Frieri – ska jag köpa en ring extra till min partner, vi är redan förlovade?

Fråga:
Jag och min sambo har varit förlovade i mer än 10 år och funderar nu på att gå vidare med bröllop.

Ska jag överraska med att ge en ny förlovningsring vid ett frieri?

Svar:
Det är inget som krävs eller förväntas, men om du gillar idén är det inget som hindrar.

Tror du att din partner blir glad för den ringen, så gör det.

Klicka här för att läsa min artikel om frieri >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Mingel – svarar man på inbjudan och har man present med sig?

Fråga:
Jag och min man är inbjudna till mingel hos våra vänner på Östermalm i Stockholm.

De vill fira en händelse med många gäster.

Vid inbjudan till mingel, tackar man ja då, eller kommer man bara dit till utsatt tid?

Har man present med sig?

Mingelträffen har ett tema ”Hiss”.

Svar:
Om ni fått en inbjudan så besvaras den om det står svar senast, OSA eller liknande.

Svaret ges så snart man kan eller inom utsatt datum.

Man kan bara göra av sig och säga ”Vad trevligt, vi kommer!” .

En liten present, som en flaska vin är alltid uppskattat om det är en privatperson.

Blommor kan undvikas, då det är svårt att hantera i en lokal och när det är många gäster.

Läs mer i min artikel med  mingeltips >>

Etikettdoktorn  Mats Danielsson

 

Inbjudan – kan OSA skrivas vid ett massutskick från företag?

Fråga:
Jag fick en inbjudan från ett företag, där de bjuder in till ett lunchseminarium för att informera om sin verksamhet.

Det känns som att detta är ett massutskick, och de skriver att platserna är begränsade så att först till kvarn gäller.

I inbjudan står det OSA och ett datum. Detta tolkar jag som att de anhåller om ett svar senast angivna datum, samt att de begär att man ska svara oavsett om man tänker komma eller inte.

Jag tycker det verkar konstigt att de begär att man ska svara även om man inte kommer, trots att inte alla som har fått inbjudan är garanterade plats.

Min åsikt är att OSA endast bör användas om alla inbjudna gäster som svarar inom tidsfristen verkligen är garanterade en plats.

Vad är din åsikt om detta?

Är det korrekt att begära att de som inte tänker komma ska tacka nej, trots att inte alla som fått inbjudan är garanterade en plats?

Svar:
Jag delar din åsikt fullt ut, ska man skriva OSA innebär att ett svar i tid innebär att man också får möjlighet att delta.

När ett begrepp som OSA används vid massutskick urholkas värdet, de som får inbjudan bryr sig inte om att svara och begreppet blir därmed urvattnat.

En inbjudan, som du beskriver, med ”först till kvarn” och liknande ska istället förses med texten ”För att kunna få en plats, SVAR SENAST” .

Eller något som liknar denna text.

För just OSA innebär att man både förväntar sig och förväntas svara, vare sig man kan delta eller inte.

Samtliga inbjudna förväntas således med deras skrivning svara ja eller nej på inbjudan- jag undrar om inbjudaren förstått detta?

Klicka här för att läsa min artikel om att skriva inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Vett och etikett på jobbet – dresscode business formal på företag, vad är det?

Fråga:
Jag ska börja jobba på ett företag där dresscode formal gäller.

Vad innebär detta för en kvinna?

Svar:
Troligen avser de dresscode Business formal, där standardklädseln för kvinnor är en kostym, en jacka och byxor eller en klänning/kjol.

I begreppet ingår rena och pressade kläder, vilket är lika viktigt för att upprätthålla en formell bild av verksamheten.

Dessutom är det en professionell image ett företagsklimat  som innebär att avslöja för mycket är oacceptabelt, eftersom diskret klädsel är nyckeln.

Tillbehör, som sträcker sig från smycken till parfym och din portfölj, måste också  passa in i en formell miljö och väljas med eftertanke.

Läs mer i min artikel om utlandets dresscodes>>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Vett och etikett – skål. Vilken hand lyfter man glaset med?

Fråga:
Med vilken hand lyfter man glaset när man skålar?

Kan man byta hand?

Varför gör man på detta sätt?

Svar:
Glaset lyfts alltid och sätt alltid ned med höger hand.

Under själva skålandet kan man flytta den till vänster hand, om man t.ex. har en bordsgranne till höger kan man skåla med vänster hand och därigenom skapa en atmosfär.

Att man lyfter med höger hand kommer från höger hand, vapenhanden.

Man hindrade fienden från att dra vapen.

Samma skäl som hälsande i höger hand.

Läs mer i min artikel om skålar och skålande >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson 

Klädkoder – inbjudan skriver ”Kavaj”, kan jag som är 16 år bära färgad skjorta på bröllop?

Fråga:
Kan man som 16-åring på ett bröllop med klädkoden kavaj bära en färgad skjorta, och allstå inte en vit?

Med tanke på att jag kör svart kostym känns vit skjorta väldigt stelt under en glad tillställning som ett bröllop.

Svar:
När Kavaj anges som klädsel vid bröllop innebär det mörk kostym.

Till denna hör vit skjorta.

Man kan bära en svagt färgad skjorta, t.ex. ljusblå, men man har därmed sänkt nivån på klädseln.

Mitt råd blir därför att du bär en vit skjorta om du vill vara korrekt.

Men nu är du endast 16 år och då tycker jag att du inte behöver vara klädd som en vuxen – ta din färgade skjorta.

Läs mer i min artikel om mörk kostym >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – ska man ge presenter när det är utomlands och man betalar resa mm själv?

Fråga:
Vi ska på bröllop i Italien och funderar på bröllopspresenten.

Gästerna står själva för resa och logi.

Brudparet står för mat och dryck på bröllopsfesten.

Förväntas man ta med present?

Svar:
Presenten är inte på något vis kopplad till vare sig närvaro eller gästens egna kostnader.

Inte heller värdet på densamma har någon koppling.

Presenten är din lyckönskan till brudparet.

En lyckönskan om deras framtida gemensamma liv.

Det finns således inga ”krav” på att ge en present, men de flesta kommer nog att göra så.

Så du väljer själv och hade jag varit du, då hade jag haft en present.

Klicka här för att läsa min artikel med tips på presenter >>

 

Utlandets etikett – vad är formell klädsel vid inbjudan till Thailands ambassad?

Fråga:
Vi är några som blivit inbjudna av Thailands konsulat på en tillställning där det på inbjudan står formell klädsel, det är klockan 17.00.

Vad rekommenderas till det kvinnliga sällskapet?

Svar:
De verkar avse Business Formal.

Ta en klänning eller kjol, i valfri färg och mönster.

Av finare tyg och längd under knäet. Den kan kombineras med en liten jacka eller ett liv med lång ärm.

Läs mer i min artikel om klädkoden här >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Begravning – det var massor av gåvor, måste alla få ett tackkort skickat till sig?

Fråga:
Är det verkligen nödvändigt att skicka tackkort till alla som gett en gåva till en fond.

Vid min mans begravning närvarade bara barn, barnbarn, mor, syskon med respektive.

Eftersom det skulle vara kremering så avböjde vi blommor annat än handblommor som vi tillhandahöll.

Däremot hade han pga sitt yrke och fritidssysselsättning en mycket stor bekantskapskrets och väldigt många skickade en gåva till ett stort antal fonder.

Detta blev ett mycket stort antal personer totalt sett.

Måste vi anhöriga skicka tackkort?

Dels är problemet att vi i många fall endast har förnamn på givarna, vet inte var somliga bor etc.

Flera har samlat ihop så det är många namn på samma papper.

Om man skickar kort till de man kan spåra, blir det inte fel då när de som vi inte vet efternamn/adress inte får tackkort?

Dels kommer det att gå åt en förmögenhet att skicka tackkort till alla även om man skulle lyckas spåra upp alla.

Förväntar man sig att få tackkort idag?

Svar:
Det finns nog ingen statistik på hur stor andel av givarna som förväntar sig ett tackkort.

En lösning är att du annonserar ett tack i tidningen och så är det avklarat.

Till de närmaste kan du skicka ett tackkort om du så vill.

Klicka här för att läsa min artikel om tack efter begravning >>

Resor – måste man ha speciella kläder vid en Medelhavskryssning?

Fråga:
Medelhavskryssning och klädkoder.

Jag äger inga aftonstassar, inte i någon form.

Jag är snyggt och bekvämt klädd men kan inte leva upp till några koder.

Hur gör en sådan som jag på t ex den kryssning jag egentligen gärna skulle vilja åka på?

Jag vill inte lägga pengar på aftonkläder jag kommer att använda endast vid sällsynt tillfälle.

Jag har varken intresse eller ekonomi för det.

Nej, jag vill inte hyra heller. Jag vill klä mig som den jag är, i min egen stil utan våndor.

Men det verkar inte acceptabelt .. ?

Svar:
Det är upp till var och en hur man vill klä sig.

Kryssningsarrangören är nog mer intresserad av dig som en betalande resenär än att du ska följa oskrivna klädkoder.

Det finns en uppsjö av klädslar på en sådan resa, men på en direkt fråga om val av kläder kan jag inte svara annat än vad man förväntas bära vid korrekt klädsel.

Läs mer i min artikel om kläder >>

Erikettdoktorn Mats Danielsson