Klädkod – mörk kostym, vilken längd ska brudgummens mor ha på klänningen?

Fråga:
Vad skall brudgummens mor använda för klänning.?

Går det att köpa en klänning som slutar mitt på knät?

Klädkod är mörk kostym , klänning eller kjol i valfri längd.

Svar:
Det blir en alldeles utmärk längd på klänningen vid den klädkoden.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkod mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – vilken klädsel vid vigselakt?

Fråga:
Är bjudna på bröllop, men kan inte vara med på middagen utan kommer bara att närvara vid vigseln i kyrkan.

Behöver man klä upp sig till samma nivå som de gäster som ska vara med på middagen?

Svar:
Vem som vill och egentligen i vilka kläder som helst, får besöka en kyrka.

Så du behöver inte följa en klädkod, men om du inte vill avvika alltför mycket från övriga gäster kan du ta något finare ändå.

Klicka här för att läsa min artikel med snabbkurs i klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Urnbegravning – när lägger jag min ros?

Fråga:
Efter urnbegravningsgudstjänst ska urnan gravsättas direkt.

Hur gör jag med min ros?

Lämnar jag den vid urnan eller?

Vilka följer med till urnsättningen?

Närmaste familjen eller?

Vid denna begravning kommer det att vara c:a 150 personer.

Svar:
Det är givetvis något som kan variera.

Sannolikt sker det sista avskedet vid graven och då lägger du blomman där.

Visar det sig att det blir ett sista farväl vid urnan och i samband med gudstjänsten, då läggs rosen där.

Vilket som gäller kommer du se, eller så frågar du begravningsbyrån när du anländer till kyrkan.

Klicka här för att läsa min artikel om urnbegravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Kläder – varför inte långbyxor för henne vid eftermiddagsbröllop?

Fråga:
Ska på eftermiddagsbröllop slutet av oktober. 150 pers.

Klädsel kavaj.

Kan jag i stället för klänning ha svarta sidenbyxor, svart topp med pärlor + trekvartslång bronsfärgad sidenkavaj/överdel.

Svar:
Nej, det kan du inte.

Kavaj på bröllop innebär mörk kostymklänning och inget annat.

Klicka här för att läsa om mörk kostym för henne >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dresscodes – vad är smart respektive smart casual för en flygvärdinna?

Fråga:
Jska nu i höst utbildas till flygvärdinna.

Vi har vissa dagar som det står:

Dresscode smart, andra dagar smart casual.

Jag förstår inte riktigt skillnaden mellan dessa då dem känns ganska lika och får inte så bra resultat när jag söker på bilder på google.

Svar:
Dresscode smart syftar troligen på smart day, som för kvinnan är samma klädkod, som vid mörk kostym kvinna.

Hatt och korta handskar är alldeles utmärkt för henne vid denna klädkod.

Således mer formell affärsmässig klädsel.

Smart Casual för dig som kvinna innebär t.ex söt dräkt, eller längre blus med byxor, kjol och blus samt lågklackade skor.

En lite mer avslappnad klädstil.

Klicka här för att läsa min artikel om utländska klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Förlovning – när kan vi göra detta efter dödsfall i familjen?

Fråga:
Vi har planerat förlovning och beställt ringar.

Nu har min far gått bort.

Hur lång tid är det lämpligt att vi väntar med förlovningen efter begravningen?

Svar:
Det finns inga regler för detta.

När du känner att det känns bra, så förlovar ni er.

Vill ni överraska familjen, så vänta tills efter begravningen.

I stor sorg är det ingen som kommer vilja glädjas.

Klicka här för att läsa min artikel om förlovning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Tilltal – vem gillar att bli kallad ”Ni”?

Fråga:
Under de sista åren,har DU-reformen försvunnit i Sverige.

Kan ta ett exempel ,har själv varit i Stockholm ca. 10 dagar,nu under oktober.

Jag bodde på hotell och gjorde staden som det heter ,varje dag.

På hotellet så sa alla” Ni” till mig ,även om jag hela tiden pratade i Du -perspektiv.

Likadant på tunnelbanan och en bank och i biljettluckan på museum.

Det är på samma sätt på banken i den staden jag bor.

Nu i storstaden var det verkligen markant, kändes lite besvärande.

Även myndigheter säger Ni, tex. i växeln.

Vad är det som har hänt?

Svar:
Det är dumheter som bottnar i total okunnighet.

Om jag som kund tilltalas med Ni, så ska det ske med måtta och utan ständig upprepning av detta pronomen.

Det blir vasst som ättika om man inte låter bli pronomen ibland, det gör språket mjukare och rundare – mer vänligt.

Svarar kunden med ”Du”, då ska detta användas, för det är nästintill oförskämt att fortsätta ”Niandet”, när kunden lagt bort titlarna.

Då säger personen (kyparen, expediten m.fl.) ”att jag är för fin för att bli Duad av er…”

Så svaret blir – TRAMS! .

Läs mer i min artikel om Du och Ni >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Begravning – min partner är död, får jag stå med i dödsannonsen?

Fråga:
Min partner sedan två år har avlidit efter en lång tids sjukdom.

Nu undrar jag om mitt namn bör/kan stå med i dödsannonsen?

Vi har inte bott i hop (pga växelvis boende med äldre tonårsbarn) och är inte förlovade.

Vi har stått varandra väldigt nära och jag har varit den som funnits med vid så gott som varje läkarbesök de senaste året och vakat hos honom under hans sista veckor.

Vi var båda överens om att vår relation var långsiktig och att vi skulle flytta i hop längre fram.

Jag har god kontakt med hans barn och föräldrar/syskon men har haft en kylig relation med deras mamma (de är skilda sedan fem år).

Jag känner mig väldigt osäker vilken ”roll” jag har i allt detta och jag vill inte ”hävda” mig själv på något vis och inte trampa någon på tårna.

Jag undrar även om jag kan sitta tillsammans med barnen längst fram i kyrkan eller om jag förväntas sitta på annan plats?

Vad är kutym nuförtiden?

Vart brukar en exfru sitta i kyrkan?

Svar:
Det är förfärligt att förlora en närstående och att dessutom känna sig osäker på vad familjen anser gör det värre.

Vi börjar med hans exfru, hon och din partner är inte släkt längre. Detta oavsett gemensamma barn.

Det innebär att hon ska inte finnas med i dödsannonsen, det ska du göra.

Ditt namn, som hans livskamrat, ska stå överst. Därefter kommer barnens namn och så föräldrar, övrigt släkt och vänner.

Det innebär att du sitter längst fram i kyrkan, med familjen och det är också du som går fram först av alla vid sista avskedet.

Barnen kan följa med dig fram om de vill, annars kan någon vän eller annan släkting stötta dig.

Exfrun tillhör gruppen vänner och sitter längre bak i kyrkan, men om barnen önskar och du anser det vara ok så kan hon sitta med dem.

Men det är du som är närmast sörjande, tillsammans med barnen, inte hon.

Du ska inte på något vis hävda dig, det är din självklara plats, detta vet hans begravningsbyrå. Prata med dem.

Klicka här för att läsa min artikel om begravning och familj >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – kan jag bära klocka till långklänning?

Fråga:
Ska gå på en internationell filmfestival, röd matta, långklonning mm.

Nu undrar jag om det är ok att ha klocka på armen vid bärande av långklänning?

Långklänningen är ärmlös.

Svar:
Om din klocka är en en modell som är lite nättare, då kan du behålla den på.

Tänker du att bära handskar, vilket sällan behövs, så kan du bära klockan utanpå handsken.

Men jag rekommenderar att du bär ett vackert armband istället för klocka, i synnerhet om du använder klockan i vardagen.

Klicka här för att läsa min artikel om tillbehör till balklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson