Bröllop – gaypar som gifter sig, bordsplacering och tal?

Fråga:
Jag ska på ett bröllop med ett gay-par som gifter sig vem är det då som håller talen först och var sitter man i kyrkan som förälder?

En annan fråga om man bara ska titta o skåla för ett brudpar men inte är bjuden på festen, bör man ha present med sig då???

Svar:
Det är ingen skillnad mot ett heteropar, men föräldrarna får bestämma vem av fäderna som vill hålla första talet och önska gästerna välkomna till bords.

Föräldrarna sitter tillsammans eller på var sin sida, man kan blanda besökarna i bänkarna om man vill eller besluta sig för en sida var.

Det har egentligen ingen betydelse och finns det kyrkomarskalkar kommer de att visa er gäster till rätta.

Klicka här för att läsa min artikel om bordsplacering vid bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – kan jag bära frack på min fars begravning?

Fråga:
Min far var en man som älskade flärd och etikett.

Man skulle helst vara klädd i det finaste hela tiden, d.v.s högtidsdräkt.

Mina funderingar som en av de närmast anhöriga är om jag gör fel som vill hedra min far genom att bära frack med svart väst på hans begravning såhär på 2000-talet.

Personligen tycker jag att det var en fin tradition man hade förr.

Svar:
Jag kan ju inte säga att det är ”fel” med frack och visst var traditionen fin.

Men du kommer vara den enda gästen som bär den och det kommer tveklöst sticka ut.

Den förekommer i stort sett aldrig numer.

Jag har undersökt detta och en enda idag aktiv begravningsentreprenör i Sverige har sett en frack vid begravning, det var på 1950-talet i Stockholm där en man bar det vid sin frus begravning.

Än idag är han ihågkommen, men jag tycker att du ska gör så som du känner vara bäst.

Varför inte skriva i annonsen: ”Min far älskade sin frack, har du en så är du välkommen att bära den”

Då kommer flera att bära frack.

Läs mer i min artikel om begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dukning – varför har man servettringar?

Fråga:
Min gamla farmor dukade alltid till sondagsmiddagen med servettringar, de såg dessutom olika ut och egentligen har jag aldrig funderat på detta tidigare.

Men häromdagen när jag skulle duka kom jag ihåg detta och tog fram dem.

Men varför hade man dem egentligen?

Svar:
I borgerliga familjer var det snarast en regel att man fick en ny linneservett på söndagen, sedan använde man sin servett hela veckan.

För att veta vilken servett som var vems hade man servettväskor eller servettringar med namn på.

Seden ifrån denna tid hängde kvar och var ett sätt att duka vackert.

Läs mer i min artikel om bordsskick >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Födelsedag – en anställd som har undanbett sig uppvaktning, hur gör vi?

Fråga:
Vi har en anställd som har undanbett sig uppvaktning på sin 50 årsdag.

Ska/kan företaget trots detta visa sin uppskattning av medarbetaren och ändå uppvakta på födelsedagen?

Svar:
Det omedelbara svaret är nej, men jag förstår samtidigt ert dilemma.

För jag vet själv att man blir glad över en arbetsgivare som uppmärksammar medarbetaren,

Troligtvis har jubilaren avsett uppvaktning på sin födelsedag och vill inte ha någon fest.

Jag skulle helt enkelt fråga medarbetaren om han/hon skulle uppskatta en liten uppvaktning på jobbet med en present och kanske en fika.

Skulle det vara så att inte heller detta önskas kan du fråga om en present kan överlämnas mer informellt.

Läs mer i min artikel om att fylla jämna år >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Hälsning – hon hade ett märkligt handslag, varför?

Fråga:
Jag var på ett tjusigt event i Stockholm en gång och hälsade då på en fin dam från Östermalm som jag träffat ett par gånger.

Jag förvånades över hennes handslag, istället för ett vanligt handslag där pek-, lång-, ring- och lillfinger omsluter varandras händer av nederdelen av handflatan så omslöt våra händer överdelen av våra händer (övre tumme och början på handled).

Svårt att förklara men man skulle nästan kunna säga ett ’omvänt’ handslag. Blev det bara fel eller menade hon något med detta handslag?

Svar:
Nej det finns ingen som helst ”etikett” det handslaget.

Det kan vara ett handslag där damen ansåg det vara fint, men troligen är det så enkelt som ett konstigt handslag, just denna gång eller alla gånger för henne.

Läs mer  i min artikel om att hälsa >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – min son gifter sig, men vad ska jag säga i talet?

Fråga:
Min son gifter sig i september och jag vill gärna säga något men vet inte vad.

Jag kan berätta om saker när han var mindre men för honom själv är det ganska uttjatat.

Jag kan höja honom till skyarna som världens bästa son.

Han skulle vrida sig på stolen.

Jag kan ju inte bara resa mig och säga: Älskade son, äntligen har du gift dig och skaffat barn.

Svar:
Visst kan du resa dig och säga det, med ett leende på läpparna och en konstpaus efter kommer det både bli effektfullt och roligt.

Därefter hyllar du hans hustru för att hon äntligen fått honom dit.

Sedan är det bara att fylla på med trevliga händelser i livet, han har hört dem men inte de övriga.

Det skadar aldrig att säga sådant man som förälder är stolt över, vad gör det?

Han kommer vrida sig, men samtidigt uppskatta det.

3-5 min är lagom tid.

Klicka här för att läsa min artikel om att hålla tal >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Hund – gör kvällstidningen rätt?

Fråga:
Ska man verkligen ställa en fråga om någon vill ta hand om en herrelös hund, som en kvällstidning gör.

Att om någon vill ta hand om en hund som behöver omvårdnad så måste man bli PLUS-kund hos dem.

Det känns väldigt tråkigt.

Letar själv efter en hund som jag kan ta hand om.

Vill verkligen inte bli någons kund för att hjälpa.

Svar:
Jag varken ska eller vill  försvara/fördöma  kvällstidningens affärsidé, men jag förstår dem som affärsdrivande verksamhet.

De behöver sälja, inget är gratis och en artikel som denna drar givetvis läsare.

Vänd på det och se det som en service att du kostnadsfritt kan läsa stora delar av deras material, du kunde fått betala för allt.

Förmodligen hittar du dessa hundar ändå om du aktivt söker efter dem, det finns förmedlare och jag tycker du ska ta kontakt med dem direkt.

Läs mer i in artikel om vett och etikett för hundägare >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Bordsskick – placering av servetten när jag ätit klart?

Fråga:
Hur placerar jag servetten vid måltid, när jag reser mig och när jag ätit klart?

Svar:
Så fort du satt dig, även innan ni börjar äta, lägger du servetten i ditt knä.

Om du reser dig läggs den på stolen, du lägger aldrig den på bordet för då bryter du taffeln.

När du ätit klart avvaktar du värdinnan och när hon lägger upp sin servett.

Då är måltiden över och du lägger din servett ihopknölad, inte vikt, på tallrikens vänstra sida.

Läs mer i min artikel om bordsskick >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Kläder – vad innebär klädkoden Sommarkavaj?

Fråga:
På en inbjudan står det, Klädsel: Sommarkavaj.

Har jag uppfattat det riktigt att min man kan ta på sig en ljus kostym?

Svar:
Han kan ta vad han vill eftersom klädkoden inte existerar.

Det är med andra ord upp till din man att avgöra vad han betraktar som sommarkavaj.

Detta är ännu ett exempel, i en lång rad, på festarrangörer som hittar på egna koder.

Det enda dessa egna klädkoder gör, är att de försvårar för gästen.

Klicka här för att läsa min artikel om obegripliga klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson