Tal – vad ska jag säga på min dotters bröllop?

Fråga:
Tänker hålla tal till min dotter och blivande svärson, men jag har fastnat i tankegången.

Det ska vara ett varmt och kärleksfullt tal.

Brudens far finns ej med, men sambo vill ha med henne i talet.

Jag vill inte hålls något långt tal.

Men jag vill att min dotter och min blivande svärson och egna och gemensamma barn ska känna kärlek från mig.

Svar:
Jag förstår inte riktigt vad du skrivit.

”Brudens far finns ej med, men sambo vill ha med henne i talet”

Först, vems sambo, din eller brudens eller brudens fars sambo och sedan skriver du henne?  Vem avser du, bruden eller brudens fars sambo?

Oavsett, så är ditt tal riktat till brudparet, inga andra.

Varken dina övriga barn eller några andra släktingar ska vara med i detta tal, du har helt fokus på din dotter och sedan din svärson.

Berätta fina minnen, roliga saker ni gjort, goda upplevelser och sedan inkluderar du svärsonen.

Tre till fem minuter är lagom och går fort.

Klicka här för att läsa mina tips till en talare >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Guldbröllop – hur ska vi berätta för våra föräldrar att vi inte vill arrangera firandet?

Fråga:
Mina föräldrar tycker att jag och min bror skall ordna/ arrangera något på deras 50 åriga bröllopsdag, vi tycker däremot att det ligger på våra föräldrar att anordna något om dom vill uppmärksamma denna dag.

Dom har endast oss som barn och vi är gifta med vardera två barn så vi är endast 8 stycken.

När vår farmor och farfar firade guld- och senare diamantbröllop bjöd dom på alla barn, barnbarn samt barnbarnsbarn.

Så varför våra föräldrar lägger detta på oss är vår fråga.

Tacksam för ett pedagogiskt vett och etikett svar som vi kan framföra till våra föräldrar.

Svar:
Man kan alltid önska sig en uppvaktning, men inte begära att den ska ske.

Det är givetvis inget krav, men inte helt ovanligt att just barnen arrangerar något för sina föräldrar.

Tanken är att de ska återuppleva bröllopet, inte fullt ut givetvis, men på något sätt som vid en bröllopsmiddag.

En fråga blir, varför vill ni inte göra detta för era föräldrar? Finns det något speciellt skäl?

Om något sådant skäl finns, vad det än vara må, kanske är lika bra att framföra till dem. Utan omsvep säga att detta vill vi inte.

Annars får ni prata med dem och föklara att ni gärna firar dem, men har varken resurser eller möjlighet att arrangera detta.

Men om de själva kommer med förslag kanske ni kan bidra med något för att detta ska bli bäst.

Klicka här för att läsa min artikel om bröllopsdagar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Bordsplacering – vem är hedersgäst vid herrmiddag?

Fråga:
Du skriver i inlägg om vett och etikett vid middagen:
”Är det en middag med enbart damer, är det damen på hennes högra sida som är hedersgäst och därmed den som tackar.”

Gäller det också om det bara är herrar?

 Svar:
Ja, det är samma sak där.

Mannen till höger om värden är hedersgäst vid en herrmiddag.

Även vid representation i affärer är det personen till höger om kvällens värd som håller tacktalet ( i det senare fallet kan det ibland vara förvirrande om värden är en man och hans gäst är en kvinna) 

Läs mer i min artikel om tacktaloch hedersgäst >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädsel – Ribbing sa att man kan bära armbandsur till mörk kostym, men smoking eller frack?

Fråga:
Jag undrar vad som gäller med armbandsur vid tillfällen då mörk kostym bärs, samt vad etikettreglerna säger om att bära armbandsur till frack eller smoking.

Har läst i Magdalena Ribbings spalt, men vad säger du?

Svar:
Min uppfattning skiljer sig troligen inte från Magdalena Ribbings och tyvärr är hon nu avliden så vi kan inte fråga henne.

Till frack bärs fickur i vänster byxficka med kedjan sittande i hängselstroppen eller kavajens insida. Bär inte fickur med kedja över västen vid frack,  det är till mörk kostym med väst.

Till den mörka kostymen kan du bära ett armbandsur.

Till Smoking rekommenderas stilrena ur med smala band och enkla urtavlor, alla andra varianter avråder jag ifrån om du vill vara korrekt.

Läs mer i mina artiklar om klädsel >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Middag – pannkaksmonster, så kan jag ha torsdag hela veckan?

Fråga:
Jag är ett litet pannkaksmonster.

Tycker det är viktigt med vett & etikett.

Är ju trots allt uppvuxen i ett möblerat hem.

Så min undran är om det ändå går för sig att äta pannkakor även fast det bara är onsdag?

Svar:
Det är en gammal tradition, som även surströmmingspremiär, kräftpremiär och skinka till jul är.

Sedan kanske jag funderar på om du medvetet ställer denna fråga för att se om jag överhuvudtaget svarar, men det gör jag.

Svaret blir att idag äter man kräftor på midsommar och skinka till påsk. Fortsätt du att äta pannkakor på alla dagar du önskar.

Läs mer i min artikel om mat och dryck >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Begravning – kan vi kontakta familjen och erbjuda vår ordens bårtäcke?

Fråga:
En medlem i vår orden har avlidit.

Familjen vill hålla begravningen i stillhet med endast familjen närvarande.

Vår orden har ett bårtäcke som kostnadsfritt kan lånas ut, kan vi kontakta familjen och berätta detta?

Eller ska vi låta dem vara i fred?

Svar:
Det är aldrig fel att kontakta anhöriga och fråga hur de mår, hur det gått och beklaga deras förlust samt uttrycka sitt deltagande i sorgen.

Gör detta, det blir säkert uppskattat och informera samtidigt om den möjlighet ni kan erbjuda.

Klicka här för att läsa min artikel om kondoleanser >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dresscodes – vad är Reale business?

Fråga:
Vet ganska väl vad business casual är men vad är reale business ?

Svar:
Här kan man verkligen spekulera.

Reale, är det en felstavning för real (verklig)?

Reale, är det ett svenskt genusneutralt pronomen?

Oavsett, så finns inte denna dresscode, den är påhittad.

Återstår endast att kontakta inbjudaren och be hen förklara vad som avses, det går inte ens att gissa.

Klicka här för att läsa om utländska klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Kungligt – ska jag bära uniform eller inte och i så fall, vilken?

Fråga:
Jag är bjuden till Slottet att träffa HKH Kronprinsessan för nån form av ceremoni/ avtackning.

Koden är kavaj, jag är kvinna ( som aldrig bär klänning/kjol)

Men jag är även sergeant i HV, vilken uniform ska bäras?

Högtidsdräkt eller daglig dräkt(som motsvarar kavaj i andra sammanhang)?

Svar:
Är du där i egenskap av den befattning du innehar i Försvaret är det uniform du ska bära.

Kavaj i detta sammanhang motsvarar mörk kostym, eller som uniform är det daglig dräkt.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoder inklusive uniform >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson