Begravning – hur tacka gäster i samband med minnesstund?

Fråga:
Jag har blivit ombedd att vid begravningens efterföljande begravningskaffe tacka gästerna.

Hur gör man det?

Vad säger man?

Jag ska alltså inte hålla tal utan endast tacka med några väl valda ord.

Svar:
Efter det att man avslutat minnesstunden, ofta när prästen läst upp gåvorna så eser du dig upp.

Vanligen sker det i samråd med de närmast sörjande, så de vet om att nu avrundar vi.

Du meddelar att du blivit ombedd att framföra den närmast sörjandes tack och att denna person tackar för att gästerna hedrat NN med sin närvaro. Du tackar för blommor och eventuella gåvor.

Klicka här för läsa mer i min artikel om minnesstund >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Middagsetikett – när och hur sker vinpåfyllning?

Fråga:
När ska man fylla på gästens glas med vin.

När det till 2/3 delar är urdrucket , när det är urdrucket till hälfter eller när det är helt urdrucket?

Svar:
Det enkla svaret är när du som värdfolk ser att någon av gästernas vin börjar ta slut.

Förslagsvis vid 2/3 urdrucket, men samtidigt erbjuder man även övriga gäster, oavsett hur mycket eller lite de har i glaset.

Klicka här för att läsa min artikel om vin >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Nobelfesten – vilken klädkod gäller för genrepet?

Fråga:
Vi är bjudna på genrepet till Nobelfesten då min man arbetat för samma företag i 30 år.

Vad gäller för klädkod denna kväll?

Svar:
Genrepet är för servitörer och studenter ska kunna öva.

Klädseln är nog ganska avslappnad och mer vardaglig.

Men jag föreslår att ni vänder er till den som bjudit in och ställer frågan.

Klicka här för att läsa min artikel om Nobelfesten >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bordsskick – kan man ta marmelad på osten, min man klagar att jag saknar etikett vid frukost?

Fråga:
Jag har under många år fått höra av maken att det är ”bonnigt” att ha marmelad och ost på smörgåsen.

Han har lärt av sin morfar, som var en man av finare slag född i slutet på 1800-talet, att det absolut inte går för sig.

Detta leder, som ni förstår, till diskussioner och jag skulle önska att en gång för alla få ett svar.

Kan jag äta min smörgås med en god hemmalagad hallon och blåbärsmarmelad med en vällagrad cheddarost på eller är jag fördömd att förevigat brinna i mitt bonniga helvete?

Svar:
Det du beskriver kommer sannolikt från den tid man ansåg att det var slöseri med dubbla pålägg och så skapade man egna etikettsregler för att förhindra detta.

Din mans morfar hade den tron, för så var han lärd, nu har din man samma tro men det finns inga sådana etikettsregler.

De är påhittade och sannolikt sprungna ur en tid då man inte hade råd med sådana finesser som ost och marmelad.

Så ska vi tala om sämst vett och etikett får vi nog ge din man en större känga.

Det mest ofina man kan göra, det är att påpeka andras eventuella misstag.

Vad gör han? Påpekar det han tror att du gör fel (dessutom utan att riktigt veta varför han anser att du gör fel).

Ät ost med marmelad och njut!

Klicka här för att läsa min artikel om bordsskick >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Dödsfall – får man kalla sig änka om man varit sambo?

Fråga:
En kanske lite udda fråga.

Jag har varit sambo i 30 år med min livskamrat.

I somras avled han.

Är jag då änka eller??

Svar:
Jag får beklaga din förlust av en livkamrat.

En änka är, citat: ”benämning på en tidigare gift kvinna vars make avlidit och som heller inte ingått nytt äktenskap.
(källa: Nationalencyklopedin)

Formellt är du därmed inte änka, men i ett mer socialt och etikettsmässigt sammanhang skulle jag ändå betrakta dig som änka.

Ni har ju levt tillsammans i hela 30 år och sorgen efter din man blir ju inte mindre för att det formella säger annorlunda.

Läs mer i min artikel om svåra dagar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Telefon – hur svarar man bäst i telefon?

Fråga:
Sitter med lite funderingar kring telefonetikett. Hur ska man egentligen besvara ett samtal?

”Hallå!” ”Ja det är ..” ”Förnamn Efternamn” ”Telefonnummer”?

Vore intressant att läsa ett inlägg från dig om detta ämne!

Svar:
Det har blivit alltmer vanligt att svaret i telefonen är ”Hallå”,  jag är personligen ingen förespråkare för detta.

Men ju fler som använder det får man nog anse att det är den hälsning som är mest använd när en okänd person ringer. Undantaget är utan diskussion alla affärs- eller arbetssamtal, där ska svaret utan minst tvekan vara arbetsplatsens namn, följt av ditt eget och ännu bättre med din befattning.

Det svar som ändå får anses vara det mest artigt och personligt är svaret ”Hej, detta är hos familjen Danielsson” eller ”Hej, detta är Mats Danielsson”.

Det är ju även ett ganska vanligt svar på telefonsvarare.  Men det är även precis lika viktigt att veta vad man INTE ska svara i telefonen om man vill vara korrekt. Några saker man kan undvika är

  • Bryskt svara ”Vem är det?” när den som ringer upp är okänd för dig som svarar. Om den som ringer upp inte presenterar sig, kan du helt enkelt fråga ”Vem är det jag talar med?”. När den som ringer söker en annan person än du, kan du helt enkelt svara  ”Vem kan jag hälsa ifrån?”.
  • Svara ”Ett ögonblick” , för att därefter gå iväg och uträtta ett ärende eller prata med annan person. Det är definitivt bättre att svara ”Kan jag ringa tillbaka om ett par minuter?”, givetvis under förutsättning att det fullföljs.
  • Låta småbarn svara. Det kan vara trevligt som förälder att se sitt barn vara duktigt på att svara, men för den som ringer är det inte helt lätt att veta vart man kommit eller få fram budskapet.

Läs mer i min artikel om telefonetikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Disputation – hur ska jag inleda talet till min dotter?

Fråga:
Jag hade tänkt säga några ord till min dotter när hon disputerar men är osäker på hur jag börjar.

Kan jag vända mig direkt till henne tex ”Kära NNN” eller måste jag börja på annat sätt?

Tex ”mina damer och herrar”  för då blir det lite annorlunda i själva talet då talar jag ju mer om henne som tredje person?

Svar:
Du behöver inte vara så formell, jag anser att du snarare ska vara mer personlig och rikta dig direkt till henne.

Börja med ”Min älskade dotter, jag är så stolt över dig så du kan inte ens ana!”

Därefter går du vidare med att berätta om hur glad och lycklig över att få dela hennes framgång.

Läs mer i min artikel om att hålla tal >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson
 

Klädkoder – klädsel vid kyrkbröllop?

Fråga:
Vi är bjudna på ett kvällsbröllop mitt i veckan och festen skall vara nästkommande helg.

Hur klär man sig i kyrkan?

Svar:
Formellt behöver ni inte följa någon klädkod i en kyrka, det går lika bra med vardagsklädsel.

Men nu är det ett bröllop och ska det vara lite extra festligt.

Mitt förslag är mörk kostym för honom och motsvarande klädkod för en kvinna.

Läs mer i min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn  Mats Danielsson