Mat och dryck – vem ska provsmaka vinet på restaurang?

Fråga:
När man äter på restaurang och beställer in vin till maten, vem är det som traditionellt sett ska provsmaka vinet?

Och hur har detta förändrats över tid?

Svar:
Den som utövar värdskap förbordet, dvs den som bokat är oftastden som får beställa och provsmaka vinet.

Är det en gäst som valt att få in ett vin, provmakar denne.

I vissa fall, när man har en vinkännare som gäst, kan hen få äran att provsmaka.

Över tid har förändringen skett att alltfler delar på notan, förr var det mer självklart att någon bjöd och därmed stod för valet av dryck.

Idag har alltfler inte kunskapen om hur man provsmakar och därmed har betydelsen försvunnit.

Klicka här för att läsa min artikel om vin och provsmakning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Inbjudan – hur skrivs den till jubileum med Öppet Hus, samt fest efteråt?

Fråga:
Hur bjuder jag in till Öppet hus på eftermiddagen för kunder och kollegor?

Med fortsatt fest med vänner på kvällen och eventuellt för dom som vill stanna på kvällen också?

Svar:
Du vill alltså ha ett öppet Hus utan sista tidpunkt?

Då skriver du i inbjudan ”Öppet Hus från kl XX, och för de som önskar fortsätter vi med fest till klockan är sen”

Vill du enbart att en utvald grupp ska få denna inbjudan, så skickar du den till dem.

Övriga gäster får ett klockslag angivet, då de förväntas anlända och lämna det Öppna Huset.

Klicka här för att läsa mer i min artikel om Öppet Hus >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Present – kan man ge en diskborste som 30-årspresent?

Fråga:
Kan man ge en diskborste och tvättmedel på en 30-års födelsedag?

Svar:
Om du ger det i mer skämtsam ton kan det fungera.

Men jag betvivlar att det blir särskilt uppskattat om det ges som en allvarligt menad present.

Den som får presenten, får trots detta hålla god min och se glad ut!

Klicka här för att läsa min artikel om presenter >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Tal – jag ska utbringa ett fyrfaldigt leve, måste jag säga ”Hip, hip”?

Fråga:
Jag ska hålla ett bröllopstal.

Tänkte avsluta med att säga:  ”och så föreslår jag att vi utbringar ett fyrfaldigt leve och en skål för brudparet,
leve brudparet …”

Men vad säger man sedan ? Det här ” hipp, hipp ” som förekommer , är det verkligen i enlighet med vedertagen sed eller är det något modernt påfund ?

Vi är ju inte på förskolan.

Svar:
Förskolan? Vad i hela fridens dagar har du fått det ifrån? ”Hipp, hipp” har en betydligt längre historia bakom sig.

Dessutom, har du lyssnat till någon som ska utbringa ett leve, utan att säga ”Hipp, hipp”?

Det blir ett helt hopplöst, tafatt hurrande där alla är i otakt. Hip, hip är att räkna in hurrandet, som , ”3-2-1”.

Hurra används, oavsett om det används för att uttrycka glädje, triumf, godkännande.

Det är ett rop som i jublande och föregås av Hip, Hip (HIP ett akronym av latinets Hierisolyma Est Perdita, eller Jerusalem har fallit). 

Den som utbringar en skål gör det som en hyllning och ett uttryck för sitt gillande.

Det är DET du gör med ditt ”Ett fyrfaldigt leve för brudparet, de leve” – ”Hip,hip”, innan du fortsätter med ”Hurra, hurra, hurra, hurra”

Klicka här för att läsa min artikel om att hålla tal >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – funkar svart chiffongklänning som Smokingklänning?

Fråga:
Jag och min man är bjudna på 50-årsfest med klädsel Smoking.

Jag har ingen festklänning/ sidenklänning hemma och undrar om en svart chiffongklänning funkar att ha på sig?

Den är knälång och har långa genomskinliga ärmar.

Svar:
Om din klänning kan anses vara utpräglat festbetonad, så fungerar den.

Klicka här för att läsa min artikel om Smokingklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Affärsetikett – lämplig bordsplacering 25 års jubileum?

Fråga.
Vårt företag ska fira 25 års jubileum med middag med bordsplacering.

Anställda med respektive är bjudna och vi blir ungefär 80 personer.

Är det OK (lämpligt) att placera ledningen (8 personer inkl respektive) vid ett eget bord eller ska de blandas ut bland övriga anställda?

Svar:
Trivs ledningen tillsammans och det blir en bra blandning, så finns det inget som hindrar att ledningen sitter tillsammans.

Klicka här för att läsa min artikel om bordsplacering >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Vett och etikett på jobbet – kollegan säger sig aldrig ha tid när jag ringer, hur göra?

Fråga:
Jag ringer ibland till en kollega och ofta säger hon att jag ska ringa senare, då det passar henne.

När jag säger att jag inte har tid för jag ska uträtta andra saker, men kommer att ringa vid senare tillfälle, påstår hon att jag inte prioriterar.

När någon ringer till mig, och jag inte har tid att samtala då, brukar jag säga att jag ska ringa upp senare om det passar.

Hur är rätt att göra, och har jag fel?

Jag har slutat ringa till den här kollegan för det kan ju vara så att hon inte vill ha någon kontakt.

Svar:
Du gör helt rätt som ber att få ringa upp senare.

Ibland händer det att den som ringer upp ber att man ska ringa dem senare, men det får anses som mindre artigt, då är det bättre att göra som du – be att själv få återkomma.

Vill du ha kontakten kvar tycker jag att du ska säga som det är.

Du hinner helt enkelt inte att sitta och anpassa dig efter hennes behov och säg att det påverkar ert samarbete.

Fråga hur hon tänker sig att ni kan fungera bättre i kommunikationen. Skulle mail fungera?

Läs mer i min artikel om telefonetikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bordsskick – varför får man inte ha armbågarna på bordet?

Fråga:
Varför får man inte ha armbågarna på bordet?

Svar:
När du sitter vid ett middagsbord, i synnerhet på en formell middag, har du ca 60 cm vid din plats.

Om armbågarna är uppe på bordet och i synnerhet om de är lite åt sidan finns det inte plats nog.

Längre tillbaka var det ”förbjudet” eller åtminstone mindre lämpligt att placera armbågarna på bordet, då det gav ett hafsigt och uttröttat intryck, som om man inte orkade sitta upprätt utan stöd.

Men i dag är det ingen klok människa som bryr sig, eller påpekar om en diskret armbåge på matbordet mot slutet av en lång måltid.

Läs mer i min artikel om bordsskick >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson