Afforsetikett – ska jag ge en gova till mitt foretag på jubileumsfesten?

Fråga:
Ska på uppvakning av ett företag.

Företaget privatägt och som jag jobbar för fyller 50 år och bjuder på fest.

Ska jag ha med en gåva?

Svar:
Det behöver du inte, företaget bjuder dig och förväntar sig ingen uppvaktning.

Vill du vara riktigt trevlig och visa en gest som uppskattas, sänd en blomma i förväg hem till ägaren/VD:n och tacka för inbjudan och skriv att du ser fram emot festen.

Klicka här för att läsa min artikel om när man ger en present >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Vernissage – ska man ta med en blomma?

Fråga:
Jag är inbjuden till vernissage och det råder delad mening om huruvida man har med sig en blomma till konstnären eller inte .

Svar:
Det är helt och hållet upp till dig själv.

Vanligtvis brukar man, om man känner konstnären, ta med sig t.ex. en liten blomma.

Men de flesta konstnärer är nog ändå mest glada över din närvaro.

Klicka här för att läsa mina andra inlägg om vernissage >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – vad ska jag bära vid en avtackning?

Fråga:
På inbjudan står klädsel Kavaj.

Jag är kvinna, och en av dem som ska avtackas för nit och redighet.

Jag vet inte vad jag bör ta på mig, för att inte falla utanför ramen.

Snälla hjälp mig.

Svar:
Du ska bära klädsel som vid mörk kostym, det är en utmärkelse får anses som formell.

En kjol eller klänning som är under ditt knä i längd.

Materialet ska vara finare som siden, sammet eller crêpe.

En okomplicerad klänning kan fungera utmärkt.

Den kan med fördel ha kort ärm och den kan kombineras med en liten jacka eller ett liv med lång ärm.

Sparsam urringning och gärna diskret i utformningen, med färg och mönster efter tycke och smak.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Inbjudan – vad ska man ta med när det handlar om invigning av en restaurang?

Fråga:
Vad ska stå på inbjudan till invigning av en ny restaurang?

Svar:
Lämpligt är väl att man gör en inbjudan med ett tydligt varumärke exponerat.

Låt det framgå att det är en inbjudan, att gästen inbjudes just därför denne är viktig och att är nyöppning.

Plats, datum, tid och förväntad klädsel kan vara bra info.

Om gästen förväntas och stanna och äta på egen bekostnad, eller inte, så bör det framgå av inbjudan.

Klicka här för att läsa min artikel om att skriva en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Mellan människor – min bråkiga syster, hur ska vi få lugn i familjen?

Fråga:
Min äldre syster har bråkat med min nya kärleks syster, ett storbråk efter 25 års vänskap.

När min partners fru avled, träffades vi, det känns bra men bråket är intakt.

Min partner vill absolut ej umgås med min syster.

Tyvärr kan jag inget göra men vi vill båda att relationen fungerar, även med bråkiga systern.

Vad göra?

Svara:
Det är alltid svårt när människor inte klarar att umgås utan måste vara elaka mot varandra.

Du och din partner har tillåtet två andra människors bråk påverka er, ni har blivit en del av detta genom ställningstagande.

Börja där – i er relation. Ska ni acceptera att deras sociala oförmåga ska stå mellan er.

Jag avser då att inte vilja träffa den ena eller andra, man väljer sida.

Meddela systrarna gemensamt att dras bråk får de reda ut, vill ni kan ni medverka i ett samtal.

Men ni kommer inte tillåta er att välja sida, hålla med den ena eller andra.

Deras bråk måste leda till att det får konsekvenser för dem, inte för er.

Klicka här för att läsa min artikel om etikett vänner emellan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bordsplacering – vilken är placeringen av jubilaren?

Fråga:
Ska ha en fest för att fira min 50-årsdag och kommer av olika skäl att ha mindre tillställning för familj och släkt och lite senare en större fest för vänner och kollegor.

Funderar väldigt mycket på bordsplaceringen för festen för vännerna.

Om jag väjer bordsplacering, vem/vilka ska sitta bredvid mig?

De enda familjemedlemmarna som kommer att närvara på en festen är min man och vuxne son.

Och om man väljer att använda någon form av placeringslek (med kort till exempel), då kan ju jag få vem som helst till bordet?

Svar:
Det är alltid ni som värdpar som beslutar hur ni ska sitta.

Väljer du en placeringslek kan du undanta dig och din bordskavaljer, det är ditt beslut.

Du behöver inte ha en släkting till bordet,  det kan lika gärna vara en nära vän, chefen eller annan betydelsefull person.

Så stor valfrihet råder.

Klicka här för att läsa min artikel om bordsplacering >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Artighet – är jag viktigare än du och med vem börjar jag. Du eller jag?

Fråga:
Efter 35 års liv varav 13 som exilnorsk i Sverige noterar jag nu att folk oftast i muntligt samtal nämner sig själv innan andra: ”jag och x gjorde så”, ”Jag och barnen ska simma” Jag och kompisen ska bowla” osv. – istället för att nämna sig själv till sist: ”x och jag gjorde så”, ”barnen och jag ska simma”, ”kompisen och jag ska bowla.”

När jag frågat vuxna och ungdomar både välutbildade och andra om de känner till regeln så möts jag av förundrade blickar.

De säger att de aldrig lärt något om att det ska vara jaget till sist.

Har det någonsin varit allmänbildning i Sverige att lista sig själv sist?

Och om det har varit det – när tog det slut?

Och varför?

Vad tycker du själv?

Svar:
Det är en gammal skrivregel du beskriver och det är sannolikt en generationsfråga.

De flesta födda på 50-talet eller tidigare brukar vara lärda att du börjar aldrig med ditt eget pronomen, precis som du beskriver.

Så svaret är ja, det lärde du dig i skolan, åtminstone fram till 1970-talet.

När tog det slut, svårt att svara på, mer en fråga för språkforskarna.

Men det finns teorier om hur vi placerar oss själva i förhållande till varandra och lite av den tidens anda när ”jag” är viktigast, ”jag ska förverkliga mig själv” etc dök upp tidsmässigt med att TV programmet Expedition Robinson lanserades.

Det gick ut på att framhäva sig själv framför andra och det var för 20 år sedan det dök upp. Men jag har inga vetenskapliga belägg för detta, men att attityden har gått från att ”du är viktigare än jag” till ”jag är viktigare än du” den framgår i massor av sammanhang.

TV programmen med detta ”jag-fixerade” upplägg har därefter kommit på rad.

Vad jag tycker är kanske mindre intressant, men vett och etikett går helt och hållet ut på att ”du är viktigare än jag”.

Klicka här för att läsa min artikel om vett och etikett vid skrivande >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dresscodes – vad heter Smoking och långklänning på engelska?

Fråga:
Vad heter dress code ”smoking och långklänning” egentligen på engelska?

Är svengelska ok enligt ”dress code,  tuxedo and evening dress” eller är det ”dress code black tie”?

Men vad skriver man då om damernas klädsel; evening dress / evening gown / floor-length formal gown – ja, vad?

Svar:
Smoking heter på engelska Black Tie, på amerikanska Tuxedo eller enbart Tux.

Ibland skrivs Dinner Jacket på inbjudan, men då ska det vara en vit kavaj till Smokingen.

För henne kan du skriva Evening Dress.

Men för kvinnan kan det ibland stå ”Saturday night is black tie, but palazzo pants will be absolutely fine”.

Då passar även en byxdress.

Klicka här för att läsa min artikel om utlandets klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson