Klädsel – hur fästs en monokel i frackrocken?

Fråga:
Jag har letat och googlat febrilt efter hur man fäster kedjan till monokel dels när man bär frack, men även när man bär kostym med väst.

Har inte hittat något svar på detta, så jag hoppas att du kan hjälpa mig.

Svar:
Det finns inga etikettsregler som styr detta (som för t.ex. klockkedja).

Monokel är så ovanligt så den har nog heller ingen direkt plats i detta heller.

Men när den bars förr, fanns den i en verson utan snodd och en med.

I det senare fallet fästes den på insidan av kavajslaget, eller kavajen.

Klicka här för att läsa mina artiklar om olika tillbehör klädsel >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dresscode – vad innebär klädkoden ”Black” i Malaysia?

Fråga:
Vi bor i Malaysia och har fått en middagsinbjudan till 17.00 med  dresscode är ”Black” och vet inte vad det innebär?

Skulle man kunna få en förklaring.

Ser att det finns Black Tie, men det står ju inte på inbjudan.

Svar:
Det är roligt att du sitter i Malaysia och frågar mig – det uppskattas.

Svaret blir tyvärr att det finns ingen sådan dresscode, varken på svenska eller engelska.

Den är påhittad och kan betyda ”svarta kläder” alternativt ”bär något svart”, eller som du skriver ”Black Tie” vilket innebär Smoking.

Så det finns bara ett svar, lyft luren eller sänd ett meddelande där du vänligen frågar vad som avses då denna dresscode inte går att finna.

Det är inte oartigt.

Klicka här för att läsa min artikel om utlandets klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Vett och etikett på jobbet – är det en kollega eller vän?

Fråga:
Har en kollega som jag även träffat och fikat med på fritiden, bjudit hem och våra barn har lekt ihop vid ett tillfälle.

Vi har även ringt varandra under föräldraledighet och pratat om allt mellan himmel och jord och rådfrågat varandra gällande barnen.

Vid en formell tillställning nyligen presenterade hon mig som sin kollega, medan jag presenterade mig som hennes vän.

Blev förvånad och totalt kluven.

Vad är mer korrekt i detta fall, vän eller kollega med bakgrund av det jag beskrivit?

Svar:
Jag gissar att din vän och kollega helt enkel valde ett av begreppen och reflekterade inte över detta.

Du är ju de facto både vän och kollega, så inget av dessa är fel.

Vem vet, din vän/kollega kanske uppfattar det som finare att få presentera dig som kollega.

Mitt råd är att du släpper det hela, det enda som räknas är ju ändå hur ni trivs tillsammans.

Nästa gång lägger du glatt till: ”och jag hoppas vi är vänner också….” och avslutar det med ett skratt.

Det kommer garanterat att fungera.

Klicka här för att läsa min artikel om vett och etikett vänner emellan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Kläder – vilka färger gäller för en mörk kostym?

Fråga:
Vi är bjudna på bröllop med dresscode ”mörk kostym”.

Vad jag förstått är det då mörk blå eller mörk grå som gäller angående kostym för män.

Men vilka nyanser av blå är ok? Skulle en ljusare blå kostym fungera?

Vidare så undrar jag hur det är med svart kostym.

Har en fin kostym, svart, som jag tänkte använda om jag inte hittar en fin mörkblå kostym som känns rätt.

Svar:
En mörk kostym är antingen mörkt blå, mörkt grå eller idag svart.

Alla andra nyanser eller färger tillhör en klädsel som är mer avslappnad och inte mörk kostym.

En ljusare bå/grå kostym fungerar således inte som mörk sådan.

Med tiden har begreppen för en mörk kostym förändrats, förr var det endast svart kostym på begravning.

Men det kan du bortse från idag, du kan använda en svart.

Läs mer i min artikel om mörk kostym >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Smycken- kan jag bära vigselringen efter make/makas bortgång?

Fråga:
Min man gick bort i våras.

Jag har fortsatt bära min vigselring, har känts naturligt.

Härom dagen mötte jag en bekant som hade sin/deras vigselringar i en kedja runt halsen, hennes make gick bort för ett år sedan.

Detta är inget som jag tycker passar mig rent smyckemässigt och det är väl bara ett sätt att visa att man är änka/änkling?

Det är väl OK för mig att fortsatt bära min vigselring?

Det är en del av mig och han är fortfarande en del av mig.

Bryter jag mot viktiga etikettsregler här?

Svar:
Du bryter absolut inte några etikettsregler genom att bära vigselring.

Även om din make inte längre finns kvar, är du hans änka och förblir detta.

Många änkor/änklingar bär sin vigselring livet ut och kanske flyttar den till halsen som smycke om de finner en ny livskamrat.

Men inget av detta är något etikettskrav, bär din ring och minns era fina år tillsammans.

Klicka här för att läsa min artikel om vigselringar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Kläder – vilken ficknäsduk till begravning?

Fråga:

Undrar om vit näsduk funkar även till en kusins begravning?

I övrigt tänkte jag ha mörk, mörk grå på gränsen till svart kostym samt svart slips.

Svar:

Enligt gammal sed avstår mannen ficknäsduk vid begravning.

Alternativt väljs en vit näsduk med sorgkanter.

En mörk kostym är finast i mörkt blå eller mörkt grå.

Vid begravning gäller svart, men din mörkgrå fungerar också.

Svart slips är korrekt.

 

Läs mer i min artikel om ficknäsduk vid begravning >> >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – vad innebär ”festkläder” för en man?

Fråga:
Vad räknas som festkläder för män?

Svar:
Begreppet ”festkläder” existerar inte som klädkod.

Det är upp till den enskilde att gissa sig till vad det innebär.

För någon är det snygga jeans och skjorta, för andra mörk kostym.

Står det ”festkläder” på en inbjudan, då är det bara att ringa och fråga vad de avser.

Klicka här för att läsa min artikel om omöjliga klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Presenter – vad tar jag med mig till en professorsinstallation?

Fråga:
Min väninna ska ha professorsinstallation.

Jag är bjuden både till den officiella delen men även till en fest dagen efter.

Vad ska man köpa i present vid ett sådant tillfälle?

Svar:
Begreppet installation kommer från ritualen att införa en ny domkyrkopräst.

Universiteten installerar symboliskt professorer genom att högtidligt föra in dem i procession till katedern och låta dem hålla en föreläsning.

En blomma kan vara trevlig, men jag skulle rekommendera att skicka den dagen innan så din vän kan sätta dem i vas och inte behöver hantera dem vid installationen.

I ditt fall kan du, som alternativ, ta med blomman eller en lite mer personlig present (behöver inte vara dyrbar) till festen dagen efter.

Vad du ska köpa är helt omöjligt för mig att svara på, då jag inte känner din väninna.

Klicka här för att läsa min artikel med tips på presenter >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson