Vett och etikett på jobbet – vad säger man i språket, om att ”gå hem”?

Fråga:
För ett tag sedan kom frågan på jobbet upp om att ”gå hem” även kunde innebära att man går i pension.

Detta i samband med att en yngre person talade om att ”gå hem” som en tidpunkt på dagen, men den äldre kollegan misstolkade detta som att hon drev lite med att ”gå hem”, fast då för gott som hon skulle göra.

Vad säger du?

Svar:
Vett och etikett i språket är intressant, men kanske lite utanför min dagliga gärning. Jag tog frågan vidare.

Språkrådet svarar när jag kontaktar dem:
Gå hem” betyder dock i de flesta fall bara just det, att man går hem (för dagen). För att det ska tolkas som ”gå i pension” måste man nog ha pratat om pension innan, samtalet måste handla om pension. Och det är förstås fortfarande helt ok att säga ”gå i pension” i stället.”

Läs mer i min artikel om samtalets vett och etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädsel – uniform med medaljer i kyrkan, kan jag bära det?

Fråga:
Jag kommer att gå till kyrkan på en julvesper i uniform, kan man då ha sina medaljer på sig, eller dom skall tas av?

Svar:
Utmärkelser, medaljer och ordnar som är utdelade av myndigheter, organisationer och regeringar bärs vid högtidliga tillfällen.

Med det menar man då nationaldag, barndop, bröllop, jubilarer men man avser inte att de ska bäras vid vanliga tillfällen som på en middag.

Du ska på en julvesper, som är en tradition som har sina anor långt tillbaka i tiden.

Ordet ”vesper” är en gammal benämning på aftonbön eller aftongudstjänst och jag vet inte vilken uniform som är påbjuden.

Jag tror att du ska ta kontakt med försvarets experter för att få svar på vad som gäller för just din uniform.

Men så här spontant anser jag att en julvesper inte når upp till nivån för en tillräcklig högtid där du bär medaljerna.

Läs mer i min artikel om klädkoder, även militärt >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Presentation – hur presenterar man sig korrekt?

Fråga:
Hur presenterar man sig artigast när man möter någon? Vad säger du i etikettfrågan?

Många säger bara förnamnet.

Svar:
Du presenterar dig genom att säga både ditt för och efternamn.

Att endast använda efternamnet anses inte vara korrekt och att enbart säga förnamnet kan ibland låta okomplicerat, men det räcker inte.

Om du presenterar dig själv, så säger du aldrig din titel eller ditt yrke (om någon annan presenterar dig är det ok och givetvis har det ett värde i affärssammanhang att veta din position).

Säg ditt namn klart och tydligt, någon återhållsam blyghet som ska likna diskretion fungerar dåligt.

Den du möter ska inte behöva fråga om efter namnet.

Läs mer i min artikel om att presentera sig >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Kondoleans – vad svarar man på när någon säger ”beklagar”?

Fråga:
Min morfar har nyligen gått bort och detta är första gången någon nära anhörig till mig avlider sen jag blivit ”vuxen”.

När jag berättade detta för en nära vän så sa han att han beklagar, vilket är normalt men jag blev helt ställd för jag visste inte vad jag skulle svara men fick tillslut ut ett tack.

Men att säga tack kändes på något vis fel.

Vad svarar man när någon säger beklagar eller beklagar förlusten?

Är det tack man säger eller vad är det som gäller?

Svar:
Du kan svara ”tack”,  ”det var vänligt” eller ”jag uppskattar din omtanke”.

Det finns flera sätta att framföra detta på, använd de ord som du känns mest naturliga för dig.

Läs mer i min artikel om kondoleanser >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson 

Dresscode – vad innebär det när det står Formal/Evening?

Fråga:
Jag har fått en inbjudan till en middag för en europeisk organisation.

Inbjudan är på engelska och den uppger Dress Code Formal/Evening.

Är det mörk kostym och vit skjorta eller är det smoking?

Svar:
Dresscode formal varierar mellan olika länder.

Den formella klädseln  och aftonklänningar är generellt sett kläder som lämpar sig för formella tillställningar, som bröllop eller en formell middag.

De klädkoder som anses formella på kvällen är egentligen Frack eller Smoking.

Men en mörk kostym anses i USA / Kanada vara korrekt även på kvällstid.

Jag föreslår att du bär en Smoking.

Läs mer i min artikel om utlandets klädkoder  >>

Mats Danielsson, etikett- och bemötandeexpert
Etikettdoktorn

På jobbet – min chef kräver att jag talar svenska i telefon med min mamma, vad säger du?

Fråga:
Min chef och jag har lite olika åsikter om hur man ska göra i en situation.

Jag kommer från ett annat land och när min mamma ringer mig och jag sitter i närheten av t ex min chef eller någon annan så pratar jag med min mamma på vårt språk men det tycker min chef är helt fel eftersom att hen inte förstår vad som sägs.

Jag och min mamma pratar alltid svenska när vi har svenskt sällskap men när vi pratar i telefon så känns det konstigt att prata svenska.

Jag vill ju kunna bevara mitt språk och det känns som att det är svårt att göra det eftersom att det nästan alltid finns någon svensk i närheten.

Så hur tycker du att man ska göra i denna situation?

Svar:
Den absolut bästa och förmodligen mest korrekta lösningen är att du talar med din mamma utanför arbetstid.

Privatsamtal på arbetstid bör man hålla korta och inte bli alltför generös med.

Det är trots allt din arbetsgivare som betalar för den tid du lägger på samtalen och det blir ganska uppenbart när det sker om du talar annat språk vid dessa tillfällen.

Sedan kan man fundera på varför din chef eller kollegor ska lyssna på dina samtal, det tillhör god arbetsetikett att man, om inte annat, låtsas att inte höra.

Fråga hen om det är att du avsätter tid till samtalen som stör, för om det är så är det bättre att han säger det istället.

Läs mer om vett och etikett på jobbet

Etikettdoktorn  Mats Danielsson

Begravning – placering av gästerna i kyrkan?

Fråga:
Hur placerar man sig i kyrkan vid begravning?

Har för mig att anhöriga till den döde sitter på höger sida medan vänner och bekanta sitter på vänster sida. Är detta riktigt?

Om så – var drar man gräns för anhörig? ¨

Svar:
Den mest vanliga placeringen i kyrkan är att de närmast anhöriga placeras längst fram på bänkarna och till höger i kyrkan.

Övriga gäster placerar sig sedan fritt. ¨

Men det finns olika traditioner i olika församlingar, så man måste alltid fråga begravningsentreprenören eller kyrkans personal om man är tveksam.

Det kan variera.

Läs mer i min artikel om gäst på begravning >>

Etikettdoktorn  Mats Danielsson

Nobelfesten – bordsplacering av samkönade par?

Fråga:
Hur placerar man homosexuella vid bröllop och Nobelmiddagen?

Skulle du kunna hjälpa om oss med detta?

Svar:
De bordsplaceras precis som alla andra, vilket innebär att man sitter inte tillsammans och är man man sitter han med en kvinna och tvärtom.

Man bordsplaceras aldrig utifrån sexuell läggning ( det frågar man aldrig andra gäster om) utan man placeras utifrån traditioner.

Läs mer  i min artikel om bordsplacering  >>

Etikettdoktorn  Mats Danielsson