Tal – hur är talordningen vid födelsedag?

Fråga;
Min bror och svägerska har och skall fylla 50 år och de ska ha en 100-årsfest för föräldrar (min bror har sin mor kvar i livet) syskon med respektive och barn samt sina egna barn.

De ska bjuda på buffe´ kl. 17.00.

Hur ser talordningen ut?

Vilka förväntas hålla tal?

Bör tal hållas?

Svar:
Kvällens värd förväntas hälsa välkommen.

Mannen som har värdinnan till bordet förväntas hålla tacktal samt jubilaren/na tackar för närvaro.

Den vanliga turordningen för tal är att värd hälsar välkommen först, sedan familjen och därefter vänner.

Närmsta och äldsta släktingar först, sedan kan en närvarande chef få ordet och därefter vänner i den ordning de står jubilaren nära och ålder.

Näst sist jubilaren och sist av alla tacktal.

Läs mer i min artikel om att hålla tal >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Begravning – övriga gäster sände inga blommor till båren, varför?

fråga:
Jag var gäst vid en begravning.

Den bortgångnes barn och barnbarn hade skickat blommor till kistan och det gjorde jag också.

Men vi var de enda.

ovriga närvarande hade till min förvåning inte skickat blommor trots att de är nära släktingar . bror och brorsbarn.

De har inte heller skickat blommor till barnen som var de som stod för begravningen.

Eftersom jag aldrig i mitt långa liv har varit med om en begravning där inte både de närvarande gästerna och andra närstående inte skickat en s k sista hälsning.

Det råder inga konflikter mellan de ”inblandade” och de är samtliga ekonomiskt välbeställda.

Det är säkert svårt kanske möjligt att svara mig på detta, kan inte låta bli att fråga om det är något Etikettdoktorn hör talas om, är det ”normalt” och inte som jag faktiskt tycker oförskämt.

Svar:
Det första jag kan kommentera är att det förväntas inte att skicka blommor till familjen.

Även om det blir alltmer vanligt och inte på något sätt är fel.

Det räcker med samtal, brev eller på annat sätt framförda kondoleanser, så där kan du inte veta om det skett.

Sedan vet jag inte, som du skriver, något omkring denna begravning.

Fanns det ett sista vilja om gåvor? kan det vara så att de övriga gästerna skänkt detta istället för blommor vid båren?

I så fall tror jag att du har förklaringen där.

Klicka här för att läsa min artikel om kondoleanser >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Vett och etikett på jobbet – uppvaktning av kund i Norge, men med vad?

Fråga:
Jag skulle vilja ha lite guides om vad som är lämpligt att ge i pressent till en kund som fyller 100år jag kommer att representera från vårt företag.

Ska man även ha blomma med?

Bör man hålla något tal?

Svar:
En present är alltid uppskattat, men kanske du ska kontrollera lite med dem innan du gör något.

Men det är självklart uppskattat om du som affärskollega visar att företaget uppmärksammas.

Presenter i Norge ger du på samma sätt som i Sverige när du möter affärskollegor.

Men det finns ett utbrett ”absolut inte” hos många norska företag, vilket innebär att de inte får ta emot den minsta lilla present.

Men det berör mer enskilda kollegor snarare än företaget som sådant.

Som i många andra sammanhang är presenter, typiskt svenska saker, uppskattade.

En vacker vas från något av våra glasbruk eller något liknande. Blommor är alltid bra, ge en grupp som står ett tag. Arrangera den vackert och gärna storslaget så de låter den stå framme.

Gärna med er logotype synlig.

Läs mer i min artikel om vett och etikett i Norge >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Skor- vilka skor passar till vilka klodkoder?

Fråga:
Jag har en undring om val av skor till olika formella klädkoder.

Vilka slags skor är korrekt till smoking respektive frack?

Svar:
Lackskon kan du bära både till Smoking och Frack.

Vid Frack bär du lackskon om du har vit väst, vilket innebär dans.

Vid svart väst till Frack är det enbart herrar närvarande och därmed ingen dans, då bär du en svart snörsko med låg klack.

Den senare, dvs svart lågsko, kan alltid bäras till både Frack och Smoking. Detta oavsett tillfälle.

Klicka här för att läsa min artikel om skor >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Vett och etikett på jobbet – vad innebär sommarkavaj på en galafest?

Fråga:
Ska på en större fest med jobbet.

På inbjudan står elegant sommarkavaj/klänning.

Tacksam att veta vad som menas? – kan man ha svart kavaj med ljusa chinos?

Själva festen beskrivs också som ”galafest”.

Svar:
Det är alltid lika förvånande när man skriver egenhändigt komponerade klädkoder i så här omfattande sammanhang.

Det finns tyvärr ingen definition av begreppet ”sommarkavaj”, men jag gissar att det handlar om en enklare mer avslappnad klädsel i ljusa färger.

Jag tror inte att det på något vis är ett problem att gå som du föreslår, många kommer nog att välja den typen av klädsel.

Sedan kanske man utifrån ”galafest” ändå kan se en viss klädkod och jag skulle nog för egen del valt en ljus kostym, alternativt en ljus kavaj med udda byxor i ett finare material.

Men som sagt, det är upp till dig och ditt val kommer fungera.

Läs mer i min artikel om klädkod finare vardag >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Födelsedag – vi tackade nej och jubilaren blev förbannad, vad göra?

Fråga:
Min mammas man berättade för länge sedan att han planerade sin 70-årsdag.

Vi undrade om han kunde flytta datumet då vi gärna ville vara med eftersom den skulle infalla under vår semester.

Vårt stora intresse är att segla.

Svaret var nej, det var det datum som skulle gälla och vi trodde att det var accepterat att vi inte skulle komma.

Däremot skulle våra barn vara med på kalaset.

Men ca en månad innan kalaset kom frågan upp igen om vi skulle komma och svaret blev även denna gång ”tyvärr, vi kan inte”.

Det tog ”hus i helsike”, vi var oförskämda osv.

Har vi gjort något fel, hade vi kunnat göra på något annat sätt?

Vi föreslog att fira honom efter vår semester, men det föll inte i ”god jord”.

Ja, vi hade ju naturligtvis kunnat omkullkasta alla planer och gått på kalaset, men…

Svar:
Att fira en högtidsdag är alltid trevligt och givetvis hoppas jubilaren att så många som möjligt kan komma, men just mitt under sommaren och i semestertid är det ofta svårt att få alla till det.

Man kan inte mer än bjuda in och om någon avböjer får man  acceptera detta (oavsett när det sker på året).

Ni hamnar i en rävsax, det borde jubilaren insett.

Därför får man avstå ifrån att uttrycka sin besvikelse när gästerna inte kan, även om man tycker skälet till ett nej är fel.

Man försätter gästen i en pinsam situation.

Jag tycker att ni rakryggat ska stå fast vid ert besked ”vi kan inte och det har vi meddelat i god tid”.

Sedan diskuterar ni det inte mer, väljer han att behålla datum så får han nöja sig med detta.

Ni ska inte komma i efterhand – utan ring honom på den stora dagen.

Beställ blommor i förväg och se till att de levereras på högtidsdagen.

Era barn är där och företräder er och så är det bra med det.

Läs mer i min artikel om att avböja en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädsel – vad har man vid Afternoon tea på Ritz i London?

Fråga:
Vi har bokat Afternoon Tea på the Ritz Hotel i London.

Där är det en klädkod ”Jacket and tie”.

Betyder detta att mannen ska ha kavaj och slips eller behöver han ha kostym?

Vad ska jag som kvinna ha på mig, funkar en knälång klänning?

Svar:
Det innebär kort och gott en kavaj, skjorta och slips med valfri (snyggare byxa).

Så en knälång klänning fungerar alldeles utmärkt för din del.

Klicka här för att läsa minartikel om utländska klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bordsskick – var placeras besticken vid buffé och man tar om?

Fråga:
Var ska jag göra av mina använda bestick när jag tar om av buffén/ gående bord?

Nu tänker jag på privata fester där man ju oftast använder samma tallrik om igen.

Själv bjuder det mej emot att lägga kvar dom på bordet på servetten.

Låter dom ligga kvar på min tallrik och får syrliga kommentarer, vilka jag nonchalerar.

Kul att höra Dina synpunkter.

Svar:
Det första jag reagerar på är att du får ”syrliga kommentarer”, den personen behöver definitivt en kurs i vett och etikett

Man påpekar aldrig hur en annan person agerar vid bordet (om det inte ligger bortom rimlighetens gräns).

Dilemmat du beskriver är inte helt ovanligt och det finns egentligen inga etikettsregler för detta (mer än hur du inte gör)

Att lägga dem på en servett är en möjlighet, men hur fräsch är servetten efteråt och dessutom inte så trevligt för andra gäster att se på.

På bordet lägger man inte använda bestick.

Så vad återstår?

Precis det du föreslår, man tar dem med sig, på tallriken eller so håller man dem i handen under den.

Klicka här för att läsa min artikel om bordsskick >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Klädkoder – vilken färg på slipsen och näsduken? Ska de matcha kvinnans kläder?

Fråga:
Jag skall på ett bröllop, jag har en marinblå kostym.

Jag tänkte höra om jag skall matcha min sambos klänning i någon av färgerna på den i min slips och eventuell näsduk?

Svar:
Det finns inga etikettsregler som säger att du ska matcha damens klädsel.

Men om ni båda gillar det så är det helt upp till er att göra så.

Inga problem alls!

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson