Utlandets etikett – affärsresa till Estland, hur hälsar man?

Fråga:
Jag ska på en affärsresa till Estland och har funderat i all enkelhet om jag gör rätt när jag hälsar på mina kollegor. Vet du vad som är korrekt manér?

Svar:
I Estland tar man varandra i hand och man  hälsar på kvinnorna före männen.

När du tilltalar någon behövs sällan titlar, det är som hos oss i Sverige, men är du osäker kan du lägga till ett  Mr/Mrs + efternamn. 

Läs mer i min artikel om vett och etikett i Estland >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Inbjudan – kan jag ange eftermiddagstid vid mitt Öppet hus?

Fråga:
Jag fyller 60 år i höst och tänker ha öppet hus med kall mat.

Kan jag skriva på inbjudan att öppet hus är från 16:00? ’

Vill inte ha det så utdraget över tid och jag vet att många vill komma mot kvällen, vilket passar mig bättre.

Svar:
Javisst kan du bjuda in till kl. 16.00.

Du kan sannolikt räkna med fler gäster och mer mat och dryck  genom detta.

Önskar du sedan en tidpunkt för festens avslut kan du skriva detta också.

Läs mer i min artikel om Öppet Hus  >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – vi ska ha svensexa, men med vilka?

Fråga:
Min och en kompis allra bästa vän gifter sig nästa år och vi har tillsammans blivit ombedda att vara hans bestman.

Vi ska planera en svensexa men skulle vilja höra din syn på vad som är etikett när det gäller att bjuda folk till detta.

Bakgrunden är att jag, min kompis och brudgummen har varit bästa vänner sedan barnsben (20 år tillbaka) då vi växte upp tillsammans.

Vi är alla väldigt nära vänner men brudgummen har inga andra närmare vänner utan snarare bekanta.

Vi vill väldigt gärna bjuda brudgummen på en resa som överraskning som svensexa, med ett pris kring 5000/person, men känner ingen som vi upplever som tillräckligt nära vän för att bjuda med på en sådan tillställning.

Brudgummen har en del bekanta men det är ytterst få som bjuds till bröllopet från hans sida.

Jag är helt säker att ingen av hans övriga vänner hade kunnat tänka sig att betala denna summa för att följa med. Borde vi anordna två svensexor för att även hans övriga bekanta ska vara med eller är det ok att köra en mindre tillställning för oss tre som svensexa?

Till historien hör att brudgummen flyttat till en ny stad och inte har kontakt med några andra än oss från hans hemstad.

Svar:
Traditionellt innebär svensexa vännernas uppvaktning inför den förestående vigseln.

Det är den blivande makens sista fest som ogift. Den som arrangerar möhippa/svensexa kan sannolikt inte veta vilka som är inbjudna eller inte till bröllopet.

Enligt tradition arrangeras den av någon av kontrahenternas närmsta vänner och de bjuder in vänner och inte alltför närstående anhöriga.

Ni har en väldigt bra tanke med er resa och jag tycker definitivt att ni ska genomföra den.

Samtidigt gissar jag att flera av de bekanta han har, precis som du skriver, backar för kostnaden.

Men fråga dem, då har de i alla fall fått frågan.

Två svensexor verkar att ta i lite väl mycket.

Läs mer i min artikel om svensexa och möhippa i bröllopslexikon >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Affärsetikett – manligt och kvinnligt värdskap, hur är det?

Fråga:
Hur är det med manligt och kvinnligt värdskap i tjänsten och vid representation?

Är det värdinnor och värdar precis som hemma?

Svar:
Nej, det är könsneutralt i Sverige.

Det innebär att såväl kvinnor som män är värdar i tjänsten och oberoende av kön är man därmed kvällen värd.

Därigenom placeras den mest hedrade gästen, viktigaste kunden eller annan, på denna persons högra sida. är det en kvinnlig värd och en kvinnlig hedersgäst sitter de bredvid varandra.

Läs mer i min artikel om affärsetikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Skor – kan jag bära sneakers på bröllop?

Fråga:
Vi är bjudna på bröllop, min pojkvän säger att han inte vill ha kostym med svarta ”gubbskor”, ska han ha en kostym så ska det vara med skjorta utan slips och så vill han bära sina sneakers. på inbjudan står det Kavaj.

Kan han ha det?

Svar:
Om det står Kavaj på inbjudan till bröllop så är detsamma som mörk kostym, vit skjorta (i undantagsfall ljust färgad) och slips.

Skorna ska vara svarta, tunna herrskor och helst med snörning.

Om man som din pojkvän vill ”utmärka” sig genom att undvika slipsen ock bära sneakera (gymnastikskor) så sätter han sina egna behov av att utmärka sig framför brudparets önskan om en viss klädsel.

Så mitt råd är att han avstår från denna klädsel och följer klädkoden.

Läs mer i mina artiklar om skor och mörk kostym

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Födelsedag – ska jag se det som uppvaktning eller festtillfälle?

Fråga:
Jag gav present i april 2017 på födelsedagen till

Den person som ikväll har fest.

Ska jag köpa ännu en present?

Känns konstigt att komma tomhänt.

Svar:
Vill du ha svar direkt måste du erlägga en mindre avgift för att passera kön av frågor.

Hade du gjort det hade du fått svar samma dag. Klicka här för att läsa mer.

Du behöver inte ta med en ny present, men du kan ta med en liten blomma som tack för inbjudan.

Klicka här för att läsa mer i min artikel om presenter >>

Etikettfråga Mats Danielsson

Barn – vad är vett och etikett för gammelmorfar?

Fråga:
Fått besked om att jag blivit gammelmorfar.

Vad bör jag göra?

Svar:
Grattis!

Du behöver inte göra något mer än gratulera föräldrarna via telefon i nuläget.

När de sedan kommit hem och fått lite perspektiv på sin nya tillvaro som familj kanske du kan ge dem någon present som de behöver.

Läs mer i min artikel om vett och etikett med barn  >>

 Etikettdoktorn Mats Danielsson

Skor – här hittar du bra för dina fötter

Detta är en ANNONS
Oavsett om du letar efter snygga festskor, bekväma walkingskor, rejäla kängor eller trendiga modeskor kan vi på Sandins skor i Eksjö, med personlig service hjälpa dig att hitta den modell som passar just dig. Här har vi även gummistövlar i olika färger, goretex-skor samt sköna skor med lösa inläggssulor. Du hittar oss på Södra Storgatan 6 i Eksjö. Tveka inte att kontakta oss även om du inte bor i staden.
Välkommen! Sandins Skor

Läs mer i Etikettdoktorns artikel om skor

 

 

 

Födelsedag – jag är både toastmaster och fru, vem håller tal?

Fråga:
Min man fyller 50 år och han ska ha stor fest.

Jag har fått äran att vara toastmaster men undrar nu om min bordsherre och tacktal.

Jag kommer ju att vara mycket upptagen under middagen och kanske ej så trevlig så vi planerar att svärfar ska vara min bordsherre (som ”ställer upp”).

Vem håller normalt tacktalet på en 50-årsfest? Värdinnans bordsherre?

I detta fall väl ej lämpligt då det är festföremålets far? Eller är det toastmaster som håller tacktal på en sån stor fest?

Ej heller lämpligt i detta fall? Tacksam för råd.

Svar:
Eftersom du åtagit dig att vara toastmadame samtidigt som du är värdinna har du två roller denna kväll.

Jubilaren kan hålla ett tal och tacka för uppvaktningen mot slutet av middagen, men det är din bordskavaljer som ska hålla tacktalet.

Detta oavsett om du har fler än en roll så är det din svärfars uppgift.

Läs mer i min artikel om att hålla tal >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – hur placeras skilda föräldrar i kyrkan?

Fråga:
Jag undrar om det finns nån regel om hur man som skild förälder till brudgummen ska sitta i kyrkan.

Höger sida förstås men var ska brudgummens fars nya fru sitta tillsammans med sin man eller ska han sitta med sin exfru?

Relationen är lite rostig mellan föräldrarna.

Svar:
Rent formellt ska föräldrar till brudgummen sitta på höger sida och brudgummens fa ska sitta tillsammans med brudgummens mor.

Faderns nya fru ska sitta längre tillbaka i kyrkan, då de inte är släkt.

Detta kan tyckas hårt, men man får som förälder finna sig i att detta är det gemensamma barnets, förhoppningsvis, livs största dag.

Då får man vara vuxen nog att gräva ner stridsyxorna.

Men, man behöver inte vara så formell.

Om brudparet tycker att det känns bra, så sitter fadern på första bänk till höger och då tillsammans med sin nya fru.

På samma bänkrad sitter brudgummens mor och nu gäller samma sak som tidigare.

Alla får anpassa sig och bortse från dåliga relationer denna stora dag.

Läs min artikel i bröllopslexikon >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson