Vett och etikett på jobbet – är det ok med ett främmande språk sinsemellan, så inga andra förstår?

Fråga:
Jag har ett ”problem” på min arbetsplats.

Jag arbetar som frukostvärdinna på ett hotell och har en kollega, han kommer ifrån Thailand och kan inte direkt mycket norska (bor i Oslo).

Vår husfru/chef är också från Thailand och varje gång hon kommer in i köket så pratar dom endast thai.

Jag förstår inte ett ord av vad dom säger och tycker faktiskt att detta är jobbigt, speciellt när jag vet att min kollega är lite ”falsk” och gärna pratar skit bakom ryggen på andra.

Ska jag ta upp detta med hotelldirektören?

Jag känner att det inte hade gett någon effekt att prata med husmor om detta då hon klart favoriserar honom framför mig.

Svar:
Om du upplever att det är ett så stort bekymmer att det besvärar dig hela tiden bör du nog ta upp det. Det tillhör god ton att man talar ett språk så samtliga medarbetare förstår.

Men samtidigt får du räkna med att ”korrigeringen” från hotelldirektören hamnar hos din husfru och då är du åter på ruta ett.

Om du inte förstår och de pratar ”skit”, då kan du ju lika gärna strunta i problemet.

För du vet ju inte om det är så, oavsett så kan den personen i alla fall prata om dig när du inte hör på.

Sedan kan man ju anse att din husfru borde visa dig mer respekt och använda ett gemensamt språk.

Men jag tror att du ska släppa det och kanske tydligt meddela henne att om de pratar Thai och du inte förstår kan hon heller inte förvänta sig att du ska kunna efterleva något som då sagts anknutet till arbetsplatsen.

Läs mer om vett och etikett på jobbet >>

Etikettdoktorn  Mats Danielsson

Klädsel – får man idag bära mössa inomhus, är det helt vedertaget?

Fråga:
Är det numera vedertaget att ha mössa inomhus?

Tidigare fick man frågan äggen skulle hit? Oartigt, dålig uppfostran var det tidigare.

Vad gäller?

Svar:
Nej, det är inte på något vis vedertaget och det är inte på något vis ”förbjudet” men den man som bär keps inomhus bör tänka på att hans mössa inte uppskattas av alla.

T.ex unga personer som söker jobb förlorar inget på att ta av mössan, här kunde man hoppas på att föräldrar stöttade och hjälpte dem.

Men det är lika ofta föräldern själv idag, som också bär mössan inomhus.

I min värld tyder detta på okunskap, man vet inte vad som förväntas, men jag går inte runt och funderar över detta längre.

Här tror jag förändringen skett, man har givit upp. Både i skolor och på andra ställen man kan säga till.

Men jag har sett ett flertal restauranger som numer har en skylt med förbud mot mössa.

Klicka här för att läsa min artikel om hatt och mössa >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Inbjudan – hur skriver man en inbjudan till nyårsfest?

Fråga:
Hur skriver man en inbjudan till en nyårsfest?

Svar:
Ett brev i kuvert blir alltid mest uppskattat och ger fler svar än via mail, sociala media mm..

Därtill ska den innehålla vem som inbjuds, vilken dag, vilken tid tid, vilken plats, vad inbjudan avser, vem som bjuder in, vilken klädsel som förväntas och till vem och hur (brev, e-post, telefon) ska svaret sändas.

Klicka här för att läsa min artikel om inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Begravning – svart klädsel är angivet, men kan jag bära mörkt grå färg?

Fråga:
Vi ska på begravning nästa vecka.

I annonsen anges svart klädsel.

Har aldrig sett detta, vanligen anges bara mörk klädsel.

Vi är inte närmast anhöriga.

Kan man ha mörkt grå kläder?

Svar:
Ja, det går precis lika bra.

Men välj inte någon ljusare nyans, det ska vara riktigt mörkt grå.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel på begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – hur gör vi för att tacka när vi önskat pengar i present?

Fråga:
Jag och min blivande man gifter oss nästa sommar och vi kommer att önska oss ett bidrag till vår bröllopsresa.

Vi vill gärna inte öppna paketen/kuverten under bröllopet för att skapa ”dötid”. Samtidigt vill vi visa all uppskattning till våra gäster som vill ge oss ett bidrag.

Mina föräldrar rekommenderar lysning och det känns som ett bra förslag, men jag vill liksom inte att det ska vara ett presentkort där vi läser upp samtligas gåva i pris.

Då vi endast önskar oss ett bidrag till bröllopsresan och om de flesta som vill/kan ge ett bidrag följer vår önskan kommer varje presentöppning att fokusera på summan
Istället för att de bidrar till vår resa.

Hur bör vi göra enligt konstens alla regler?

Kan vi öppna gåvorna efter bröllopet och under kvällen tacka för alla presenter och sen skicka ut ett personligt tackkort till var och en istället?

Svar:
Att be om pengar, det är lite som att be gästerna betala för sig. Inte kul att läsa, men sant.

Så tyvärr måste jag säga att när brudpar ber om pengar är inte alltid uppskattat, mycket beroende på att man inte vet hur mycket man ska ge.

Det finns inga riktlinjer för detta, så då får jag ge det enda råd jag kan lämna.

Be om ekonomiska bidrag i ett anonymt kuvert, som gästerna lämnar på därför avsedd plats, t.ex i en låda.

Då behöver ingen känna att de ger ”för lite” eller ”för mycket”, man ger efter förmåga.

Om ni vill, så ber ni någon person räkna samman summan och så tillkännager ni under kvällen vad ni fått, var ni avser resa.

Ni kan också sända ett tackkort, vilket jag förmodar att ni ändå kommer att göra.

Tänk på att skriva upp de gäster som väljer att ge er andra presenter, dessa bör då omnämnas i ett personligt tack.

Klicka här för att läsa min artikel om pengar i bröllopspresent >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Klädsel – vilken storlek på medaljen ska jag bära?

Fråga:
Jag har fått Svenska Fotbollförbundets förtjänstmedalj i guld.

En stor och en mindre.

Jag är inbjuden till Fotbollförbundet jubileum.

Vilken storlek skall jag bära?

Svar:
Det beror helt och hållet på klädkoden

För damen gäller att medaljer kan bäras till Smokingklänning.

Välj företrädesvis miniatyrer till denna klänning.

Interna klubbmedaljer, som i ditt fall,  kan bäras till mörk kostymklänning.

Då väljer du full storlek.

Klicka här för att läsa min artikel om medaljer >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bordsplacering – vad är en så kallad Fransk sittning?

Fråga:
Såg i en film där paret som gick ut och åt på restaurang satte sig bredvid varandra.

Det kallades för fransk sittning.

Stämmer det att det heter så?

Svar:
Vad jag lärt minns är en fransk sittning är när stolarna står bredvid varandra och man kan titta rakt ut.

Den brukar finnas på de flesta uteserveringarna runt om i Europa.

Klicka här för att läsa min artikel om etikett på restaurang >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bordsskick – varifrån kommer ordet skål?

Fråga
Jag undrar om ordet skål– kom det från vikingas segrar över fiender och att de då tog skallen på fienden och drack deras blod ur?

Svar:
Det enkla svaret blir – nej. Så var det inte, det är en skröna.

Förvisso sägs det att man skålade med höger hand som viking och med blicken fäst på varandra. Därmed förhindrades att vapen drogs.

Men det är inte bakgrunden till ordet skål.

Ordet skål är som sådant fast rotat i svenska traditioner och har årtusenden i sin historik. Men själva ordet är faktiskt fornsvenska och det är ”skal”, som är ursprunget. Ordet ”skal” betydde i fornsvenskan ett dryckeskärl, något som omslöt.

Men visst finns vikingarnas historia där också, åtminstone den tidsperioden då man dyrkade asagudar.

Man lyfte bägaren eller mjödhornet, till asagudarnas ära och bad om krigslycka och framgång. Men det kunde lika gärna vara bonden på Birka som önskade god skörd.

Därefter blev skålen mer och mer utvecklad, för att bli en hyllning till ledare, kungligheter och fäderneslandet.

Sedvänjan kom sedermera att bli en borgerlig, krävande ritual med många regler om och till vem man skålade. Men även här spred sig skicket ut till allmogen, man skålade utan rangordning.

Då kunde även kärleken hyllas vid en skål och det blev lyckönskningar.

Klicka här för att läsa min artikel om skålande >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Kläder – vilken storlek på flugan ska man ha?

Fråga:
Finns det några rekommendationer angående en flugas utformning och storlek?

Storlek för att användas till vardags?

Jag arbetar i ett yrke där vi har slips till vår klädsel, men tänker att fluga är väl lite stiligare och ”gladare`.

Svar:
Nej, det gör det inte, men det är klart en jättestor rosett runt halsen kanske får ses som mindre elegant.

De flesta flugor är i en enda storlek, med variationer givetvis.

Sedan kar knuten en viss påverkan.

Klicka här för att läsa min artikel om hur du knyter en fluga >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson