Artighet – gästens tack efter vigsel?

Fråga:
Tackar man för att ha varit på en vigsel med efterföljande fest när man lämnat en bröllopsgåva?

Svar:
Brudparet sänder er sitt tack för närvaron på bröllopet och att ni givit en present.

Gästen på vigsel tackar brudparet för en trevlig fest, detta tack sänder man helst inom 7-10 dagar och skriftligen.

Bröllopsgåvan har ingen koppling till tack eller liknande från gästens sida.

Den är en lyckönskan som vem som vill kan ge – vare sig man är med på festen, bröllopet. Eller inte.

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Presenter – ska jag ta med något till en 20-årsfest?

Fråga:
Är bjudna på 20-årsfest, på inbjudan står det att vi får ta med kött att grilla,  dricka får vi också ta med.

Hon bjuder på tillbehör, vet ej om vi får kaffe eller tårta.

När vi ska ta med mat och dryck, ska vi då ta med presenter också, eller räcker en blomma?

Svar:
Presenten är ett tecken på att man som gäst uppskattar att någon bjuder in till sitt hem, med allt vad det innebär.

Det är alltså upp till dig som gäst om du vill visa den uppskattningen.

Med till exempel en blomma eller något annat enkelt och personligt.

Klicka här för att läsa när man ger en present >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Inbjudan – hur sent kan gravida tacka ja eller nej till ett bröllop?

Fråga:
Vi ska gifta oss nu i höst.

Det har visat sig att flera av våra vänner är gravida och beräknas föda nära inpå vår bröllopsdag.

Vad är etikett för att tacka ja och nej till att komma på bröllopet?

Jag förstår om man inte kan tacka ja flera månader innan men samtidigt vill vi ju kunna planera bordsplacering och även boka antal middagsgäster.

Som det ser ut är det sex par det gäller (vilket kan göra stor skillnad).

Hur länge kan vi låta dem vänta med att svara – eller gäller samma regler som för övriga gäster?

Svar:
En bröllopsinbjudan ska inte gå ut mer än ett par månader i förväg – högst.

Innan dess föreslår jag ett meddelande om ”save the day”.

Men även om paren väntar barn i denna tidsperiod kan man inte förvänta sig att de vet bättre en månad eller tre månader i förväg.

Formellt sett ska de då avböja, eftersom de inte vet datum för nedkomst, men samtidigt kan ni föreslå paren en placering som gör att ni enkelt kan justera om de uteblir.

Någon av dem kan ju få barn samma dag som bröllopet. Placera dem tillsammans så blir det ingen lucka om de uteblir.

Svaret blir att ni får välja,  vill ni ha dem med, låt dörren stå öppen för ändring ända fram till bröllopet, samtliga sex par lär ju inte få på en gång.

Klicka här för att läsa min artikel om att besvara en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Disputation – min partner är inte inbjuden till middagen, kan jag tacka nej?

Fråga:
En nära och god vän till mig har inte bjudit min pojkvän till hennes disputation.

Jag har tackat nej för att det inte känns bra för mig att gå utan min partner.

Eftersom hon ringde och frågade varför jag inte kunde komma och hon sa att hon var besviken, förklarade jag hur det var.

Hon sa att hon bara bjudit partners till vänner som hon känner väl och att det är ett begränsat antal gäster hon kan bjuda och att hennes kollegor inte har sina partners med.

Jag sa att jag inte tar illa upp men att det känns ändå konstigt för mig. Hon bad mig fundera lite på saken.

Jag gjorde det och skrev ett mail igen och tackade nej.

Hon ringde till mig (lämnade meddelande) och sa att hon var jätte besviken och förklarade samma sak igen, att det är bara de hon känner väl osv.

Sedan säger hon att hon att det verkade som om jag tvekat över min partner (konstig kommentar – rent oförskämt!), hon ber mig ringa tillbaks och prata om detta som är så tråkigt.

Jag har svårt att inte bli besviken på henne men jag står fast vid att jag respekterar hennes beslut, men känner att hon behöver respektera mitt.

Jag har tänkt gå på morgonen till själva disputationen och hedra henne då.

Detta känns jättesvårt, har ni något råd, kan jag säga något mer?

Bjuda henne på middag och fira henne vid annat tillfälle? Annat råd?

Svar:
Du har agerat helt korrekt i enlighet med god etikett, dvs. du avböjer med skälet att din partner inte är bjuden och att du hellre är med honom.

Det fina här är att du inte har frågat om han får följa med, för det är mindre bra. Då försätts din väninna i en svår valsituation. Helt rätt således!

Din väninna har i och för sig rätt att bjuda vilka hon önskar, men hon får då räkna med att man gör som du.

Det tillhör sedan gammalt god ton att man alltid bjuder par och delar inte på dem vid en inbjudan. Undantag kan vara personalfester, föreningsfester eller liknande.

Din väninna kan således agerat helt korrekt om hon varit konsekvent och delat på alla par vid inbjudan till bekantskapskretsen, men eftersom hon inte gjort det så blir hon snarast oförskämd.

Vad det gäller hennes kommentar om din partner och ert förhållande är det ohyfsat, det är inte hennes sak att kommentera.

Det får du nog prata med henne om vid ett senare tillfälle och fråga vad hon tänkte på när hon sa så. Men släpp det just nu, jag tror det är oviktigt i sammanhanget.

Du har två vägar, antingen pratar du med din partner och beslutar dig för att gå på festen ändå, för din väninnas skull.

Om hon gjort en miss rent formellt vid inbjudan, så är det inte hela världen.

Visa att du sätter dig över sådana detaljer, för hon verkar uppenbart vara väldigt mån om din närvaro.

Alternativ två är att göra som du redan meddelat, du närvarar när hon försvarar avhandlingen och sedan avstår du festen.

Skälet har du tydligt aviserat och då får hon respektera detta.

Att då försöka kompensera eller ställa till rätta blir bara tokigt. Du närvarar, men inte vid festen.

Därmed har du tagit ett beslut och står för det.

Klicka här för att läsa min artikel om att dela på par >>

Etikettdoktorn  Mats Danielsson

Människor emellan – vad är vett och etikett när man önskar be om förlåtelse?

Fråga:
Det är så att jag råkade såra en person som betyder väldigt mycket för mig och som jag även är kär i!

Så jag skulle vilja skicka blommor som ett stort förlåt och även vissa att har kvar känslorna för henne!

Då hon inte har pratat med mig sen mitt misstag.

Så har ni något bra förslag på vad jag ska/borde skicka för blommor? Färg? Antal?

Svar:
Det låter som om du är beredd att visa ditt misstag och jag vill ändå föreslå att du först tar direktkontakt med henne och ber om ursäkt personligen.

Blommor är ju trevligt, men jag tror att du har bästa chansen till förlåtelse genom att prata.

Blommornas språk  kräver oftast en förklaring, då de flesta människor inte kan det.

Som svar på din fråga, köp 5 gula tulpaner (5 blommor = jag gör allt för dig , gul Tulpan = finns det ett hopp? ).

Läs mer i min artikel om blommornas språk  >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – vad är vett och etikett vid lysningspresenter?

Fråga:
Vi, ett par har fått en skriftlig inbjudan till lysningsmottagning.

Det kolliderar med ett släktbröllop samma helg så vi måste tacka nej till lysningsmottagningen.

Bör man ändå skicka en gåva till det blivande brudparet?

Vigsel sker utomlands med ett mindre antal svenska deltagare.

Vi är inte närmare bekanta med brudparet men en intensiv studieperiod med handledning har varit grund för vår bekantskap.

Svar:
En present är en lyckönskan inför parets gemensamma framtid.

Det innebär att man utan bekymmer kan ge en present, även om man inte närvarar.

Eftersom ni inbjudits och tvingats avböja kommer det säkert bereda brudparet glädje om ni visar att ni lyckönskar dem.

Mitt förslag att ni ger dem en lite present.

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Skor – öppen tå, vid klädsel mörk kostym för kvinnan?

Fråga:
Jag ska på ett bröllop där dresscode är Mörk kostym.

Jag undrar om man kan ha skor med klack som har öppen tå till detta.

Bör man då även ha strumpbyxor till?

Svar:
För kvinnan anses det vara mest elegant med lackskor till denna klädsel, men en även en finare festsko är det man rekommenderar.

Det viktiga är alltså en sko med tydlig festkaraktär, sedan kan den vara i gul- eller silverfärg, lacksko eller pumps.  med eller utan klack.

Sandaletter går också bra.

Så svaret är ja, du kan bära en sådan sko.

Läs mer i min artikel om skor här >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Vett och etikett på jobbet – vi har telefonproblem i kontorslandskap, vad göra?

Fråga:
Min kollega brukar ofta lämna sin telefon på skrivbordet i vårt kontorslandskap.

Där ligger den och ringer, utan vidarekoppling och stör oss andra.

Ska vi svara i den eller bara låta den störa?

Svar:
Det enklaste är att helt enkelt ta upp problemet med kollegan, förklara att telefonen stör.

Sannolikt vet kollegan inte om detta och visst kan man glömma en telefon.

Här verkar det vara återkommande och eftersom det gäller ett företag med kunder så kan man lyfta luren och höra om man kan hjälpa till.

Läs mer i min artikel om kontorslandskapets etikett >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn