Artighet – hur tar man sig ur en diskussion som går snett?

Fråga:
Ifall man har hamnat i en konversation om en sak man inte är ense om.

Hur gör man för att ta sig ur konversationen elegant utan att ”på tal om ”smarta mobiler” eller snarlikt.

Exempelvis: ”Landet heter Holland.” ”Nej – Landet heter Nederländerna!” ”Nej, landet heter Holland”

Svar:
Det finns egentligen inget ”etikettsmässigt” korrekt svar, men jag skulle tvivelsutan säga något i stil med: ”Vi kan i alla fall vara överens om att vi inte är överens och kanske vi får avsluta diskussionen med detta”.

För det viktiga är som du skriver, att man kan ta sig ur samtal utan att vara osams, även om man kan vara oeniga.

Men får välja vilket värde det har att försöka ”vinna” en diskussion.

Läs mer i min artikel om att samtala och konversera >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bemötande – nytt jobb, behöver anställningsbetyg, men får inget. Vad göra?

Fråga:
Jag har slutat på en arbetsplats och ska nu gå vidare till ett nytt arbete.

Mitt dilemma är att jag vill ha ett anställningsbetyg, men min chef på arbetet har slutat och ingen känner mig längre tillräckligt bra på det jobbet.

Kan jag begära ett betyg i alla fall?

Svar:
Man kan som anställd inte kräva att få ett betyg, det är inte reglerat i någon lag.

Många fackförbund har dock detta reglerat i kollektivavtal och jag tycker du ska kolla upp det.

Om du begär ett betyg och din chef har slutat är det arbetsgivarens sak att söka fakta och ge dig detta (om det finns relegerat i kollektivavtal).

Sedan man kanske ska fråga sig om det är till någon nytta att ställa det kravet, det kanske är smartare att leta upp chefen på dennes nya jobb och se om du kan få ett utlåtande skriftligt.

Be sedan din arbetsgivare om ett intyg för anställningen du haft.

Läs mer i min artikel om att skriva betyg >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Present – kan jag, när hon gift sig, ge en kvinnlig vän en blomma?

Fråga:
Är det passande att ge en present?

Jag är kvinna och hundpromenadsvän till en hälften så gammal kvinna sen ett år.

I början drabbades hon av djup sorg och jag kom ganska nära och tröstade.

Med tiden blev hon mer distanserad och markerade detta.

Kvinnan är osäker och osäker.

Nu gifte sig kvinnan och hennes man och i helgen passade jag parets små hundar.

Nu har de varit här hos mig i tre dar under parets bröllop.

Jag känner en stark osäkerhet hur jag skall förhålla mig till deras nyss passerade högtidsdag.

Jag avböjde att medverka vid den grillning det nygifta paret hade i trädgården dagen efter bröllopet.

Ska jag låta bli och köpa present?

Jag funderar på en bukett blommor.

Svar:
Din relation till kvinnan innebär inget annat än att du mycket väl kan lyckönska dem till deras vigsel.

Det kan du göra med en present, blommor eller enbart att muntligen gratulera dem.

Egentligen är det ju du, som hjälpt dem, som ska få ett tack och blommor.

Jag skulle nog nöja mig med ett muntligt grattis, presenten var ju din hjälp med hundarna.

Läs mer i min artikel om presenter >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Människor emellan – varför skriver min svägerska aldrig mitt namn på hälsningar till oss?

Fråga:
Jag och min sambo har levt tillsammans i över fyra år nu.

Trots detta så utesluts jag konsekvent i de vykort min sambos syster skickar: de adresseras till honom endast, samt till hans tidigare adress där han inte bott sedan fyra år tillbaka.

Jag omnämns varken som adressat eller ens i en hälsning.

Själv skulle jag tycka det vore underligt att inte inkludera den person som mottagaren lever och bor tillsammans med.

Det känns lika tråkigt varenda gång jag ser hennes vykort.

Är jag helt fel ute när jag tycker att det är ohyfsat att inte ställa semester- och julhälsningar även till mig?

Svar:
Jag vet inte vilken relation du har till din sambos syster, men det verkar vara ett lite märkligt beteende.

Självklart är det ett ohyfsat sätt, men lägg ingen energi på detta innan du vet varför hon gör så.

Det kan vara ren obetänksamhet, om inte annat så kan man tolka det så då hon inte ens har rätt adress till sin bror.

Mitt förslag är att du nästa gång detta sker, ber din sambo kontakta sin syster och fråga hur det kommer sig att hon alltid skriver fle adress och aldrig hälsar till dig.

Alternativt, om ni i övrigt har en god relation, att du helt enkel frågar henne varför hon aldrig hälsar till dig och om hon inte har rätt adress.

Ett samtal kan lösa de flesta frågeställningar.

Klicka här för att läsa min artikel om vett och etikett vänner emellan >>

EtikettdoktornMats Danielsson

Dans – vad betyder det om en kvinna bjuder upp till första dansen?

Fråga:
Vad betyder det om kvinnan bjuder upp till första dansen?

Om man blir uppbjuden sista dansen betyder det något speciellt?

Svar:
Att en kvinna bjuder upp till första dansen innebär kort och gott att hon vill dansa.

Lika med sista dansen, man vill dansa med just den personen och det handlar enbart om dans.

Sedan kan det finnas tillfällen där man vill uttrycka ett intresse för en person, självklart kan det förstärkas genom att intresserat bjuda upp till dans.

Men det tolkningen får man absolut inte lägga in hur som helst.

Men det finns symbolik, första dansen är oftast till för den man har till bordet om det varit middag.

Sista dansen viker många för sin partner och om så inte sker kan det upplevas som stötande för den ej uppbjudna partnern.

Klicka här för at läsa min artikel om vett och etikett vid dans >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Förlovning – kan jag köpa två enkla ringar och så väljer vi nya gemensamt efteråt?

Fråga:
Jag kommer att fria till min tjej på våran utlandsresa.

Med fria avser jag förlovning.

Jag kommer i smyg köpa en billig ring, som en symbolisk sak.

Min fråga är om jag bör köpa mig själv en billig ring?

Så vi är ”lika förlovade” under semestern, utåt sett, men även tillsammans sätt.

Eller anses det konstigt?

Efter semestern kommer vi gå tillsammans och välja riktiga ringar.

Svar:
Du kan köpa ringar till er båda, eller så ger du henne en ring som vid ett amerikanskt frieri.

Det senare är en sed som kommer från andra kulturer, men är det inget som hindrar att du använder den i syfte att fråga om hon vill gifta sig med dig.

Jag tolkar det som att du vill med förlovningen visar att ni två hör ihop och i framtiden gifta dig med henne.

Mitt råd då att du köper två ringar,

Att förlova sig är inget konstigt, det är snarare det mest vanliga sättet för ett par att visa samhörighet.

Klicka här för att läsa min artikel om förlovning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

 

Inbjudan – endast min sambo har inbjudits till dop, ska jag gå?

Fråga:
Jag har en fråga angående inbjudan till dop.

Min sambo har fått en inbjudan till sin sondotters dop.

På inbjudan står endast min sambos namn, ska jag tolka detta som att jag också är inbjuden?

Vi har varit tillsammans i 16 år och både son och hans flickvän vet vad jag heter.

Svar:
Det är ohyfsat att vid inbjudan dela på par och dessutom om man varit tillsammans i så många år.

Oavsett om det är ett misstag eller inte är det endast din sambo som är bjuden.

Mitt råd är att din sambo ringer och tackar för inbjudan, men han avböjer då du inte är inbjuden (detta är helt korrekt etikett).

Detta trots att det handlar om ett barnbarn.

Att fråga om du får följa med blir inte bra, då är det bättre att sonen vid ett nej inser misstaget och meddelar att de givetvis även avsåg dig.

För så tror jag att det blir.

Klicka här för att läsa min artikel om dop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Artighet – hur öppnas dörren när man går in på ett okänt publikt ställe, t.ex. en restaurang?

Fråga:
Hörde av en kvinna från Nederländerna att mannen skall alltid hålla dörren öppen för damen, men att det ska alltid vara herren som går in först på publika ställen såsom restauranger.

Det är endast om man ska in på en känd lokal (t.ex. hemma hos en vän) som mannen ska låta kvinnan gå in först.

Jag hittar inga sådana ”regler” här i Sverige.

Vad gäller här?

Svar:
Hon har helt rätt, då det är olika i olika länder.

I en delländer gör man som hon beskriver, i andra går alltid mannen först (för att historiskt sett ”kolla att det är fritt fram”).

I Sverige håller han upp dörren och låter damen gå in, i stort sett överallt.

Men våra etikettsregler har förändrats/utvecklats, idag kan en kvinna hålla upp dörren för en man och den som har mycket att bära kan få dörren öppnad oavsett kön.

Klicka här för att läsa fler inlägg om att öppna dörren >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bordsskick – hur håller man en kniv?

Fråga:
Vi håller på att lära vår son hur man äter med kniv och gaffel.

Genast dök det upp problem! Vi har fått lära oss att hålla kniven på två olika sätt, och nu diskuteras de för fullt vilket som är korrekt.

Vi skulle väldigt gärna veta hur man håller kniven på ett korrekt sätt, gärna en bild om det går.

Svar: 
Den hålls i höger hand, läggs endast ned i vilande läge på tallriken mellan tuggorna.

Den hålls i ett överhandsgrepp med tummen på sidan och pekfingret på ovansidan för att styra och balansera.

Klicka här för att läsa min artikel om bordsskick >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson