Bestick – äter man fisk med gaffeln i höger hand?

Fråga:
Är det korrekt att äta fisk med bara gaffel.

Hovet lär göra det.

Svar:
Det kan tyckas konstigt att man äter så som du beskriver, men bruket av enbart gaffel kommer från början via Frankrike (ännu längre tillbaka i Italien) och där i samband med kladdiga desserter.

Idag förknippar vi det gärna med amerikanskt sätt att äta och deras användande av besticken har sina rötter i den franska skolan.

Vi har däremot behållit det engelska sättet, dvs. med kniven i höger hand och gaffeln i den vänstra.

Sedan äter vi växelvis, men det finns undantag.

På kondis äter vi bakelser med gaffel i höger hand, när vi serverar efterrätt likaså samt mjuk mat som fiskrätter eller pateér.

Där har du svaret på varför man äter viss mat med gaffel även vid hovet.

Läs mer i min artikel om bestick >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – alla kom fel klädda, kavaj men vi hamnade i en kall ladugård. Vad göra?

Fråga:
Vi var nyligen bjudna på ett bröllop med ”Sommarkavaj”.

Jag gissade lättsammare kläder, men insåg snabbt strax innan vi skulle samlas att alla hade fina klänningar och mörka kostymer.

Jag och min hustru gjorde ett blixtrande snabbt byte av kläder.

Bröllopsfesten var på en loge ute på landet.

Alla hade ”fel” kläder och damernas dansande på ett golv med grova tiljor var närmast ett livsfarligt uppdrag.

Min fråga är, hur kan man skriva så dumt på en inbjudan, ingen fattade ju hur de skulle klä sig?

Svar:
Precis detta som du beskriver har jag ett oändligt antal gånger  tagit upp i denna spalt.

Påhittade, svårtolkade eller tramsiga klädkoder är värdelösa!

Sommarfin, kom som du är, festfin och så vidare – vem förstår det?

Här var det sommarkavaj, ok men hur skulle det tolkas?

Bättre hade varit ”Valfri klädsel – men lämna kostymen och högklackat hemma då vi ska dansa på en loge” .

Då hade ni alla förstått och ingen hade riskerat att frysa eller bryta benen av sig.

Läs mer i min artikel om obegripliga klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Kläder – jag är ung och nervös och vill bara göra rätt, men hur?

Fråga:
Jag ska på en tillställning där det står högtidsdräkt.

Jag har en klänning grejen är den att det är ett litet släp.

Detta släp går att ”knyta upp” är det okej att ha släp?

Jag är ung, 19 år och ska med på denna tillställning då min pappa är ordförande och jag är väldigt nervös.

Har du några tips på att jag inte ska framstå som liten ung och oerfaren?

Svar:
Regeln säger att ”ju längre släp, desto högre börd”.

Det kan vara lite i överkant med ett släp och det är bättre om du knyter upp det. Om inte annat av praktiska skäl.

Du är ung och du är oerfaren, oavsett om du vill eller inte kommer du att uppfattas som det. men det är inget negativt, tvärtom!

Alla har varit unga, många avundas dig din ålder och ta tillvara det.

Var glad, hälsa glatt, presentera dig med hela ditt namn, ta i hand och le. Bara genom dessa små självsäkra saker kommer du uppfattas som en ung kvinna och bli uppskattad.

Sedan ska du inte dra dig för att låta din bordskavaljer föra dig till bordet, låt honom dra ut stolen och så följer du med i middagen.

Tänk gärna ut några bra samtalsämnen i förväg, en aktuell händelse i världen, en bra bok eller film.

Då fixar du allt!

Läs mer i min artikel om etikett människor emellan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson 

Bemötande – om en chef inte hälsar, vad gör jag?

Fråga:
Jag har en chef  som varje mogon passerar våra kontor och han hälsar aldrig!

Vi sitter på en arbetsplats med en ganska öppen miljö, så det kan inte vara så att han inte ser oss.

Vi blir mer och mer irriterade på detta och vad tycker du att vi ska göra?

Ta upp det med VD:n?

Svar:
Nu känner jag inte till något om er arbetsplats och hur ”högt i tak” ni har,  men det är aldrig ok att någon aldrig hälsar på morgonen.

Det gäller både  chefer och medarbetare,  sedan kanske man inte kan begära att det ska hälsas var gång man möts.

Men en gång på morgonen är inte för mycket begärt.

Jag gissar att han inte är medveten om denna ”brist” och jag föreslår att du vid tillfälle tar ett enskilt samtal och berättar för honom hur du känner.

Lägg fram det som en tjänst, att du uppskattar honom och du vill inte att en sådan detalj ska påverka honom negativt.

Förmodligen kommer han ändra sig.

Läs mer i min artikel om att vara personlig på jobbet >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkod – cocktailklädsel för henne?

Fråga:
Är i januari bjuden på kombinerat 40-års kalas/ cocktailparty.

Vad tar jag på mig för klänning, skor, väska? Ska dessutom vara färggrant enligt inbjudan.

Festen är på ett hotell.

Svar:
Från 1970-talets slut började det komma en ny typ av Cocktailpartyn, nu bjöds gästerna in till en speciell fest – gärna iklädda Smoking och Cocktailklänningar.

Istället för en stund för möte blev det en fest och med tiden för förlagd till kl. 19 eller senare.

Man har gått från en ganska enkel och okomplicerad bjudning till en fest med flera nivåer högre klädkod och mingel.

Cocktailklänningen är en lite rolig knäkort klänning eller en kjol med top i finare material för kvällsbruk. som siden eller sammet.

Ofta är den försedd med ärm och den får gärna vara urringad med tydlig betoning på fest.

Än idag passar det utmärkt att komplettera med en klänningen med en hatt.

Läs mer i min artikel om Cocktailklänning >>

Etikettdoktorn  Mats Danielsson  

 

Vett och etikett – varför svarar du på andra frågor före min?

Fråga:
Jag undrar varför du verkar svara på frågor i olika ordning.

Är en del frågor mer intressanta än min?

Svar:
Det är helt rätt att jag besvarar frågorna i olika ordning.

De frågeställare som betalat prioriteras. Det är detta de betalar för, läs mer här.

En hel del frågor har så många brister i form av stavning etc. att de måste rättas innan publicering.

Då hamnar den av tidsskäl längre bak i kön.

Ibland är frågan ställd av andra så många gånger att frågeställaren mycket enkelt via sökfunktionen hade funnit svaret.

Då händer det att den som frågar endast får en länk till svar och frågan blir aldrig publicerad, då den inte tillför något för andra läsare.

Klicka här för att läsa hur man ställer en fråga >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – kan jag bära sandaler i kyrkan?

Fråga:
Ska på ett bröllop i början på augusti och ska bara gå till kyrkan. Är det ok att ha remsandaler till kyrkan? Jag kan ej gå i högklackat.

Svar:
Kyrkan är till för alla och även om man inte är bjuden på ett bröllop kan man närvara och följa vigseln. Då kan du vara klädd som du önskar.

Detsamma gäller om du endast besöker vigseln, det krävs ingen klädkod. Den gäller mer till festen, men vill du undvika att skilja dig från övriga gäster följer du en önskade klädangivelsen.

Därmed har du mitt svar, det är inga bekymmer om du väljer sandaler. Men om du har och vill kan du välja ett par eleganta sandaler.

Klicka här för att läsa mer om vett och etikett vid skor >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Tal – vilken är talordningen vid 60-års fest, maka eller syster först?

Fråga:
Om både systern och hustrun vill hålla ett tal till den som fyller år, vem ska hålla sitt tal först?

Svar:
Det blir hustrun, hon är hans närmaste släkting.

Finns det en diskussion i den frågan är det bara att jämföra med arv.

Make/maka och barn kommer först.

Klicka här för att läsa min artikel om talordning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson