjärtat, klä sig som den man är, vara sig själv.

Det känns som att det försvinner i oron över att göra fel. Eller är det jag som tänker fel?

Svar:
Tack för att du följer bloggen och uppskattar den.

Svaret är nej, allt är inte uppstyrt av regler och etikett är snarare en ledstång att hålla sig i när man manövrerar  mellan alla sociala sammanhang man befinner sig i.

Det kan vara på jobbet, hemma eller på festen och allt går ut på att andra människor ska ha det bra, det är hänsyn mot andra det handlar om.

Om du t.ex. går på begravning, så klär du dig för att visa anhöriga respekt, inte för att DU ska passa in och inte göra bort dig.

Lika med bordsskick, du äter på ett visst sätt då ditt kuvert är en begränsad yta och andra får plats.

När du kan spelreglerna ger det möjlighet till anpassning och egna behov.

Då kan du avstå från dem, din personlighet sitter inte i ett visst klädesplagg, den sitter hos dig och du kan alltid vara dig själv.

Läs mer i mina artiklar om vett och etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dukning – hur ska man välja rätt bestick?

Fråga:
Jag undrar om jag kan duka med sallad/dessert gaffel och kniv som förrätts bestick , de ser ju likadana ut.

ad är annars skillnaden? Bara förrätts besticken är mindre än de till huvudrätt så går det väl , eller?

Svar:
Om du har små bestick av både kniv och gaffel är det sannolikt förrättsbestick du har, då man aldrig har kniv till dessert.

Så det går bra.

Läs i min artikel om att duka ett bord >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Tal – kan du ge några enkla tips till en talare?

Fråga:
Har tittat på din webbsida om vett och etikett.

Finner en hel del bra information, saknar dock förslag till ”stolpar” till innehåll i talet från brudens far.

Har ingen erfarenhet av detta tidigare och ska nu medverka i bröllop med ett antal celebra gäster.

Vore tacksam för info var / hur jag kan finna sådan information.

Svar:
Helt korrekt och det är väldigt trevligt att du efterfrågar detta.

Det är väldigt svårt att ge tips på innehåll, då detta helt och hållet avgörs utifrån vad du vill säga.

Men tala om det du känner dig trygg med, säg inget elakt bara roliga och intressanta saker som alla kan finna trevliga att lyssna på.

Titta på bifogad länk över taltips, sedan väljer du innehållet utifrån vad du vill tala om.

Läs mer i mina tips till talare >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dop – kan vår sju månaders son bära skjorta och slips?

Fråga:
Vår son ska döpas, han är nu 7 månader gammal.

Men vi tycker inte att han ska ha dopklänning, kan han ha skjorta och slips istället?

Svar:
Dopklänning behöver han inte ha, det är inte det som är det viktiga med dopet, men skjorta och slips kanske känns lite i överkant.

Men det är ett fritt val och en smaksak som ni avgör.

Läs mer i min artikel om dop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Människor emellan – min pojkvän vill att jag ska vara rakad. Vad är vett och etikett?

Fråga:
Jag är en tjej på nitton år som har ett bekymmer.

Jag läste på din blogg om hon som hade hår under armarna och som du skrev om.

Jag fattade det som om du tyckte att man själv skulle få bestämma.

Mitt bekymmer är att min kille säger att jag är ofräsch om jag är hårig.

Han vill att jag ska raka mig överallt och i underlivet tycker jag att det är obehagligt. Jag får röda prickar och det sticks.

Men då blir han förbannad och menar att jag inte bryr mig om vad han tycker.

Vad tycker du? Är det vett och etikett att kräva sådant av sin tjej?

Svar:
Jag funderade på om din fråga fungerade här på denna blogg, men jag svarar oavsett om det är inom ämnet eller inte.

Först och främst, du duger som du är!

Du undrar om det är vett och etikett och det kan jag direkt svara på att din fråga är mer en relationsfråga.

Men jag anser att ingen människa har rätten att kräva t.ex. som du skriver ”hår eller inte hår”, din pojkväns synpunkter förefaller ganska omogna, förvisso kan han ha fantasier och uttryck önskemål – inget fel i det – men samtidigt måste man respektera sin partners önskemål och behov.

Om du inte vill raka dig – så är det din rätt att avstå och detta behöver din pojkvän lära sig att förstå.

Prata med honom, få honom att inse att en relation är mer än detaljer som detta, att dina behov är lika viktiga som hans.

Vad som är vett och etikett i detta är mer en tolkningsfråga – men samtidigt är en relation att visa varandra respekt och hänsyn.

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Artighet – hur är konsten att kyssa på hand?

Fråga:
Jag undrar hur man korrekt hälsar på en dam genom att pussa hennes hand?

Eller är detta helt utdaterat?

Svar:
Utdaterat är nog mest sant, men visst förekommer det, om än sällsynt.

Men om du ska kyssa en dams hand, lyfter du hennes högra hand med din högra.

Lyfter den till brösthöjd och markerar en kyss i luften strax ovan hennes hand.

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Gäst – vi ska på firande av bröllop i efterhand, men ska vi ta med present?

Fråga:
Jag är bjuden till min kusins firande av sitt bröllop som ägde rum för några månader sen.

Dvs de har redan gift sig, men skall fira det nu med släkten efteråt.

Det står ” Ni behöver inte ha med er någon gåva” Hur ska jag tänka här?

”Behöver inte” är väl inte detsamma som ”får inte”, eller?

Klädkod är ”Ledig festklädsel” Vad betyder det, finns den koden ens?

Svar:
De har säkert skrivit i en med avsikt mildare ton och då blir det lätt lite otydligt.

Riktgt hur de tänkt kan jag inte veta, men jag hade nog haft med mig en liten flaska vin eller något annat som jag lätt kan förvara i en väska.

Om ni ser att andra också varit tveksamma och ger något, så kan ni ta fram ert och överlämna.

Annars, bara låt presenten stanna kvar i väskan.

Vad det gäller klädkoden så har du helt rätt, den finns inte och du får ta det du anser vara en ledig festklädsel.

Klicka här för att läsa min artikel om obegripliga klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Fest – har man hatt på huvudet vidd middagen?

Fråga:
Hatt på huvudet vid middag?

Svar:
Om du är man, då är svaret nej. Han bär aldrig hatt inomhus.

Är du kvinna kan du bära hatt om det är förmiddagsdräkt och då bärs hatten till lunch.

Vid middag på kvällen bär du vanligtvis inte klädsel med hatt och den ska i förekommande fall alltid tas av till middagen.

Klicka här för att läsa min artikel om hatt >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Presenter – tar man med sig något till en vernissage?

Fråga:
Har man med sig ex blommor eller present till den som har utställningen?

Svar:
Det beror på om du känner konstnären eller inte.

Är ni nära vänner eller bekanta, blir säkert en blomma uppskattad.

Men det är inget som förväntas, de flesta konstnärer är glada över ditt besök.

Klicka här för att läsa minartikel om när man ger en present >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson