Medaljer – vad kan man bära på en FN-soldats begravning?

Fråga:
Det här med ”inga medaljer på begravning” gäller det också då en ”gammal” Fn-soldat ska begravas?

Jag är själv FN-soldat från 1960 talet i Kongo och har varit på begravning av ”gammal FN-soldat” där man hade medaljer på sig.

Är detta fel?

Svar:
Om du bär uniform kan det finnas särkilda regler för just din uniform, det får du bäst veta om du kontaktar förbandet.

Men går du på en begravning civilt klädd rekommenderas inte alltför mycket av medaljer eller ordnar.

Men visst, en liten medalj är inget problem..

Läs mer i min artikel om klädsel >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Artighet – vem står för en taklagsfest?

Fråga:
Vem står för bjudningen när takstolen är uppe på ett nybyggt hus?

Svar:
En taklagsfest eller som man ibland säger, taköl, är en tradition från den tid man byggde hus med hjälp av grannar, släkt och vänner.

När takåsen och taknocken var på plats tackade man genom att byggherren bjöd till fest.

Bjuder in, det gör alltså den som äger och bygger huset.

Klicka här för att läsa min artikel om inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Gäst – ska man alltid svara på gästens o.s.a?

Fråga:
När inbjudna gäster ”o.s.a”r, (o.s.a=om svar anhålles reds. anm.)

Bör jag då besvara deras svar?

Hur jag då detta korrekt?

Svar:
O.S.A betyder om svar anhålles och det innebär att gästen alltid ska svara.

Detta vare sig man deltar eller inte.

Svart du får, som inbjudare, är ett svar på denna din fråga till gästen och det svaret behöver inte kvitteras eller besvaras.

När du fått gästens svar, då är allt klart.

Klicka här för att läsa min artikel om O.S.A >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Begravning – kan vi skapare en mer modern serveringsklädsel?

Fråga:
Vi tillhör en frikyrka som anordnar minnesstunder för våra medlemmar som slutat sina dagar.

Kan vi komma ifrån svarta strumpor och svart kjol och vit blus som serverings personal utan att det upplevs respektlöst ?

Skulle vilja uppdatera oss lite i tiden.

Svar:
Det finns absolut inga krav på just den klädseln och framför allt de svarta strumporna är idag inget plagg som krävs.

Sedan kan det vara svårt för mig att råda er som grupp, där behöver ni diskutera detta inom kyrkan så alla är överens.

Traditioner sitter ofta djupt rotade och det kan vara en process att nå en förändring, så ta gärna ett steg i taget.

Men någon form av vita serveringsjackor kanske kan vara ett alternativ?

Det ser man ganska ofta.

Sammanfattningsvis kan man säga att diskret klädsel räcker.

Klicka här för att läsa min artikel om servering >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – vi ska på en samisk vigsel, vet du några etikettregler?

Fråga:
Vi ska gå på ett samiskt bröllop.

Har du några etikettregler i detta sammanhang?

Och gärna övriga tips?

Svar:
Tyvärr är jag inte insatt i det samiska bröllopets traditioner, men jag uppskattar din fråga och jag måste ta reda på mer om detta.

Traditionellt gifter sig samer i kyrkan. Även om kyrkan själva medger att de inte alltid tillgodosett samernas kyrkliga behov i alla delar.

Jag skulle gissa att mycket kommer ske på samiska. Har vi tur kommer någon läsare komplettera min text här.

Brudparets kläder är traditionell samisk dräkt och de är rikt smyckade.

Ett traditionellt samiskt bröllop kan pågå i tre dagar och det är inte ovanligt med massor av gäster

Mitt bästa råd är att du kontaktar brudparet och helt enkelt frågar dem vad som förväntas av er.

Du kommer långt med att följa sedvanliga bröllopstraditioner som gäst, läs mer i länken sist.

Klicka här för att läsa mina artiklar om bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Källa: Sametinget, Sydsvenska Dagbladet, Svenska kyrkan

Bröllop – hur är placeringen i kyrkan?

Fråga:
Min syster ska gifta sig med min mans bror (alltså min svåger).

Vilken sida ska vi sitta på under vigseln i kyrkan?

Svar:
Det innebär att ni kan välja fritt.

Ni är ju lika nära släkt på båda sidor, men skulle vi bli traditionella och könsbundna blir det då höger sida, dvs. mannens sida.

Men det är mer fritt idag, sådana gamla könsroller är borta.

Läs mer i min artikel om placering i kyrkan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson