Klädkod – vad innebär högtidsklädsel för henne vid en militärbal?

Fråga:
Jag ska på en kadettbal i november och undrar om jag kanske köpt hel fel klänning.

På inbjudan står det ”högtidsklänning” och om jag förstått det hela rätt så har man lite bredare utbud på klänningar än om det står specifikt ”balklänning”.

Klänningen jag köpt är röd och når ned till golvet, den är lagom urringad i fram och öppen i ryggen ner till midjan och axelbanden är ganska breda, den är även i spets men inte genomskinlig och sitter snävt.

Jag undrar om den duger alldeles utmärkt eller om jag är helt ute och cyklar, vill helst inte göra mig till ett åtlöje.

Svar:
Det är ingen skillnad på högtidsklänning och balklänning, då det är samma klänning som avses.

Den klänning du beskriver duger alldeles utmärkt.

Klicka här för att läsa min artikel om högtidsklädsel för henne >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Artighet – varför kindkysser inte svenska män?

Fråga:
Min fråga är hälsningsfraser, handskakning och kvinnors kyssande på kinden.

Hur kommer det sig att många kvinnor hälsar på varandra och andra män med att kyssa dem på var kind, medan de flesta männen hälsar på varandra med en handskakning?

Är det samhällets standarder som avlat fram denna tradition?

Dessutom – varifrån kommer dessa könsrelaterade standarder, dvs att männen ska vara starka och inte visa känslor medan kvinnan ska vara känslig, petit och klenare?

Svar:
Oj, det var ingen liten fråga du ställde.

Men kort kan vi nog konstatera att Sverige har inte traditionen med kindkyssande, det är en sed som kommit med åren.

Den var vanligare i sammanhang där man ansåg sig vara lite ”socialt högre” och då sannolikt beroende på att där fanns ett utbyte mellan länder.

I Sverige var handskakningen (enligt sägner) ett andra steg mellan två ridddare, att sträcka ut vapenhanden och visa att man inte avsåg strida och saknade vapen.

Detta fanns inte hos kvinnan och den tradition som finns i andra länder, med kyssar män emellan har aldrig förekommit hos oss.

Du har säkert också noterat att det finns många män som inte kramar varandra heller.

Det är etikettsmässigt korrekt att ta i hand och inte utdela kindkyssar eller kramar.

Din sista fråga om olika könsrelaterade beteenden är inga etikettsregler, snarare mönster som skapats genom uppfostran med mera.

Förutom i vissa delar och vi får väl hoppas att mycket av detta saknar betydelse idag.

Till ex att föra en dam till bordet kan ha sitt ursprung i hennes klädsel, med hårt snörade liv och höga klackar krävdes stöd.

Traditionen lever vidare och oavsett skäl, uppskattar många artigheten.

Klicka här för att läsa mer i min artikel om att hälsa med en kram >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 


Klädkoder – kan man avvika från klädseln som skrivits på inbjudan?

Fråga:
På en inbjudan står Klädsel: ”Rätt eller fel, men Smoking får det bli”.

Flera unga kusiner till brudgummen tänker komma i mörk kostym.

Hur oartigt är det?

Jag menar att det entydigt betyder Smoking!

Svar:
Står det Smoking är det den klädseln som gäller och ingenting annat.

Givetvis beror det på hur unga kusinerna är, talar vi om yngre tonåringar kan man avstå och ta något snyggt som liknar.

Att som vuxen gäst börja anpassa sin klädsel efter eget tycke och strunta i vad som skrivits är okunnigt och direkt ohyfsat.

Har man ingen Smoking, då får man ringa och avböja inbjudan och säga som det är – ”Jag saknar en sådan klädsel”.

För det är det mest troliga skälet, man har ingen och har inte råd att skaffa någon.

Då kan värdparet säga – ”Men ta en mörk kostym och kom!”, så problemet borta.

Läs min snabbkurs till klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Telefon – etiketten måste hänga med! Man svarar ”Hallå” i telefon och inte sitt namn, förstår du inte det?

Fråga:
Att svara i privat telefon med namn är absolut fel!

Pronto, halo, hello, som i andra länder är att föredra.

I dagens samhälle får man inte ge bort information, som namn, innan man vet vem ringer. Att svara med telefonnummer är OK.

Ansvaret för att presentera sig ligger helt och hållet på uppringaren, inte den uppringda.

Tider har förändrats. Etiketten måste hänga med.

Svar:
Jag läser vad du skriver och det är säkert många delade meningar om detta.

Men en sak är säker, etikett ”måste hänga med” skriver du.

Jag vet inte om du riktigt förstått vad vett och etikett är, det är inga nedskrivna regler som jag och andra tolkar och beslutar om.

Etikett är vad folk uppskattar och hur de gör.

Hade en majoritet av alla som svarar i telefon i Sverige uppskattat ”Hallå” och inte namn, då hade det varit etiketten.

Det är du själv som påverkar etikettens förändring, det är vad de runt omkring dig uppskattar.

Gillar de att alltid behöva fråga ”Vem har jag ringt till?” så är det den gruppens etikett.

Klicka här för att läsa mina artiklar om vett och etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Begravning – vilka ska stå med på banden vid vår mors bår?

Fråga:
Min mor har gått bort, på banden till blommorna som ska ligga på kistan, ska vi skriva mitt namn med familj och min systers namn med familj.

Min tredje syster gick bort för några år sedan, hon lämnade kvar två barn, ska dom också stå på banden eller hur gör vi?

Svar:
Det mest enkla är väl att fråga dem hur de vill göra och fundera på hur ni vill göra.

Vill ni systrar att de ska vara med, så är det knappast något problem.

Så mitt svar blir – fråga dem. för det finns inga etikettsregler som styr sådant.

Ni är ju familjen, det är ni som avgör.

Klicka här för att läsa min artikel om begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Begravning – kan jag hålla detta talet vid kistan?

Fråga:
Begravning av nära släkting.

Jag tänker läsa några ord vid kistan.

Jag tänker ha på mig mitt indiansmycke som smycke i stället för slips eller fluga.

Om det är korrekt?

Talet:
Jag blev så glad när du gjorde min första leksakslastbil till mig för 75 år sedan, jag återgäldade det ….
osv.
… Jag har en jättestor hälsning från våra barn, som har dig i tankarna.
Och du får en sista hälsning av oss nu här idag.

Kan man läsa upp det?

Är det för långt?

Svar:
Dit tal är vackert och personligt och det är absolut inte för långt.

Min uppfattning och jag har stöd från begravningsentreprenörer med stor erfarenhet, är att minnesord blir oftast bättre vid minnesstunden efteråt än vid kistan.

Då har alla lugnat sig lite och det både hörs bättre och blir mindre känslosamt.

Men detta väljer du givetvis själv i samråd med familjen.

Om det i begravningsannonsen inte finns klädkod angiven är det mörk kostym, vit skjorta och slips/fluga som är mest korrekt.

Läs mer i min artikel om att vara gäst på begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson