Födelsedag – ska man tacka för presenterna, även om gästen hört av sig och tackat för festen?

Fråga:
Bör man tacka för presenter man mottagit vid en födelsedagsfest.

Jag menar i efterhand via brev eller mail etc.

Gästerna var inbjudna via brev och det var en fest med middag och underhållning som vi bjöd på.

Många har redan tackat oss..

Svar:
Gästen tackar jubilaren trevlig fest.

Jubilaren skriver och tackar för uppvaktningen och därmed även eventuella presenter.

Helst ska du nämna just den gåva du fått av personen.

Klicka här för att läsa min artikel om att tacka >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Skilsmässa – dottern ska skiljas, de är osams om barnen

Fråga:
Jag är en orolig mormor som funderar på min dotters skilsmässa.

Bekymret är att de är så upptagna av sin separation att de verkar glömma barnens behov.

Äldste sonen bra biter ihop och blir tystare för var dag som går och till mig säger de att pappa tycker de ska bo hos honom, men mamma vill att de ska bo där.

Vad ska man göra?

Svar:
Mitt svar får bli som lekman, det finns experter på denna typ av problematik.

Mitt svar baseras mer på erfarenheter än på kunskap.

Barn klandrar sig lätt själva för att föräldrarna inte trivs ihop, så man måste försöka ett tillsammans förklara att det inte är så och att man älskar dem lika mycket.

Din dotter och hennes man får inte försöka få barnen att välja sida, föräldrarna bryter banden, men barnen har alla kvar.

De ska lita på att de får se sina föräldrar även i framtiden.

Om det är något din dotter och hennes man måste inse är det detta,så ta upp det med dem.

De kanske inte inser att de håller på att begå ett stort misstag som ”glömmer” barnens behov.

Läs mer i min artikel om skilsmässa >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bordsskick – kan man lämna mat på tallriken utan att vara oartig?

Fråga:
Om man får efterrätten upplagd i en egen efterrättsskål och man inte vill äta upp den del av efterrätten som man önskar undvika p g a att man försöker hålla vikten.

Kan man då peta det åt sidan och lämna det kvar på tallriken/ i skålen eller bör man smaka litet av det eller äta allt för att vara artig mot värden?

Svar:
Du äter så mycket som du tycker att du kan och orkar äta.

Låt det du inte vill ha ligga kvar på tallriken, kommentera det inte om du inte får frågan.

Då kan du svara att du försöker tänka på kalorierna.

Klicka här för att läsa min artikel om bordsskick >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bestick – kan gästen visa med besticken att maten var god?

Fråga:
Hur visar man att maten var god genom placering av gaffel och kniv?

Jag har alltid lagt kniven i gaffeln för att vissa det, men nu har jag träffat några personer som påstår att det inte betyder någonting alls att sätta kniven i gaffeln!

Vad är rätt och fel i det fallet?

Svar:
Det finns ingen sådan etikettsregel, så det stämmer att din placering av besticken inte har någon innebörd.

Maten kan du endast berömma muntligen och då genom att uttrycka det i ett tack efteråt.

Läs mer i min artikel om bordsskick >>

Etikettdoktorn  Mats Danielsson

Bordsplacering – delar man på förlovade?

Fråga:
Vi ska bjuda på en middag på i höst.

Ett av paren är i 30-års ålder, har två barn och bott tillsammans i många år.

Men de är endast förlovade.

Nu har jag läst i en bok att förlovade par delar man inte på, så vad är vett & etikett vid bordsplaceringen för dem?

Ska de sitta tillsammans enligt alla vett och etikett regler?

Svar:
Nej, du behöver inte dela på paret då de räknas som gifta eftersom de har varit tillsammans lång tid.

Att dela på de förlovade kommer från den tid då förlovning innebar löfte om äktenskap och det år man då väntade på bröllopet var ett år av förväntan.

Paret förväntades inte ha annat än ögon för varandra och det var därmed ingen idé att dela på dem!

De lever precis som om de vore gifta och ska därför bordsplaceras på så sätt.

Men har du ett alldeles nyförlovat ungt par, då kan du fortfarande placera dem ihop enligt den traditionella etikettskolan.

Läs mer i min artikel om förlovning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bordsskick – måste man vänta på värdinnans varsågod vid 100-tals gäster?

Fråga:
Det borde finnas någon vettighetsgräns när värdinnans varsågod inte behövs.

Exempelvis på en middag med kanske 100 tal gäster, om varm mat kommer in bordsvis – värdens bord sist.

Ska du verkligen då vänta ?

Svar:
Din kommentar tycker jag är bra, därför väljer jag att publicera den som en fråga.

Givetvis har du helt rätt, man får inte se mina råd som kategoriska och att de måste inte följas i varje detalj.Det är snarare en fråga om att det blir lätt väldigt långa svar.

Grundregeln är i alla etikettsammanhang – vet du hur det går till så har du även möjligheten att avstå.

Om du t.ex. arrangerar en affärsmiddag, ett stort jubileum eller varför inte ett bröllop med kanske 100 gäster så är det klokt att utse bordsvärdar.

Finns det inte kan man som gäst göra den bedömningen vid bordet.

Man inväntar varandra vid bordet och börjar äta gemensamt och eventuellt på bordsvärdens inbjudan.

Det är orimligt med kanske 15  bord att få en sådan etikettregel att fungera.

Ett ypperligt exempel är Nobelfesten med sina 1600 gäster, där serveras Kungafamiljen och hedersgäster först.

De börjar äta och därmed är problemet löst i och med HMK:s skål.

Läs mer i min artikel om bordsskick >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Presenter – ska jag ta med en present, trots att jag får betala för festen?

Fråga:
Jag ska på en fest som en kompis ordnar.

Jag betalar 350 kr för att delta.

Ska jag ändå ta med en present?

Svar:
Presenten är en lyckönskan, bidraget till festen en annan sak.

Om festen är subskriberad (du betalar själv) eller inte spelar egentligen ingen roll när det gäller presenter.

Ge din vän en ros, en kram och ett ”tack för att du fixar festen”.

Fyller hon år kan du ge en personlig present, men den behöver inte vara dyr.

Läs mer i min artikel om presenter >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Artighet – vad innebär ”är det bjudet, så är det fägnat”?

Fråga:
Jag har hört en annan förklaring till uttrycket ”är det bjudet, så är det fägnat”, nämligen att har man bjudit någon så har man s a s också undfägnat hen, även om hen inte kunnat komma.

Detta som en del i turerna kring att bjuda och bjuda igen – har man bjudit någon som tackat nej så är det den inbjudnes tur att bjuda nästa gång; har någon bjudits men haft förhinder två gånger så är det definitivt så.

Vad tror du?

Svar:
Det låter som en mycket sannolik förklaring.

Ordet ”fägna” betyder att glädja eller fröjda någon.

Så man kan kort säga att man har bjudit dig för att glädja dig.

Då ska du inte tacka nej eller avstå.

Har aldrig funderat på den variant du beskriver, så jag tar det till mig.

Läs mer i en fråga om bjudet och fägnat >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson