Klädkoder – är en kjol precis till mitt knä för kort för mörk kostymklädsel?

Fråga:
Jag har en pennkjol som går precis till mitten av knäet (mitt över knäskålen).

Är denna för kort för klädkoden mörk kostym?

Svar:
Formellt sett ja, men sanningsenligt är det kanske endast vi etikettivrare som märker något sådant.

Och risken för att stöta på en sådan person är inte så stor och vi ser ändå inte på sådant.

Använd du den kjolen.

’Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Inbjudan – kan man bjuda in gästerna till ”dubbla ”fester”?

Fråga:
Är det okej att bjuda in samma personer till två olika tillfällen för att fira en persons födelsedag?

En lunch och en kvällsfest.

Svar:
Det är alltid värdparet som bestämmer till vad och vem de önskar inbjuda, det kan man inte ha någon åsikt om.

Som gäst kan man tacka ja eller nej och det finns inget som kräver att ni måste gå på båda inbjudningarna.

Så svaret blir att det är helt ok med två inbjudningar, du kan ju välja att gå på en av dem, eller på båda.

Det ger gästerna valfrihet och kanske en möjlighet att uppvakta vid något av tillfällena.

Klicka här för att läsa min artikel om inbjudningar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Present – om vi är värdpar med ett annat par, ska vi ändå ta med en present?

Fråga:
Bör man ha med sig någon present till värdparet när man delar på alla utgifter och matlagning?

Vi är två par som ska ha fest för ca fjorton personer.

Svar:
Jag gissar att du och din partner frågar om ni ska med en present till det andra paret som ni har festen tillsammans med.

Nej, det behöver ni inte om ni gemensamt arrangerar och båda är värdpar.

Om ni kommer som gäster och enbart är med och finansierar, då kan ni ta med en present som tack för att de fixar.

Klicka här för att läsa min artikel om när man ger en present >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bordsskick – hur används gaffeln?

Fråga:
Jag har en fråga om hur man använder en gaffel.

Ska gaffeln användas som en skopa eller med taggarna nedåt pekande när man äter?

Är det så att man använder en gaffel på olika vis i olika kulturer eller beroende på vad man äter?

Svar:
Gaffeln hålls korrekt i vänster hand, med gaffelklorna nedåt.

Tummen ska stödja gaffelskaftets högra sida och pekfingret ligger på skaftets översida.

När kniven inte används är det möjligt att flytta över gaffeln i höger hand.

Gaffeln hålls i höger hand, på franskt vis, vid dessert.

Det är då till och med mer elegant att äta med den i höger hand.

Detsamma gäller vid fiskfilé eller pateér, då är alltid gaffeln korrekt i höger hand.

När amerikanerna tar gaffeln i höger hand, är det således ingen ”McDonald´s kultur” utan ett franskt elegant sätt att äta.

Läs mer i min artikel om bestick >>


Etikettdoktorn Mats Danielsson

Sorg – måste jag följa med min man på tacksägelsegudstjänst för hans avlidne far?

Fråga:
Måste man gå på tacksägelsegudstjänsten som nära anhörig?

Min svärfar har avlidit och min man tycker att vi skall gå på den hela familjen (han, jag och våra barn).

Självklart går vi allihop på begravningen då han stod oss nära.

Men just tacksägelsegudstjänsten har jag ingen lust att gå på.

Det är ju en vanlig gudstjänst där man nämner svärfars namn.

Jag har själv gått ur kyrkan och är inte troende. Inte min man heller.

Är det ofint att inte gå?

Svar:
Ofint? Du ska istället ställa dig frågan om du kan tänka dig att gå för att visa din man respekt i sorgen efter hans far.

Om det var du som förlorat en förälder, skulle du då önska att din man fanns vid din sida i de tankar du då upplever?

Så byt perspektiv, vett och etikett är inte om du ska gå eller inte gå, det är om du är redo att finnas för din man.

Så mitt svar blir att du ska gå, utan att fundera på varför din man önskar närvara.

När din make kanske blir ledsen i kyrkan när han hör sin fars namn läsas upp, då är du och barnen hans största stöd.

Livet tillsammans är inte enbart att dela glädje, man delar även sorg.

Klicka här för att läsa min artikel om begravning och dödsfall >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Artighet – hur tacka artigt nej i affärer?

Fråga:
Jag arbetar med en ideell förening som har kontakter med både andra organisationer och företag, som ibland är våra motparter och ibland våra leverantörer.

Det är en viktig del av mitt arbete att ha en god relation med dessa.

Sociala evenemang är därför en del av jobbet och jag blir inbjuden till allt möjligt.

Oftast är det inom rimliga gränser, men ibland vill de bjuda på resor och lite mer extravaganta aktiviteter.

Det känns inte ok för mig, som vill att både jag och föreningen ska ha hög trovärdighet.

Men hur tackar man nej utan att viska bestickning, och dessutom ha kvar ett gott samarbete efteråt?

Svar:
Min erfarenhet är att du helt enkelt artigt och på ett korrekt sätt avböjer, men att du gärna träffar personen/företaget vid ett möte.

Vill du motivera ditt nej så låter du kunden/leverantören veta att du givetvis uppskattar frågan, men du väljer att inte delta just för att du sätter föreningens trovärdighet högt.

Förklara att du inte ser det som tagande av muta eller ett försök till bestickning från dem, men du vill vara trovärdigt neutral.

Jag har för egen del avböjt liknande arrangemang och under många år i affärsvärlden även haft kunder som avböjt mina inbjudningar.

Erfarenheten är alltid densamma, den som rakryggat, ärligt och utan omsvep håller etiken högt, den personen möts alltid med respekt.

Sedan kan du alltid verka för att det i föreningens stadgar skrivs in att ni bör undvika att delta i arrangemang som dessa du talar om.

Då har du alltid den regeln att falla tillbaka på.

Men här kan det bli svårt att få respons, dina övriga kollegor och medlemmarna i föreningen kanske inte har  samma uppfattning som du utan vill kunna delta.

För just bestickning är mest gentemot offentlig verksamhet eller känslig verksamhet som försäkringar eller bankväsende.

En förening är inte lika ”lätt” att besticka eller få fälld för tagande av muta.

Men givetvis kan även här ske en otillbörlig påverkan. Men som sagt, den uppfattningen kan variera.

Läs mer i min artikel om affärsmässigt bemötande  >>

Etikettdoktorn  Mats Danielsson

 

Begravning – varför ligger det sten på judiska gravar?

Fråga:
Varför lägger man en sten på den judiska gravplatsen?

Svar:
Det är lite omdiskuterat och har nog inget egentligt svar, men en förklaring är att det är en hälsning till den avlidne.

En sten ligger kvar längre än en blomma.

Ytterligare en förklaring är att varje grav ska enligt judisk tradition ha en gravsten.

Men pga förföljelser kunde detta inte alltid genomföras.

Då la man sten istället.

Klicka här för att läsa mer i min artikel om andra religioners begravningar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Källa: Sven-Bernhard Fast,  Högskolepräst (ur tidningen Kommunalarbetaren)

Gäst – hur gör man om man vill lämna en fest tidigare än andra?

Fråga:
Hur gör man för att gå från en fest tidigare än alla andra?

Svar:
En vanlig middag avslutas utifrån etikettens normer efter 4 timmar.

Som gäst ska man alltid sträva efter att stanna den tiden, annars påverkar man som gäst värdparets upplägg.

Vad jag menar är att då måste man ha väldigt starka skäl för att gå tidigare, som t.ex. att man inte har barnvakt. Att lämna festen för att den är ”tråkig” bör man undvika.

Men det var inte svaret på din fråga, ska man gå tidigare ska man informera värdparet om detta i förväg.

När du går ska du undvika att gå runt och tacka för dig, utan mer diskret i samråd med värdparet lämna dem.

Risken är annars stor att andra gäster också börjar gå därifrån.

Läs mer i min artikel om att vara gäst >>

Etikettdoktorn  Mats Danielsson 

Klädsel – vad innebär ”stilig men inte formell” på en restaurang i New York i nyår?

Fråga:
Ska fira nyår i New York på en restaurang.

Klädsel ska vara stilig men inte formell vad innebär det?

Planeringen är att vi även ska vistas ute vid 12-slaget.

Svar:
Det är nog snarast en smaksak, men en kostym utan slips, udda kavaj och byxa för honom och en klänning/kjol eller byxa med top/kavaj för henne kan vara det som fungerar.

För utevistelsen finns nog inget annat råd än att ha ytterkläder tillgängliga.

Läs mer i min artikel om klädkod finare vardag >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson