Hund – folk vill ”klappa” vår hund. Men det vill inte vi, hur gör vi?

Fråga:
Vi har en liten hund som är väldigt söt.

Vi lydnadstränar henne och en av uppgifterna kan vara att sitta och vänta utanför en butik.

Men hon får aldrig vara ifred, folk med småbarn går fram och ska klappa, ungarna sitter med ansiktet precis vid hennes nos.

Dels förstör de vår träning, men det kan ju hända något också. Vad tycker du att vi ska göra?

Svar:
Som hundägare är du ansvarig om något händer, vare sig de satt sig intill eller inte.

Det innebär att du måste säga ifrån, direkt när du ser folk som gör så.

Troligen skulle de inte skickat fram barnet till en Schäfer, men en liten hund kan snarare känna sig mer trängd och bitas.

Det är ett oskick och man måste säga till ordentligt.

Barn förstår ju inte faran.

Sedan förstörs ju även er lydnadsträning.

Läs mer i min artikel om hundägarens etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Mobiltelefon – vad är egentligen etikett, ska alla lyssna?

Fråga:
Har noterat att fler och fler har börjat med att ha mobiltelefonen i handen framför munnen och högtalaren på då dom pratar i telefon, så alla som befinner sig i närheten hör samtalet.

Jag tycker att det är respektlöst mot både omgivningen och personen i telefon som kanske inte är informerad om att han/hon hörs i högtalaren.

Hur påtalar man för en person att inte göra så utan att uttrycka sig illa?

Sist det hände då var det en kollega och jag frågade då lite menande om det hade blivit populärt eller om det var en my grej att inte hålla luren mot örat?

Kanske inte den bästa pedagogiken av mej men nästa samtal kollegan ringde så hölls telefonen mot örat.

Så min poäng gick fram men kanske inte så snällt.

Svar:
Det är bara att instämma i din fundering och det du beskriver är en alltmer förekommande inställning ”det jag gör och det jag gör är viktigast och inte om andra störs!” 

I fallet med din kollega, så skulle jag vara väldigt rak. ”Jag vet inte om du insett detta, men ditt samtal berör inte oss andra så jag uppskattar om du inte för det offentligt. Det stör.”

Sitter jag på ett t.ex. ett tåg och drabbas av detta, skulle jag efter en stund fråga ”Hur tänkte du nu?” och då få en motfråga om vad jag syftar på. ”Ditt samtal är säkert jätteviktigt, det förstår jag. Men låt oss säga så här: Behöver jag höra det?”

Just frågan ”Hur tänkte du nu?” blir inget hot eller ifrågasättande.

Klicka här för att läsa min artikel om mobiletikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – vad ska jag som tjej bära på en officerbal?

Fråga:
Jag är en tjej som blivit bjuden till en officers bal, vad är det för regler vad gäller klänningen?

Måste den vara en långklänning?

Svar:
Troligen lång klänning, men det beror givetvis på vilken klädkod som anges på inbjudan.

Sannolikt är det stor mässdräkt (frack) och då ska du bära en frack- balklänning.

Är det liten mässdräkt (Smoking) bär du en aftonklänning.

Läs mer på bifogade länkar, där jag beskriver klädkoderna, så ser du exakt vad du ska ha på dig.

Frack- eller stor mässdräkt, för henne
Smoking eller liten mässdräkt, för henne

Snabbkurs i klädkoder, inklusive militära klädslar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson
 

Dukning – ska rödvinsflaskorna dukas mellan gästerna och hur placeras glasen?

Fråga:
Vi var på middag med en grupp på restaurang igår och frågan uppstod hur dukar man glasen.

Vi hörde om en liten dispyt mellan personalen att om huruvida rödvinsflaskor ska stå mitt emot varandra eller inte.

Vi funderade hur man gör, om man som i detta fall dukar med 4 olika glas, från vänster dessert, rödvin, vitt vin (förrätt) och vatten.

Det står fyra glas bakom varje tallrik.

För personer som sitter mitt emot varandra står ju tallrikarna rakt mot varandra, men hur blir det med glasen?

Som det nu blev dukat så hade man rödvinsflaskor mitt emot varandra.

Det innebar att mitt vänstra glas, rakt över stod då inte den personens högra glas utan det näst högra, dvs hen hade ett glas ytterligare till höger.

Samtliga glas blev då förskjutna i förhållande till varandra.

Är det det rätta, eller ska raden glas dukas så att vänster glas har motsatta personens högra glas mitt för varandra?

Svar:
Rödvinsflaskor dukas med fördel på annat bord eller ställda åt sidan vid det bord man sitter.

Annars skymmer de gästernas sikt mot varandra.

Glasen dukas med rödvinsglasen från huvudrättstallrikens centrum och då står dessa dukade mitt emot varandra.

till höger, ofta i linje med innersta besticket till höger, står vitvinsglas och då mitt emot den andra gästens dessertvinsglas.

Det senare dukas därmed i linje med tallrikens vänstra, innersta bestick (sedan beror det lite på tallrikens storlek hur glaset ställs.)

Slutligen, det första glaset från höger är vattenglaste, det placeras 6-7 cm upp till höger sett från gästen.

De senare glasen kommer alltså inte möta den andra gästens servis.

Klicka här för att läsa min artikel hur man dukar ett bord >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllopsdag – kan jag uppvakta min mor, även om min far är avliden?

Fråga:
Min far är avliden.

Kan jag trots detta gratulera/uppmärksamma min mor på deras bröllopsdag.

T.ex. genom att säga ”idag skulle ni haft guldbröllopsdag, du och pappa”

Svar:
Det kan du absolut göra, du kan t.o.m ge henne en lite blomma.

För det är inte farligt att prata om den hon saknar, hon tänker garanterat på denna dag i vart fall.

Klicka här för att läsa min artikel om bröllopsdagar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bordsskick – får man börja äta när man är fler än åtta vid bordet?

Fråga:
Ibland tar det lång tid att få in all mat och maten kallnar på tallriken, får jag inte börja äta innan alla fått in maten om man är t ex 7 stycken vid bordet?

Finns det någon gräns, många pratar om just 8?

Svar:
En god värdinna eller värd låter meddela sina gäster att ”Varsågod och börja, så maten inte kallnar”.

Är du på restaurang, kan man lämpligen enas om att börja och blir du bjuden är det den som bjuder som meddelar på samma sätt som värdinnan.

Man börjar alltså inte äta, oavsett antal gäster utan avvaktar detta ”Varsågod”.

”Fler än åtta vid bordet” är en myt som kommer av att man skålar inte med värdinnan om det är fler än åtta (hon skulle därefter inte vara så mycket till värdinna).

Klicka här för att läsa min artikel om när man får börja äta >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Tal – vi var skilda, behöver jag nämna den avlidna fadern vid talet på vår dotters bröllop?

Fråga:
Brudens far är avliden alldeles nyligen och min dotter och stod varandra väldigt nära.

Hin vill ha med honom i talet?

Min dotters fars sambo skall vara med på bröllopet.

Ska jag ha även ha med henne i talet?

Svar:
Det är ganska enkelt att få med brudens far i talet, du kan i vissa valda delar och minnen prata om din far och jag.

Du kan säga saker som ”du stod din far nära och han ser dig säkert just nu..”

Vet du med dig att hans sambo och er dotter även stod varandra nära och du vill nämna henne kan du givetvis inkludera henne i någon mening.

Klicka här för att läsa mina taltips >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Mellan människor – varför måste enbart jag som kvinna sköta alla hushållssysslor i hans bostad?

Fråga:
Ska jag sköta hushållssysslorna själv för att min sambo jobbar mycket och jag jobbar 50%?

Jag lever med en man som jobbar mycket eftersom han är chef. själv jobbar jag 50% och har andra halvan sjukpension.

Jag har kronisk migrän och muskelvärk. Jag arbetar varannan helg.

Vi har skild ekonomi, inga gemensamma barn och är inte gifta.

Han äger ett nytt hus som jag också bor i , han köpte det nya boendet till oss för att jag skulle vilja flytta till honom.

Han vill inte att jag också ska stå som hälftenägare.

Jag står för hälften av driftkostnaderna. resten står han för eftersom han är ägare.

Vi delar på matkostnaderna, var och en sköter sin ekonomi.

Jag äger en bostadsrätt som min son är snäll och hyr av mig tillsvidare, jag betalar ränta och amortering på den.

Jag sköter hushållssysslorna själv för att jag jobbar mindre, han tycker att jag kan göra det för hans jobb tar så mycket tid och han orkar med annat efter jobbet.

På helgerna har han sitt fritidsintresse att pyssla med.

Jag ber och har bett honom om att hjälpa till för att jag känner mig som en hushållerska, känner mig utnyttjad, så han kan få sitt att gå ihop.

Kanske det är fel av mig att inte sköta hushållet själv eftersom han har så mycket annat?

Så jag undrar är det vett & etikett att jag som är mer hemma skall sköta hushållet?

Svar:
Det är kanske inte så mycket om vett och etikett i din fråga, snarare en relationsfråga.

Självklart delar man på skötseln av ett hem i den mån det går, kanske bidrar man med olika insatser.

Om den sambo vill ha en hushållerska så kanske han kan anlita en städfirma istället för dig och det är du som måste markera detta för honom.

Du har ju en reträttväg, om han inte försöker finns ju inget som hindrar att du flyttar hem till den egen bostad och ni fortsätter förhållandet som särbo.

Men innan dess ska ni prata om saken, går det inte utan hjälp så föreslår jag att ni tar hjälp av en familjeterapeut eller motsvarande.

Du är självklart ingen hushållerska men han tänker nog inte på allt du gör, det kan vara sanningen.

Då måste han får veta och sedan ta ställning till hur han vill göra i framtiden.

Klicka här för att läsa min artikel om kärlekens etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Tal – till vem hålls tacktalet för maten om föräldrarna bjuder och inte jubilaren?

Fråga:
En fest där jubilarens föräldrar står för kalaset , vem och när tackas för maten?

Svar:
Det gör den man som har värdinnan (bör vara jubilarens partner i första hand och den kvinnliga föräldern om ingen partner finns) till bordet, vilket innebär att hon sitter på hans högra sida.

Tacktalet hålls lämpligen i slutat av desserten och man tackar värdparet, vilket innebär jubilaren med partner.

Om det är uppenbart att föräldrarna håller i hela värdskapet, blir det dem man tackar.

Klicka här för att läsa min artikel om tacktal >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Presenter – behövs gåva till releaseparty?

Fråga:
Har läst på denna sida att man inte behöver köpa blommor.

Gäller det även presenter i övrigt?

Ska köpa min väns skiva.

Svar:
Svaret är ja, du behöver inte köpa några presenter.

Sedan kan man aldrig säga att en blomma eller present är fel, det avgör du själv.

Men det är inget som förväntas av dig.

Det räcker med ditt besök och att du köper skivan.

Klicka här för att läsa min artikel om presenter >>

Etikettdoktorn Mats Danielson