Fråga:
Jag är en tjej på nitton år som har ett bekymmer.
Jag läste på din blogg om hon som hade hår under armarna och som du skrev om.
Jag fattade det som om du tyckte att man själv skulle få bestämma.
Mitt bekymmer är att min kille säger att jag är ofräsch om jag är hårig.
Han vill att jag ska raka mig överallt och i underlivet tycker jag att det är obehagligt. Jag får röda prickar och det sticks.
Men då blir han förbannad och menar att jag inte bryr mig om vad han tycker.
Vad tycker du? Är det vett och etikett att kräva sådant av sin tjej?
Svar:
Jag funderade på om din fråga fungerade här på denna blogg, men jag svarar oavsett om det är inom ämnet eller inte.
Först och främst, du duger som du är!
Du undrar om det är vett och etikett och det kan jag direkt svara på att din fråga är mer en relationsfråga.
Men jag anser att ingen människa har rätten att kräva t.ex. som du skriver ”hår eller inte hår”, din pojkväns synpunkter förefaller ganska omogna, förvisso kan han ha fantasier och uttryck önskemål – inget fel i det – men samtidigt måste man respektera sin partners önskemål och behov.
Om du inte vill raka dig – så är det din rätt att avstå och detta behöver din pojkvän lära sig att förstå.
Prata med honom, få honom att inse att en relation är mer än detaljer som detta, att dina behov är lika viktiga som hans.
Vad som är vett och etikett i detta är mer en tolkningsfråga – men samtidigt är en relation att visa varandra respekt och hänsyn.
Etikettdoktorn Mats Danielsson