Dukning – hur långt ned ska duken hänga på sidorna av bordet?

Fråga:
Jag och en kollega diskuterar om hur långt häng en duk bör ha från bordet.

Hon förklarade att jag var helt fel på när jag menade att halvvägs mellan stolssits och bord var passande så att gästerna inte drar duken med sig när de sätter sig eller behöver ha den i knät.

Hon påpekade då att hon haft restaurang i många år och förklarade att den ska nå ner till stolsdynan.

En annan kollega förklarade för mig att vid kungliga middagar går duken nästan ner till golvet även på stolsidorna, vilket jag själv skulle uppleva som besvärande.

Så givetvis kände jag mig överröstad och blev lite uppläxad.

Ska det verkligen vara så vid en dukning?

Svar:
Det finns nog ingen egentlig etikettsregel, snarare en praxis som utvecklats för detta och de som serverar och dukar professionellt brukar ha bra kunskaper.

Man kan se dukningar med duken ned till golvet, men tar vi Konseljsalen eller Vita Havet på Kungliga slottet så går duken till stolsdynan.

Nobelmiddagen har samma längd och det är nog där man vanligtvis hamnar.

Klicka här för att läsa min artikel om att duka ett bord >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bordsplacering – var ska vi placera gästernas barn?

Fråga:
Våra vänner kommer på en liten festoch de ska ha barnen med sig.

Det är helt ok, för vi har barn i samma ålder (5-10 år) och det har även det tredje paret.

Så nu undrar jag, ska barnen sitta med oss eller vad föreslår du?

Svar:
Har man barn med, som klarar att äta själva blir det oftast mycket roligare för dem och lättare för gästerna om barnen får ett eget bord.

Alternativt placerar ni barnen vid en bordsände och låter dem sitta tillsammans.

Läs mer i min artikel om bordsplacering >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Turkiet – vett och etikett och hur affärsetiketten där?

Fråga:
Jag gör ett skolarbete om hur det är att vara affärsman i Turkiet, kan du skriva lite viktiga saker man ska tänka på när man är där utöver det som finns här på sidan, gärna inriktat på om man är affärsman.

Svar:
I Turkiet tar man i hand,  att komma i tid anses som viktigt, men landets befolkning har överseende med förseningar.

För männen gäller kostym och slips som korrekt klädsel.

En affärspresent kan vara något som kommer från Sverige. Att svara mer omfattande än så och mer än vad min webbsida (länken sist här) gör jag inte, då gör jag ju din efterforskning och ditt arbete åt dig.

Dessutom skulle det bli ett alltför omfattande svar.

Jag rekommenderar dig iställlet att söka mer information i t.ex. boken ”Världens etikett” utgiven av Ordlaget. Den är bra.

Du kan också ringa Exportrådet och fråga dem om de har några tips.

Läs mer i min artikel om Turkiet >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson
 

Medaljer och ordnar – kan jag bära hembygdsdräkt och ordnar samtidigt?

Fråga:
När man bär hembygdsdräkt till större tillställning, kan man då bära militära utmärkelser till denna.

Och i så fall placerar man ordnar efter de militära uniformsreglerna?

Svar:
Det är ingen fråga som kan besvaras utan att veta hembygdsdräkt eller vilka utmärkelser det handlar om.

Jag är tveksam till att de bärs överhuvudtaget och om du ska göra det ska du kontrollera med t.ex hembygdsföreningen om vad som fungerar till din dräkt.

Dessutom ska du också ta reda på om dina utmärkelser kan bäras utan din uniform.

Mitt råd blir att du avstår från dessa utmärkelser.

Klicka här för att läsa min artikel om medaljer och ordnar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Restaurang – vad är viktigt på finare sådan?

Fråga:
Jag undrar om hur ska jag bete mig och vilka kläder ska jag använda vid en fin middag på en fransk restaurang i Stockholm, middagen börjar kl 18.00.

Jag har aldrig har ätit på en lite finare restaurang.

Svar:
Nu är det oftast inte så krångligt, man hittar alla sorters människor på restauranger och alla har vi olika sätt.

Men ska du vara noga, kan några enkla råd från förr alltid fungera.

Ingen bör sätta sig vid bordet innan värd/värdinna givit tecken att man kan sätta sig.

När gästerna satt sig till bord kan var och en lägga servetten i knäet.

Du kan även dricka av vattnet och bryta av ett eventuellt bröd som är framdukat.

Allt detta kan göras innan din värd sagt ”Varsågoda och börja äta” eller börjat äta själv.

Servetten placeras i knäet.

Möjligen förankras med en flik under tallriken. Sedan är den enkla regeln att ju mer formell en middag är, desto mer noga blir det med etiketten.

Men oroa dig inte, de flesta människor följer inte dessa regler slaviskt. Du kan läsa mer i bifogad länk.

Läs mer i min artikel om bordsskick >>

Etikettdoktorn  Mats Danielsson

Inbjudan – bjudet är fägnat, ska vi bjuda igen även om vi inte kunde gå?

Fråga:
Om man blir bjuden till en person, blir sjuk och måste göra ett återbud – måste man då ändå bjuda tillbaka trots att man aldrig var på bjudningen?

D v s gäller ”bjudet är fägnat”.

Gäller det i så fall också när jag är bjuden första gången till en person som jag inte känner så väl och där ovanstående situation uppkommit?

Svar:
Det finns givetvis inga krav, men det är alltid uppskattat om man bjuder tillbaka.

En förklaring till uttrycket ”bjudet är fägnat”, är att har man bjudit någon så har man också undfägnat hen, även om hen inte kunnat komma.

Detta som en del i turerna kring att bjuda och bjuda igen

Detta oavsett närvaro eller inte. Det är inbjudan som räknas.

Läs mer i min artikel om inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkod – mörk kostym är detsamma som militär uniform?

Fråga:
Är bjuden på bröllop med dresscode, mörk kostym.

Jag vet att brudgummen kommer bära frack.

Jag tänkte använda min militära uniform, dock ej högtidsdräkten, är detta ok?

Svar:
Jag antar att du då avser att bära daglig dräkt, då detta motsvarar mörk kostym.

Annat, som liten mässdräkt (Smoking), kan du inte bära.

Läs min artikel om klädkoder inkl. uniform >>

Etikettdoktorn  Mats Danielsson

Brev – hur läggs ett brev i ett kuvert?

Fråga:
Har Du några råd angående hur man ska lägga ett brev/kort i ett kuvert.

Med brevryggen uppåt eller neråt?

Svar:
Normalt lägger man det med brevryggen nedåt, och adressaten namn mot baksidan på kuvertet.

Då kan läsaren omedelbart se ingressen när kuvertet sprättas upp.

Läs mer om skrivandets etikett

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Kondoleans – blommor och kondoleanskort, vad ska jag göra?

Fråga:
Min väninnas mamma har avlidit idag,vilket är så ledsamt. Jag hade tänkt och kondolera med blombukett och ett kort.

Det hör till saken att min väninna är även min frisör som jag ska till nu i veckan.

Ska jag komma med blombuketten & kortet då, eller jag ska vänta till begravningen sker?

Jag ska inte gå på den. Jag vill endast kondolera.

Svar:
Kondoleansblommor är inget som krävs, även om det blivit alltmer populärt nuförtiden.

Du kan välja att skicka henne ett kondoleansbrev och lägga buketten vid kistan, det sköter blomsterhandeln om och är det mest brukliga.

Personligen skulle jag välja att skicka blommor till båren och sända ett kondoleanskort.

Eller får lämna blommor och kort i hemmet, men då får du gör det innan du kommer som kund till din väninna.  På jobbet kan det vara svårt för henne att hantera rent praktiskt.

Läs mer i min artikel om begravning >>

Etikettdoktorn  Mats Danielsson