Kindpussar – vilken sida startar man på?

Fråga:
Jag och min vän undrar några saker om den franska kindpuss-traditionen.

Dels undrar vi om det är sant att man börjar med antingen höger eller vänster sida beroende på om man är i norra eller södra Frankrike och om det stämmer, var går gränsen mellan höger/vänster först?

Vi vill ju inte gärna råka kyssa någon på munnen!

Svar:
Det är vänstertrafik som gäller, dvs håll till vänster så blir det höger kind, mot höger kind.

Däremot kan det vara bra att ta reda på, när ni är på plats, hur många kyssar som ska ges.

Det kan skilja sig åt.

Vad det gäller att starta på motsatt sida, så har jag hört någon del av Italien har den traditionen.

Klicka här för att läsa min artikel om kindkyssar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Nobelfesten – vad är det som gäller för en frack?

Fråga:
Datumet för Sveriges mest kända evenemang där det fordras frack (Nobelfesten 10dec) sammanfaller ofta med kärvt väder.

Så då undrar jag om slängkappa och cylinderhatt används nuförtiden? Ytterrock går lika bra?

Vad ska män ha om de vill bära med sig saker som inte får plats i rock/byxficka? Väska känns fel?

Får man ta av frackjackan (t.ex för att värma sitt sällskap), eller är det mindre bra i och med att frackvästar ser ut som de gör?

Svar:
Ytterrock går alldeles utmärkt att komma i och hatten kan du lämna hemma.

Det är inte mycket att välja på vad du kan bära med dig , du får minimera antalet saker du bär med dig.

En nyckel, ett kreditkort, lite kontanter och kanske en legitimation får plats i rockens innerfickor utan att det syns.

Frackrocken, den tar man aldrig av.

Det räknas som om man ”sitter i underkläderna”.

Klicka här för att läsa om Nobelfestens kläder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Presenter – kan jag önska mig pengar till min 40-årsdag?

Fråga:
Ska bjuda på 40- års kalas om två månader och vill önska mig pengar.

Då jag själv har svårt att ge bort pengar till kompisar undrar jag hur jag kan skriva på inbjudan.

Jag tänkte ha som en ask som är igensatt och ingen kan se hur mycket det är.

Kan man skriva på inbjudan att man önskar sig pengar och att det kommet finnas en ”låda” att lägga i valfri summa?

Ska jag då skriva som inbjudan kommer från mig eller som att min sambo eller dotter har fest för mig?

Svar:
Jag har ofta uttryckt i mina svar här på bloggen att just pengar som present är svårt att önska sig som vuxen.

Men om man som du nu gör, var och en kan lägga ett anonymt kuvert med valfri summa i en låda, då fungerar det bättre.

Då kan gästen lägga hur mycket eller hur lite de vill och vill de ge dig direkt, så går det också bra.

Om du skriver på inbjudan, gör då en text som beskriver att om de funderat på någon gåva, vilket du givetvis inte förväntar dig, så lägg en valfri summa i ett anonymt kuvert.

Vem som skriver under inbjudan är en smaksak, det har ingen betydelse.

Läs mer i min artikel om presenter >>

Etikettdoktorn  Mats Danielsson

Förlovning – hur framför jag min önskan om att vi ska förlova oss?

Fråga:
Vad säger jag, och hur säger till min kära?

Vi har båda flera äktenskap bakom oss och jag vill bara befästa vår kärlek med att vi förlovar oss.

72 år gamla.

Hur ställer jag frågan till honom ?

Svar:
Du har redan skrivit svaret i din fråga.

Säg att du vill befästa er kärlek med denna handling, trots att ni har flera äktenskap bakom er.

Klicka här för att läsa min artikel om förlovning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – vad kan jag som kvinna bär vid Smoking/Mörk kostym?

Fråga:
Är bjuden på födelsedagsfest med klädkod Smoking/Mörk kostym.

Kan jag ha svart långklänning med stenar runt halsringningen och en silvrig sjal?

Svar:
Klänningen får inte vara golvlång, den måste vara ankellång eller strax under ditt knä.

Är den ankellång  ska den inte vara vid och glittrig som en bal- frackklänning.

Annars går det bra.

Klicka här för att läsa min artikel om aftonklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson