Inbjudan – vi har skrivit kostym, hur ska min dam klä sig?

Fråga:
Vi har en tillställning med 70-80 gäster där vi angivit kostym som klädsel.

Min dam tänker sig mörka långa byxor med matchande skor och en fin top till, med skylda axlar – hoppas detta är ok ?

Svar:
Den klädkod ni angivit, kostym, finns inte.

Ska jag vara riktigt traditionell har ni angivit maskerad, då kostym i sin ursprungliga betydelse stod för maskeradkostym.

Men det begriper ju var och en att det inte är så idag, man syftar mer på den mer enkla tolkningen av klädkoden Kavaj.

Är det så ni avser, är hennes klädsel korrekt.

Men utgå också från att även era gäster blir fundersamma, då ni själva inte har det korrekta svaret.

Mitt svar blir således att det är ni som har kunskap om hur ni önskar att er klädangivelse ska tolkas.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkod kavaj >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Artighet – hur ska jag klä mig vid en minnesjakt, med sorgband?

Fråga:
Ska på en jakt som en nu avliden person brukat att hålla var år.

Nu sker denna jakt en sista gång till minne av den avlidne.

Denna gång är det hans brorson som är arrangör.

Vad ska man beakta?

Bör jag bära sorgband? Tips?

Svar:
Det är alltid svårt att svara på vilken kultur som gäller i denna grupp.

Ett råd är att kontakta jaktledaren i förväg och fråga honom om det planeras någon minnesstunde eller liknande.

Ska ni besöka någon grav och kanske i så fall ha med en blomma?

Sorgband tror jag inte att du behöver bära, kom i din vanliga jaktutrustning.

Klicka här för att läsa min artikel om kondoleanser >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Presenter – hur fördelas kostnaden om man är flera?

Fråga:
Hur delar man upp betalning för presenter som ges tillsammans av:

  • Mamma ensamstående pensionär (relativt låg pension)
  • Pappa pensionär med ny heltidsarbetande fru chefsställning.
  • Bror och svägerska, alternativt syster och svåger , alla med ”bra” löner.

Det är ju praktiskt att gå ihop när det är större bemärkelsedagar. Vi har delat på tidigare, men… Skall man dela summan på 3 eller som det är 5 personer? Inkomsterna har kanske inte med saken att göra.

Svar:
Det är mest en fråga om hur man ser på saker, några ”etikettsregler” finns egentligen inte.

Men det är rimligt att man delar detta på 5 personer.

En present handlar inte om den är dyr, utan hur genomtänkt och personlig den är.

Blir det för dyrt för någon av dem, får man säga som det är ”Jag har tyvärr inte råd med detta”. 

Läs mer i min artikel om presenter >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Vett och etikett på jobbet – kontorslandskap på väg, hur ska vi agera där?

Fråga:
Vi ska införa kontorslandskap på vårt jobb och jag undrar om du vet något om hur man ska uppföra sig i ett sådant?

Svar:
Tips om du arbetar i kontorslandskap

  • Arbetsplatsen tar emot besökare, håll en god ordning på din plats.
  • Lämna ytterkläder i därför avsedda utrymmen.
  • Träningskläder förvarar du bäst i skåp utanför arbetsplatsens område.
  • Att visa hänsyn och hålla en normal samtalston är viktigt.
  • Telefoner är bra om de vibrerar, eller har en neutral signal.
  • Ta med mobilen, eller stäng av den när du lämnar din arbetsplats.
  • Använd hörlurar om du lyssnar på musik eller annat.
  • Det är alltid okey att säga till när någon stör dig.
  • Försök undvika starka dofter på kontoret, vi är olika känsliga.
  • Har ni mellanväggar som kan flyttas runt?
  • Undvik då att ”backa in” i denna vägg.
  • Det låter banalt, men man gör det ganska ofta och det stör.
  • Tänk på och respektera var och ens personliga utrymme.
  • Man behöver en ”egen vrå” som andra respekterar.
  • Knacka på väggen även när du kliver in i detta utrymme.
  • Ät din lunch i lunchrummet, fikar du på arbetsplatsen så visa hänsyn.
  • Sammanfattningsvis så handlar allt om sunt förnuft och att visa varandra hänsyn.
Kontorslandskapets problem

  • Studie visar ”kontorslandskap är inte anpassat till människor!”
  • Man studerade 40 personer och fann att atmosfären varierade stort.
  • Om bakgrundsljuden steg försämrades deras prestationer i problemlösningar med upp till 40%.
  • källa: En studie från Cornell University, 2001. Författaren är psykolog i arbetsmiljö.
  • Medarbetare upplever generellt mer stress och distraktion.
  • Nivåer på kognitiv stress och distraktion, ökar i relation till landskapets storlek.
  • Efter individuella kontor är flexkontor bättre och visar på mindre stress hos medarbetarna.
  • källa: Journal of environmental psychology, Concentration requirements modify the effects of office type on health and productivity
  • Medarbetarnas inställning till jobbet påverkades negativt i alla delar.
  • Tillfredsställelse med den fysiska miljön, prestationsförmåga, relationer till kollegor samt upplevelsen av stress.
  • Denna förändring visade även hålla i sig över tid.
  • källa: Theresa Kline, professor, University of Calgary
Om det inte funkar med ”grannen”

  • Hen kanske sitter och nynnar eller har annat ofog för sig.
  • Eller kanske hen vill berätta saker för dig i tid och otid.
  • Du har all rätt i världen att säga till om någon stör dig.
  • Klarar du inte av att lösa problemet på egen hand, får du ta frågan vidare.
  • Men börja med att inte bry dig om det blir för mycket ”prat”.
  • De flesta medarbetare slutar om du inte är intresserad.


Det finns många fördelar med kontorslandskap, men om man inte sätter upp tydliga regler kan det leda till konflikter och bekymmer.

Idén med kontorslandskap lanserades under 1960-talet och har blivit alltmer aktuella under 1990 och 2000-talet.

Senare, under 1970-talet ställdes hårdare krav på arbetsmiljön och efterfrågan på kontorslandskap minskade.

Nu är de på väg tillbaka. men allt man gör ser andra i ett kontorslandskap, kanske man ska hålla på företagets arbete och inte spela på mobilcasinon.

Låta det vänta till fritiden, då kan det vara mer kul.

Mitt tips är att läsa artikeln jag länkar till här.

Läs mer i min artikel om om kontorslandskap >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dresscodes – vad innebär Smart respektive Smart Casual?

Fråga:
Har fått en inbjudan där ena kvällen ska vara Smart casual.

På kvällen efter som ska vara galamiddag sägs det dresscode Smart.

Är det kostym som gäller då och det borde väl även fungera kvällen före?

Svar:
Smart Casual är som du läst en lite mer avslappnad klädstil, du kan ha kostym. Men du kan t.ex avstå slipsen.

Dresscode smart syftar troligen på Smart day, som liknar klädkoden mörk kostym

Klicka här för att läsa min artikel om utländska klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Halloween – firar du även julafton en vecka innan juldagen?

Fråga:
Jag läser folks åsikter och med all respekt så förstår jag förvirringen kring Halloween?

Men man verkar mest ha åsikter och saknar fakta.

Vad säger du? Om vi jämför med jul eller midsommar, då har man koll.

Svar:
Så här resonerar jag, för vi har aldrig utvecklat traditionen och måste bestämma oss. För firandet är här och det kan ingen ändra på. Hur lite vi än tycker om just Halloween.

Vi väljer själva och mitt resonemang är endast ett sätt att skapa en ordning i en tämligen förvirrad tradition.

  • Halloween är en ganska ny tradition i Sverige, då uppstår lätt förvirring.
  • 1953 genomfördes kalenderreformen och bland annat Allhelgonadagen den 1 november, flyttades till första lördagen i november som blev helgdag.
  • Den kallades därefter Alla helgons dag.
  • I USA (m.fl. länder) är fortfarande alltid Allhelgonadagen 1 november.
  • Därför firar USA Alla helgons afton (all hallows eve = halloween) dagen innan alla helgons dag.
  • De firar Halloween med ”Bus eller godis” aftonen innan, d.vs. den 31 oktober.
  • Precis som vi firar midsommarafton före midsommardagen, påskafton före påskdagen, pingstafton före pingstdagen, julafton före juldagen och nyårsafton före nyårsdagen.
  • I konsekvensen namn firar vi därför Alla helgons afton, (all hallows eve=halloween) dagen före Alla helgons dag.
  • Vilket därför i Sverige blir på fredagen innan första lördagen i november.
  • Dessutom, vem vill ha spökfest på en vardag med arbetsdag efteråt?
  • Visst är det bättre att sluta tidigt på fredagen och finnas för barnen, eller hur?
  • Enkel minnesregel: Först bus – sedan ljus!

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klodsel – vilka skor ska man bära till en balklänning?

Fråga:
Får man till balklänning ha skor som visar tårna (pumps med öppen tå alternativt sandaletter med remmar) eller ska de enligt etiketten vara heltäckande över tårna?

Svar:
Det ska vara festskor och en kuvertväska av glittrig variant.

Klassiskt var det infärgade sidenskor i klänningens färg. Rätt idag också, men beställningsvara och inget krav.

Skor i guld- silver, som hela pumps eller sandaletter är lika korrekt.

Svaret blir att du bör ha en sluten tå, men om du tänker praktiskt och klänningen är golvlång.

Vem ser skorna? Det kanske syns någon gång, men ingen kommer reagera.

Så länge som skon är av utpräglad festkaraktär, är det ok.

Klicka här för att läsa min artikel om skor till frackklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – kan en kvinna bära svarta kläder, t.ex svarta strumpor?

fråga:
Nyligen diskuterade vi om en kvinna kan bära svarta strumpor på brollop.

Övriga hävda att det var ok, jag tycker mig vara konservativ och säger absolut nej till detta.

Vad anser du?

Svar:
När man pratar om svart klädsel på bröllop, avser man helt svart eller med inslag av vitt.

Då liknar klädseln alltför mycket begravning och sedan gammalt bryter bröllop sorg.

Men bär således inte sorgklädsel på bröllop.

Men det betyder inte att svarta kläder inte kan bäras, så länge du kombinerar dem med färger som markerar fest är det ok.

Vilket också innebär att svarta strumpor fungerar så länge du sätter färg på övriga kläder.

Konservativ vet jag inte om du är, tänk efter så vet du säkert också att bara för 150 år sedan gifte sig kvinnan i en svart klänning.

Klicka här för att läsa min artikel om kläder på bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson